خبرنامه

خبرنامه


بهای نفت خام صادراتی ایران در بازارهای جهانی اندکی کاهش یافت

Posted: 14 Mar 2012 11:18 AM PDT

گروه نفت: میانگین بهای هر بشکه نفت خام صادراتی ایران با 23 سنت کاهش به 123 دلار و 37 سنت رسید.

به گزارش شانا، بر اساس آخرین گزارش امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، میانگین وزنی هر بشکه نفت خام سبک ایران به مقصدهای مختلف در روز جمعه (12 مارس 22 اسفند) با 0.16 سنت افزایش به 123 دلار و 10 سنت رسید و در عین حال بهای هر بشکه نفت خام سنگین ایران نیز پس از رشد 0.17 سنتی به 121 دلار و 66 سنت رسید.

بهای هر بشکه نفت خام سبک ایران در بازار آسیا به 125 دلار و 61 سنت، در بازار شمال غربی اروپا به 124 دلار و 34 سنت، در بازار مدیترانه به 122 دلار و 29 سنت و در بازار آفریقای جنوبی به 124 دلار و 4 سنت رسید.

بهای هر بشکه نفت خام سنگین ایران نیز در روز مورد بررسی در بازار آسیا به 124 دلار،‌ در بازار شمال غربی اروپا به 122 دلار و 48 سنت، در بازار مدیترانه به 120 دلار و 39 سنت و در بازار آفریقای جنوبی به 122 دلار و 19 سنت رسید.

همچنین در روز 9 مارس بهای نفت خام دبلیو تی آی در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه آوریل 1.06 دلار کاهش یافت و در سطح 106.34 دلار در هر بشکه تثبیت شد.

قیمت نفت خام برنت در بازار آی سی یی لندن نیز با 64 سنت کاهش به بشکه‌ای 125.34 دلار رسید و به این ترتیب به حق مرغوبیت 19 دلار در هر بشکه دست یافت.

مخزن یک میلیون بشکه ای جزیره خارگ وارد مدار شد

Posted: 14 Mar 2012 11:17 AM PDT

مخزن یک میلیون بشکه ای "37" جزیره خارگ با صرف اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 250 میلیون تومان و پس از 14 ماه، صبح امروز (چهارشنبه، 24 اسفندماه) به مدار ذخیره سازی بازگشت.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران، مخزن یک میلیون بشکه ای 37 جزیره خارک با صرف اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 250 میلیون تومان و پس از 14 ماه، صبح امروز (چهارشنبه؛ 24 اسفندماه) به مدار ذخیره سازی بازگشت.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران در این زمینه گفت: ظرفیت سازی جدید یک میلیون بشکه ای در خارگ، با هدف پایداری تولید نفت در کشور انجام شده است و با توجه به نوسان های بازار بین المللی نفت، افزایش ظرفیت ذخیره سازی به عنوان یک برنامه جدی از سوی شرکت پایانه های نفتی دنبال می شود.

پیروز موسوی تعویض کامل ورق های کف و آنولار مخزن به مقدار تقریبی 700 تن، تخریب کامل آسفالت کف مخزن و ماسه ریزی، ترمیم نقاط آسیب دیده ورق های سقف شناور مخزن و ترمیم نقاط خوردگی را از جمله فعالیت هایی عنوان کرد که در جریان تعمیرات اساسی مخزن، انجام شده است.

به گفته موسوی، نصب کامل سیستم آتش نشانی، نصب خطوط داخلی و خارجی سیستم SRJ (سیستم ضد رسوب مخزن) همچنین نصب سیستم اتصال مخزن به زمین، از دیگر اقدام های انجام شده در این زمینه بوده است.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی با اشاره به اینکه این مخزن در سال 73 از سوی شرکت ماشین سازی اراک ساخته شده بود، تصریح کرد: اکنون با انجام تعمیرات اساسی، مخزن با کارآمدی بیشتری در سرویس قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه هم اکنون همه مراحل ساخت مخزن بومی سازی شده است، ادامه داد: از سال 80 تاکنون، تعمیرات اساسی روی 23 مخزن انجام و 14 مخزن ساخته شده است.

موسوی اظهار داشت: شرکت پایانه های نفتی ایران به عنوان پشتوانه استراتژیک تامین نفت و گاز در فعالیت هایی همچون اکتشاف، حفاری و تولید و به عنوان آخرین حلقه اتصال به صنعت نفت، در تلاش است نقش خود را به بهترین نوع ایفا کند.

وی، بهره مندی از ساخت داخل را در شرکت پایانه های نفتی ایران قابل توجه دانست و افزود: سهم ساخت داخل این شرکت که در اوایل امسال حدود 50 درصد بود، هم اکنون به 70 درصد افزایش یافته و رشد 20 درصدی را رقم زده است.

چه کسی خاوری را فراری داد؟

Posted: 14 Mar 2012 11:16 AM PDT

پیگیری ها و سفارشهای چه کسی موجب شد خاوری مدیر عامل بانک ملی شود؟ چرا با وجود اینکه خاوری در بانک سپه پرونده داشت به ریاست بانک ملی رسید؟ چه کسی یا چه کسانی خاوری را فراری دادند؟
چه کسی خاوری را فراری داد؟
سرویس سیاسی افکار نیوز – سوم ماه مبارک رمضان،۱۳ مرداد ماه ، هنوز نماز ظهر نشده بود که اطلاعاتی به جهرمی ، رئیس بانک صادرات رسید که وی را شوکه کرد. اطلاعاتی که از یک اختلاس بی سابقه در بانک خبر می داد.
مواردی از اختلاس ۳۰ میلیاردی و ۵۰ میلیارد تومانی قبلا گزارش شده بود اما این رقم بسیار بیشتر از آنها بود. رقمی حدود ۳هزار میلیارد تومان!

به گزارش افکار نیوز ، برای پی بردن به حد و اندازه این مبلغ باید گفت که سرمایه بانک صادرات ۲ هزار و ۲۵ میلیارد تومان است و طبق قانون تجارت اگر بیش از نصف سرمایه یک شرکت، زیان داشته باشد آن شرکت ورشکسته محسوب می شود. لذا اگر قرار بود ، مبلغ اختلاس از بانک خارج می شد آنوقت بانک صادرات ورشکسته بود!

با شنیدن این خبر در همان روز ، جهرمی هیاتی را به خوزستان فرستاد تا پس از کسب اطلاعات دقیقتر بانک بتواند اقدامات حقوقی موثری انجام دهد. در نتیجه این اقدامات منجر به صدور حکم دستگیری، توقیف اموال و توقیف حساب ها تنها به فاصله یکروز بعد شد.

براساس اطلاعات بدست آمده، از ۲۸۰۰ میلیارد تومان فساد بانکی ، ۲۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به بانک ملی می شده است. البته این مبلغ به غیر از تسهیلات حدودا ۸۰۰ میلیارد تومانی است که بانک ملی به مه آفرید خسروی پرداخت کرده بود.
این اطلاعات به جایی درز نکرد تا اینکه چند روز بعد سایت تابناک در خبری موضوع اختلاس در بانک صادرات خوزستان را منتشر کرد.

۳۷ روز بعد جهرمی ، رئیس بانک صادرات در مصاحبه ای خبر داد که " ۷ بانک دیگر با مدارک جعلی بانک صادرات پول پرداخت کرده اند." به گفته جهرمی "این موضوع با تبانی و مهندسی شده صورت گرفته و بدون کمک مسئولان اجرایی قادر نبودند این کار را انجام دهند."
انتشار این خبر توسط جهرمی ، احمدی نژاد را عصبانی کرده و اصرار داشته که این فساد بانکی در یک بانک خصوصی اتفاق افتاده است.

در این شرایط مدارکی به قوه قضاییه خوزستان ارسال شد که نشان می داد طبق اعلام بانک ملی ، بانک صادرات در پایان سال ۸۹ هیچ ال سی ای بدهکار نیست.
بر اساس مدارک ارسالی ، دادگستری خوزستان، رییس بانک ملی کیش و رییس منطقه آزاد بانک ملی را دستگیر کرد. انها پس از دستگیری به نقش آقای خاوری اعتراف کرده و گفتند " آقای خاوری دستور داده بود و از جریان هم مطلع بوده است."

در این شرایط جلسه ای در دفتر حسینی ، وزیر اقتصاد برای بررسی این موضوع تشکیل می شود. حاضران این جلسه عبارت بودند از ، حسینی وزیر اقتصاد ، بهمنی رئیس کل بانک مرکزی ، خاوری مدیر عامل بانک ملی ، جهرمی مدیر عامل بانک صادرات، پاشایی فام مدیر عامل بانک سپه ، ابوالحسنی معاون امور بانکی و چند نفر دیگر . در آن جلسه حسینی تلاش می کند با پا در میانی قضیه را فیصله دهد.
با ارائه مدارکی به قوه قضاییه خوزستان ، احتمال دستگیری خاوری افزایش می یابد اما برخی مانع آن می شوند. به گفته جهرمی "دولت پیگیری می کرد که خاوری باید به خارج از کشور برود " که نقش یک نفر در این پیگیری ها پررنگ است.
به این ترتیب " جعبه سیاه" این فساد بانکی از کشور خارج می شود.
اما به جز خاوری ، نام برخی دیگر از مسئولان دولتی در حد معاون وزیر و یک مدیر عامل بانک دولتی دیگر جدا از آقای خاوری هم در این پرونده وجود دارد. طبق اعترافات به دست آمده ، مشخص شده که خاوری چه میزان رشوه گرفته است و اینکه حتی پای خواهر زاده مشایی نیز در این ماجرا گیر است.

امید که قوه قضاییه با تداوم پیگیری قاطعانه ، قدمی موثر در مبارزه با مفاسد اقتصادی بردارد.

صادرات نفت خط لوله کنسرسیوم خزر کاهش یافت

Posted: 14 Mar 2012 11:11 AM PDT

صادرات نفت خام خط لوله کنسرسیوم خزر در دو ماه نخست سال 2012 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8.8 درصد کاهش یافت.

به گزارش پایگاه اینترنتی بلومبرگ، صادرات نفت به وسیله خط لوله کنسرسیوم خزر (سی پی سی) در دو ماه نخست امسال به حدود پنج میلیون و 230 هزار تن رسید که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 8.8 درصد کاهش نشان می دهد.
بنا بر اعلام شرکت ملی نفت سوکار، خط لوله بی تی سی که نفت خام را از آذربایجان و با عبور از گرجستان و ترکیه به بندر جیحان در دریای مدیترانه انتقال می دهد، از زمان گشایش در سال 2005 تا کنون 181 میلیون تن نفت خام را انتقال داده است.

آذربایجان، سومین تولید کننده بزرگ نفت در میان کشورهای تازه استقلال یافته از جماهیر شوروی سابق، برای صادرات نفت خام خود از دو خط لوله باکو-نوروسیسک و باکو-سوپسا در دریای سیاه استفاده می کند.

کنسرسیوم خط لوله خزر متعلق به دولت های روسیه و قزاقستان با همکاری شرکت های نفتی بین المللی در نظر دارد برای افزایش ظرفیت صادرات نفت خط لوله سی.پی.سی به رقم سالانه 67 میلیون تن تا سال 2014 و ایجاد ظرفیت برای افزایش تولید نفت در حوزه خزر، ظرفیت انتقال این خط لوله را افزایش دهد.

خط لوله کنسرسیوم خزر از میدان «تنگیز» قزاقستان به پایانه نفتی در نزدیکی بندر «نوروسیسک» روسیه در دریای سیاه امتداد دارد. طول این خط لوله یک هزار و 580 کیلومتر است. روسیه و قزاقستان به ترتیب 31 و 19 درصد در این خط لوله سهم دارند.

کنسرسیوم این خط لوله به رهبری شورون متشکل از ترانسنفت روسیه، اکسون موبیل آمریکا، شل، بی پی انگلیس و لوک اویل روسیه است.

همچنین شرکت های روسی همچون روسنفت، سرگوت نفتگاز و تی.ان.کی- بی.پی نفت خود را از مسیر این خط لوله انتقال می دهند.

امیدواری شورون به رشد تولید نفت و گاز تا سال 2017

Posted: 14 Mar 2012 11:10 AM PDT

گروه بین الملل: شورون پیش بینی می کند تولید این شرکت تا سال 2017 میلادی به اندازه یک پنجم سطح کنونی افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت آمریکایی شورون قصد دارد تا سال 2017 میلادی تولید نفت و گاز خود را حدود 20 درصد افزایش دهد.

مهمترین عامل کمک کننده به افزایش تولید شورون، گسترش فعالیت های آن در تولید گاز در استرالیا برای تأمین نیاز روز افزون کشورهای آسیایی است.

شورون همچنین اعلام کرد با وجود رکود قیمت های گاز طبیعی در آمریکای شمالی، تولید گاز آن از میدان شیل گس مارسلوس در آمریکا، بیش از پیش بینی ها بوده است.

افزون بر این، دومین شرکت بزرگ نفتی آمریکا موفق شده است با انجام اصلاحات در بخش پالایشی خود، 850 میلیون دلار در هزینه ها صرفه جویی کند.

شورون بر خلاف بسیاری از شرکت های نفتی فعال در آمریکا، قصد دارد پالایشگاه های خود را در غرب آمریکا حفظ کند، در حالی که پیش از این، یک پالایشگاه خود را در انگلستان فروخته بود.

در مجموع شورون امیدوار است بتواند تولید روزانه خود را از سطح کنونی دو میلیون و 680 هزار بشکه معادل نفت، به سه میلیون و 300 هزار بشکه معادل نفت در سال 2017 میلادی برساند.


سال آینده دکل حفاری سحر 2 به ناوگان حفاری شمال وارد می‌شود

Posted: 14 Mar 2012 11:08 AM PDT

معاون مدیرعامل شرکت حفاری شمال در عملیات بخش دریا و خشکی روند پیشرفت ساخت دکل دریای سحر 2 را مطابق با برنامه زمان‌بندی اعلام و اظهار امیدواری کرد که در سال آتی این دکل نیز به ناوگان حفاری شرکت افزوده شود.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت حفاری شمال، اسفندیار جهانگیری درباه راه‌اندازی دکل دریایی سحر1 نیز اظهار داشت: راه‌اندازی این دکل در خلیج فارس که در آینده‌ای نزدیک انجام می‌شود، با توجه به لزوم بهره‌گیری هرچه سریع‌تر از میادین مشترک این منطقـه و جبران عقب ماندگی‌های احتمالی در مقایسه با بهره‌برداری کشورهای همسایه مسئله مهمی در فعالیت این شرکت خواهد بود.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه امسال نزدیک به 44 هزار و 930 متر حفاری در این شرکت انجام شده است که 35 هزار و 545 متر آن حفاری در خشکی و 9 هزار و 385 متر آن حفاری در دریا بوده است، البته این میزان حفاری کاملا مطابق با برنامه و حتی در برخی بخش‌ها فراتر از آن نیز بوده است.

جهانگیری با بیان اینکه در چند روز آینده، یک دستگاه دکل خشکی( 119NDC-) نیز در منطقه جنوب غرب کشور مشغول به کار می‌شود، افزود: به این ترتیب، روند رو به رشد فعالیت‌های حفاری شرکت حفاری شمال در سال آینده ادامه خواهد یافت.

معاون مدیرعامل در عملیات بخش دریا و خشکی شرکت حفاری شمال، کشف اخیر گاز در دریای خزر را نویدبخش دستیابی به منابع عظیم نفتی در آینده نزدیک عنوان کرد و ادامه داد: عـمـلـیـات حـفـاری در آب‌های عـمـیـق از زمـره پیچیده‌ترین عملیات حفاری است که فن‌آوری آن پیش از این، تنها در اختیار محدود شرکت‌های بین‌المللی نفتی بوده است و از این لحاظ شرکت حفاری شمال موفق شد برای نخستین باردر منطقه خاورمیانه به بومی سازی این شاخه از حفاری دست یـابد و بـرگـی زریـن بـه افتخارات صنعت نفت بیفزاید.

به گفته جهانگیری، باید این نکته را نیز مدنظر داشت که انجام عملیات حفاری به ویژه در دریا، نیازمند تیم پشتیبانی قدرتمندی است که شرکت حفاری شمال این مهم را در دریای خزر با بهره‌ گیری از چندین شناور عملیاتی نظیر ایران کسما و ایران بهشهر انجام می دهد.

امضای قرارداد آموزشی میان موسسه مطالعات انرژی و یک دانشگاه اروپایی

Posted: 14 Mar 2012 11:06 AM PDT

قرارداد آموزشی دوره مشترک بین المللی مدیریت پروژه های نفت و گاز پروژه امروز (24 اسفند) میان موسسه مطالعات بین المللی انرژی با یک دانشگاه معتبر اروپایی امضا شد.

به گزارش خبرنگار شانا، رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه 24 اسفند) در مراسم امضای قرارداد آموزشی دوره مشترک استراتژی و مدیریت پروژه های نفت و گاز اظهارکرد: امروز صنعت نفت کشور درگیر اجرای مگاپروژه های فراوانی است، از این رو سال گذشته مدیریت منابع انسانی وزارت نفت برگزاری دوره بلند مدت حرفه ای و با استانداردهای بین المللی در زمینه مدیریت پروژه را از موسسه درخواست کرد.

دکتر حسین ایرانمنش یکی از نیازهای اساسی امروز صنعت نفت را تربیت متخصصان در حوزه مدیریت پروژه اعلام کرد و افزود: قرارداد آموزشی دوره مشترک بین المللی مدیریت پروژه های نفت و گاز که با یکی از دانشگاه های اروپایی امروز امضا می شود نیز، گامی در مسیر پاسخ به این نیاز اساسی صنعت نفت است.

وی ادامه داد: موسسه مطالعات بین المللی انرژی نیز با بررسی سوابق برگزاری چنین دوره هایی در سایر کشورها دوره ای را بر اساس معیار های بین المللی طراحی کرد.

ایرانمنش با بیان این که چنین دوره ای در برخی دانشگاه های آمریکا، کانادا و اروپا برگزار می شود و در ایران نیز دوره نسبتا مشابه با همکاری یک دانشگاه کانادایی اجرا شده بود، گفت: با بررسی دوره های برگزار شده در این دانشگاه ها، سرفصل دروس را متناسب با نیازهای صنعت نفت کشور تطبیق و نقشه راه برگزاری دوره را ترسیم کردیم و برای برگزاری آن با یکی از دانشگاه های بسیار معتبر اروپایی به توافق نهایی رسیدیم.

وی با تاکید بر این که امروز پس از حدود یک سال تلاش و در شرایط دشوار روابط با کشورهای اروپایی، یکی از دانشگاه های معتبر موافقت نهایی خود را برای برگزاری این دوره حرفه ای در ایران اعلام کرد و ما بسیار امیدواریم که فارغ التحصیلان این دوره بتوانند در صنعت نفت به نحو مطلوبی ایفای نقش کنند.

ایرانمنش با بیان این که این دانشگاه جزء 20 دانشگاه اول و معتبر اروپا است، تاکید کرد: دانشگاه یاد شده در رشته MBA جز 60 دانشگاه اول دنیا و در زمینه فاینانس نیز جز 10 دانشگاه برتر جهان است.

به گفته وی، دوره آموزشی استراتژی و مدیریت پروژه های نفت و گاز (MBA in Energy Strategy & Project Management)، پس از پایان دوره پیش نیاز در بهار 91، از نیمه دوم تابستان در سطح کارشناسان، مدیران وزارت نفت و شرکت های تابعه و نیز شرکت های مشاور صنعت نفت برگزار خواهد شد.

سختی های کار پیمانکاری ساختمانی

Posted: 14 Mar 2012 10:33 AM PDT

از سال 72 با تشکیل یک شرکت پیمانکاری ساختمان مشغول به ساخت وساز در استان فارس شدم .
در طول این سالها توانسته ام تاحد بسیار زیادی در این صنعت به موفقیت برسم ولی همزمان متاسفانه مجبور بودم فشار بسیار زیاد ناشی از کار را تحمل نمایم .
تا اینکه با استاد مشاور جناب آقای علیرضا زارع جوان به صورت کاملا تصادفی در هواپیما آشنا شدم و ایشان با صحبت های فنی خویش مرا قانع نمود که براحتی میشود یک تعادل منطقی بین کار و آرامش شخصی ایجاد کرد.
اکنون با آرامش به راحتی مشغول بکار هستم و درعین حال در مسیر رشدم نیز به موفقیت های بیشتری رسید ه ام .

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

خبرنامه

شیلا خداداد (عکس بازیگران سینما و تلویزیون)

حامد کمیلی (عکس بازیگران سینما و تلویزیون)