خبرنامه

خبرنامه


حساسیت به طلا

Posted: 23 Jul 2013 03:54 AM PDT

برخی از آلیاژهای طلا حساسیت زا می باشند.علائم حساسیت طلا ، خارش ، التهاب پوست و حتی زگیل های خیلی کوچک است . افراد مبتلا به این نوع حساسیت خیلی کم هستند . محققان اطلاعاتی در خصوص واکنش های حساسیتی به جواهرات جمع آوری کرده اند و ارقام به دست آمده را مورد بررسی قرار داده اند براساس این اطلاعات مشخصه حساسیت به طلا سبب بروز خارش زیر حلقه بوده است . پوست ملتهب می شود و زگیل های کوچکی بر روی آن ظاهر می شوند . پزشکان به هنگام بروز این علایم بیشتر به حساسیت به نیکل و کروم فکر می کردند و اصلا توجهی نمی کردند که طلا هم می تواند محرکی باشد . این حساسیت با استفاده از هر نوع جواهری بروز می کند . مبتلایان خودشان به وجود این حساسیت پی می برند . اما تعداد این افراد بسیار کم است .

جواهرات نیز می توانند مانند بسیاری از عوامل محیطی دیگر در انسان حساسیت ایجاد کنند. بسیاری از ما به تجربه دریافته ایم که استفاده از برخی از زیورآلات بدلی در خود یا اطرافیانمان باعث بروز واکنش های حساسیتی می شوند. بیشترین عامل ایجاد این واکنش ها مربوط به عنصر "نیکل" می شود.

نیکل "Ni" شایعترین عامل موجود در زیورآلات است که نوعی حساسیت پوستی موسوم به "درماتیت تماسی" به بار می آورد. این نوع حساسیت به علت استفاده بیشتر زنان از زیورآلات در آنها شایعتر از مردان است. املاح مختلف نیکل همچون کلرید، سولفات و اکسیدنیکل باعث بروز حساسیت می شوند.

تست خاصی برای یافتن عامل مسبب حساسیت پوستی وجود دارد که به "تست پچ" معروف است و در آن مواد مختلفی که ممکن است عامل بروز حساسیت پوستی باشند، با پوست تماس داده می شوند تا عامل احتمالی شناسایی شود. جالب است بدانید که ۱۵ تا ۳۰% موارد مثبت این تست مربوط به عنصر "نیکل" می باشد! در دانمارک ۱۱٫۱% زنان و ۲٫۲% مردان و در شمال نروژ ۲۷٫۵% زنان و ۵٫۱% مردان به این عنصر حساسیت داشته اند.

حساسیت به نیکل در ۱۴٫۸% کسانی که گوش خود را سوراخ کرده اند و ۱٫۴% آنهایی که گوش خود را سوراخ نکرده اند دیده می شود. البته این حساسیت در همه جای دنیا در زنان بیشتر دیده نمی شود و مثلاً در نیجریه و ژاپن زن و مرد به یک میزان به نیکل حساس هستند و در کویت این نوع حساسیت در مردان بیشتر است. ۲۷% آرایشگرها به نیکل حساسند.

نیکل غیر از زیورآلات در سکه ها، نوعی زیور موسوم به نقره آلمانی، دکمه ها و زیپ های البسه، کلیدها و جاکلیدی ها، قیچی ها، سنجاق ها و گیره ها، برخی قطعات موبایل، مواد استفاده شده در تاتوها، وسایل جراحی و ارتوپدی، مواد آرایشی، برخی فرآورده های آرایش چشم، شوینده ها و صابون ها نیز وجود دارد و برخی خوراکی ها نیز حاوی نیکل هستند.

در استیل ضدزنگ مورد استفاده در قاشق ها و چنگال ها نیز نیکل اندکی وجود دارد که با تماس یافتن با اسید میوه غذاها آزاد می شود و وارد بدن می شود.

غالباً طلا به عنوان زیوری شناخته می شود که بسیار به ندرت حساسیت ایجاد می کند؛ ولی واقعیت این است که احتمال حساسیت زا بودن طلا آنچنان هم دور از ذهن نیست و در یک بررسی در سوئد مشخص شده که ۸٫۶% موارد مثبت "تست پچ" مربوط به طلا است. این نوع حساسیت به شکل ایجاد دانه هایی گنبدی شکل یا جوش مانند در محل تماس با طلا (مثل نرمه گوش) ظاهر می شود. کبالت، مس ، پلاتینیوم(پلاتین)، رودیوم، ایندیوم و ایریدیوم همگی جزو عناصر موجود در زیورآلات هستند و بالقوه حساسیت زا می باشند. همچنین عنصر پالادیوم موجود در طلای سفید نیز جزو مواد حساسیت آور شایع محسوب می شود. گفتن این مطالب بدین معنا نیست که مردم از استفاده از جواهرات و زیورآلات دست بردارند، بلکه هدف آگاهی دادن در مورد خطرات بالقوه ی استفاده از این وسایل در افراد حساس می باشد و توصیه می گردد که در مواردی که خارش، دانه های برآمده یا پوسته پوسته شدن مناطقی از پوست که در تماس با زیورآلات مشاهده می شود؛ به فکر احتمال حساسیت به این عناصر باشید و از پوشیدن این نوع جواهرات خودداری کرده و با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.


حساسیت به طلا

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

خبرنامه

شیلا خداداد (عکس بازیگران سینما و تلویزیون)

حامد کمیلی (عکس بازیگران سینما و تلویزیون)