خبرنامه

خبرنامه


به نظر شما عمر مفید ماشین چند سال است

Posted: 12 Jan 2014 04:14 AM PST

به نظر شما یک ماشین چند سال میتواند عمر مفید داشته باشد

برای پاکسازی طبیعت از زباله چه کارهایی میتوان انجام داد

Posted: 12 Jan 2014 03:31 AM PST

برای پاکسازی طبیعت از زباله چه کارهایی میتوان انجام داد

زیباترین اثر باستانی ایران کجاست ؟

Posted: 12 Jan 2014 01:03 AM PST

دوستان به نظر شما زیباترین اثر تاریخی ایران کجاست ؟ tarmoo9

زیباترین جای طبیعی ایران برای یک هفته اقامت چیست ؟

Posted: 12 Jan 2014 12:55 AM PST

اگر یه هفته فرصت مسافرت پیدا کنید و واقعا بخواهید تو این یه هفته لذت ببرید به کجای ایران سفر می کنید ؟ و چرا ؟

clown tarmoo3

موثر ترین شخصیت زندگی

Posted: 12 Jan 2014 12:43 AM PST

بعضی وقتها انسان با شنیدن یک حرف یا دیدن کاری از کسی کل زندگیش تغییر میکنه .

موثر ترین شخصیت در زندگی شما کیه ؟








آیا خودتون به عنوان یک شخصیت موثر برای کسی قرار گرفتید ؟

آخرین جمله شما به نامردی در عشق چیست ؟

Posted: 12 Jan 2014 12:30 AM PST

آخرین جمله ایی که به عشق نامرد خود می گویید چیست ؟



elephant elephant elephant elephant elephant elephant elephant elephant elephant elephant


uo uo uo uo uo uo


دیگه نمی خوام ببینمت

santa pale albino

شکار زمستانه در حاشیه مس... ممنوع

Posted: 05 Jan 2014 09:01 AM PST

بهروز جعفری در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: کاهش دما در ارتفاعات استان آن قدر افت نداشته تا وحوش را با مشکل کمبود غذا مواجه کند، ولی انتظار می رود که در صورت مشاهده گونه های حیات وحش نزدیک روستاها، از آنها حمایت کنند.

وی همچنین با اشاره به این که اوج مهاجرت پرندگان از مناطق سرد سیبری به آبگیرهای استان برای توقف بین راهی و زمستان گذرانی در ماههای دی و بهمن است، افزود: لازم است از شکار پرندگان مهاجر نیز خودداری شود.

جعفری درباره صدور پروانه شکار چهارپا در شش ماهه دوم امسال بویژه فصل زمستان، گفت: از شکارچیان درخواست می شود،حتما طبق مجوز اداره کل حفاظت محیط زیست عمل کنند.

جعفری افزود:

وی با بیان اینکه از دو سال قبل این اداره کل به علت کاهش جمعیت چهارپایان، برای شکار چهارپا در مناطق آزاد استان مجوز صادر نکرده بود، اظهار کرد: امسال برای شکار 13 راس چهارپا در مناطق آزاد استان مجوز صادر شده است.

در استان خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و دو پارک ملی سالوک و ساریگل، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول و سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم با گستره 194 هزار و 141 هکتار تحت مدیریت حفاظت محیط زیست جود دارد.




مهاجرت نخبگان ، کوچ بی بهار

Posted: 05 Jan 2014 09:00 AM PST

هرچند که با روی کار آمدن دولت یازدهم در خردادماه امسال امیدها برای گسترش فعالیت های پژوهشی و علمی در میان نخبگان و متخصصان ایرانی جان تازه ای یافته و روزنه های امید به آینده در دل ها ایجاد شده است.

چنان چه بارها مسئولان در دولت تدبیر و امید اعلام کردند که باید شرایط برای فعالیت هر چه بیشتر نخبگان در کشور فراهم شود.

براساس آمارهای موجود سالانه تعداد زیادی از دانش آموختگان داخل به کشورهای دیگر می روند که این امر علاوه بر پیامدهای اقتصادی دارای پیامدهای اجتماعی و علمی نیز است .

در این میان باید گفت که خروج نخبگان تنها به معنای از دست رفتن سرمایه های مادی یک کشور نیست بلکه بر اساس نظریه مهاجرت ژن ها در فرایند مهاجرت نخبگان و متخصصان، نخبگان نه تنها ثروت ملی کشورها محسوب می شوند بلکه پس از گذشت قرن ها از نظر ژنتیکی کشورهای نخبه پذیر (مقصد) به جوامع نخبه تبدیل خواهند شد و درصد ژن های هوشمند آنها به شکل گسترده ای افزایش می یابد. بنابراین در زمینه تولید علم و فناوری همچنان پیشتاز خواهند بود. در مقابل کشورهای نخبه گریز (مبداء) روز به روز فقیرتر شده و به دلیل همین فقر وابسته تر می شوند و تعادل جهانی با شدت بیشتری به هم می خورد.

بر این اساس باید اصطلاحات و مفاهیم "مهاجرت نخبگان" (Brain Drain و Elites Migration) را با "مهاجرت ژن های هوشمند" یا "مهاجرت ژن های بالقوه دانایی و توانایی"(Brainy Genes Migration) جایگزین کرد . زیرا ژن ها هستند که اطلاعات وراثتی را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کنند و هوش و استعداد نیز با ژن ها ارتباط لاینفک دارد و این یک اصل علمی اثبات شده است.

بر این اساس می توان نتیجه گرفت که هر نخبه ای که از کشور خارج می شود، در واقع یک ژنوم هوشمند از کشور خارج می شود و با زندگی در کشوری دیگر و ازدواج و تولید نسل به تکثیر ژن های هوشمند کشور مقصد کمک می کند.

با این وصف در آینده ای نه چندان دور درصد ژن های هوشمند جوامع نخبه پذیر افزایش و در طولانی مدت و پس از گذشت سال ها، اختلاف فاحش ژنتیکی بین کشورهای نخبه پذیر و نخبه گریز ایجاد خواهد شد.

***مهاجرت نخبگان از ایران به روایت آمار

معاون امور فرهنگی بنیاد ملی نخبگان به آخرین آمار خروج نخبگان از کشور اشاره کرد و یادآور شد: از تعداد ۱۰۲۰ نفر از دارندگان مدال های المپیادهای علمی از سال ۸۲ تا ۸۶ تعداد ۷۱۲ نفر (۷۰ درصد) در داخل کشور و ۳۰۸ نفر (۳۰ درصد) از کشور خارج شدند.

به گفته سید حسن حسینی در سال های ۸۲ تا ۸۶ تعداد ۱۴۰۳ نفر از برترین های آزمون سراسری در داخل کشور هستند و ۳۵۰ نفر از کشور خارج شدند.

محبوبه ترابی دانشجوی دوره دکترای دانشگاه پیام نور وعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز بر این باور است که در سال های اخیر علاوه بر خروج نخبگان و برگزیدگان المپیادهای علمی در کشور شاهد این هستیم که فارغ التحصیلان دانشگاه ها در مقطع لیسانس تمایل پیدا کردند که به کشورهایی همچون ارمنستان ، مالزی ، تاجیکستان ، هندوستان و دیگر کشورها برای ادامه تحصیل بروند که برخی از این افراد پس از تحصیل در این کشورها ماندگار می شوند .

به گفته وی راه اندازی دوره دکترای پژوهش محور ، افزایش تعداد پذیرفته شدگان در مقاطع دکترا و همچنین افزایش رشته های دکترا از جمله امتیازاتی بود که برای ماندگاری افراد نخبه و تحصیلکرده در کشور ایجاد شد اما با این وجود فارغ التحصیلان ترجیح می دهند که دانشگاه دیگری را در کشور خارجی برای ادامه تحصیل انتخاب کنند .

وی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: در واقع دانشگاه های دیگر کشورها نخبگان جهان را با هر دین و آیینی می پذیرند و نه تنها از هوش و استعداد و توان آنها در توسعه علمی، فنی و صنعتی استفاده می کنند بلکه ذخایر ژن های هوشمند خویش را برای نسل های آتی افزایش می دهند و آینده روشنی را برای آنان ترسیم می کنند. یعنی به طور کاملا طبیعی اصلاح ژنتیکی انجام می دهند.

به گفته وی نسل های آینده در کشورهای نخبه پذیر برای برآوردن نیازهای خویش نه تنها مشکلی ندارند بلکه با سهولت بیشتری توسعه پایدار کشور خود را دنبال خواهند کرد.



*** مهاجران متخصص چه کسانی هستند ؟

در سال های اخیر آمارهای ضد و نقیضی در مورد خروج نخبگان از کشور ارایه شده است .

در دولت نهم و دهم بسیاری از مسئولین از کاهش روند خروج نخبگان و دانشجویان از کشور خبر دادند این در حالی بود که برخی از منابع نیز از روند صعودی خروج نخبگان و دانشجویان از کشور گزارش دادند.

بر اساس ارزیابی های غیر رسمی ترکیب عمده مهاجران متخصص شامل دانشجویان دارای سهمیه ارزی که پس از اتمام تحصیل در کشورهای مقصد، به وطن مراجعه نمی کنند ، دانشجویان آزاد غیر از برگزیدگان المپیادها و کنکورها که با هزینه شخصی از کشور خارج می شوند و برخی از نخبگان المپیادها و رتبه های اول کنکورهای سراسری و متخصصان، استادان و محققان است.

کشورها با مهاجرت نخبگان و نیروی کار ماهر و متخصص، به تدریج شاهد کاهش تولید سرانه، رفاه اقتصادی و رشد اقتصادی خواهند بود. مهاجرت نخبگان همچنین باعث می شود در آینده کشور از نیروی فعال بالقوه بی بهره باشد.



*** فواید نخبگان برای دیگر کشورها

تجربه نشان داده است نخبگان غیر بومی به دلیل داشتن امکانات مادی و معنوی در حد خود و همچنین فرهنگ و دانش بالا، از لحاظ امنیتی برای کشورهای نخبه پذیر مشکلی ایجاد نمی کنند. برای فرزندان نخبگان هم امکان بالقوه برای بلوغ علمی از نظر ژنتیکی و شرایط مناسب محیطی برای این افراد وجود دارد به طوری که بهره گیری از نهایت ظرفیت نخبگان و دانشمندان در این کشورها به سادگی میسر است.

ترابی در این مورد گفت : تفاوت کلی میزان حقوق و درآمد یکی از عوامل مهم و اصلی مهاجرت است اما علل دیگری نیز در این میان مطرح است زیرا پژوهشگران آرامش خاطر برای پیشرفت علمی خود را نیز خواهان هستند و بسیاری از محققان کشورمان براین باورند که در خارج از ایران زمینه برای رشد علمی بیشتر مهیا شده است بنابراین راهی جز رفتن نیست .

به گفته وی اکثر نخبگان به دلیل هوش و استعداد سرشار، از نظر معنوی و اخلاقی برای جامعه مقصد مفید هستند زیرا آنان موجب تقویت باورهای دینی در جوامع دیگر می شوند و این امر هم به دلیل این است که نخبگان الگوی عملی برای اقشار مختلف هستند و معمولا ارتباط و اعتقاد عمیق تری با ماوراء الطبیعه و خداوند دارند.

***عوامل مهاجرت نخبگان

اکثر تحقیقاتی که در زمینه عوامل مشترک مهاجرت نخبگان در کشورهای در حال توسعه انجام شده ، نشان می دهد که هر چه دانشجویان و افراد متخصص از شرایط موجود و آینده خود رضایت بیشتری داشته باشند احتمال این که تن به مهاجرت ندهند بسیار بیشتر است.

صندوق بین المللی پول، بیکاری، سطح پایین درآمد اساتید و نخبگان، نارسایی های مالی و اداری، کمبود امکانات تخصصی-علمی و بی ثباتی سیاسی و اجتماعی را از جمله دلایل مهاجرت نخبگان اعلام کرده است .

*** مهاجرت نخبگان دیروز ، امروز ، فردا

موضوع مهاجرت نخبگان و یا به قول جامعه شناسان فرار مغزها همواره به عنوان یک مسئله اجتماعی در ایران مطرح بوده است.

تشکیل بنیاد ملی نخبگان در سال 84 با هدف شناسایی و توانمندسازی استعدادهای برتر در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

به گفته مسئولان پیشین معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری برای تحقق سند راهبردی بنیاد نخبگان 13 راهبرد کلان ، 73 راهبرد اصلی و 224 اقدام علمی تدوین و به مرحله اجرا گذاشته شد و براین اساس معاونت علمی و فناوری و بنیاد نخبگان از ارکان مهم تحقق این راهبردها شناخته شدند.

نسرین سلطانخواه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان در دولت دهم همواره از کاهش شیب خروج نخبگان از کشور خبر می داد.

وی با حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت که تحقیقی با موضوع خروج رتبه های برتر کنکور سراسری در 20سال گذشته از کشور انجام شده است که بر اساس نتایج این تحقیق شیب خروج از 33 درصد به 17 درصد کاهش یافته است.

سلطانخواه همچنین بارها اعلام کرد که موضوع نظام وظیفه نخبگان که پیش از این مصوب شده، یکی از دلایل کاهش شیب از کشور خروج بوده است، زیرا فارغ التحصیلان ممتاز می توانند با ارایه مقالات و پژوهش های علمی از دوره نظام وظیفه معاف شوند. همچنین تاسیس مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری از دیگر راهکارهای کاهش خروج نخبگان از کشور بوده است.

امسال با برپایی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه دولت تدبیر وامید بر سر کار آمد و دکتر حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری فعالیت خود را آغاز کرد که همین امر موجب شکوفا شدن غنچه های امید در کشور شد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان در 100 روز نخست کاری دولت یازدهم ( آذرماه امسال ) با استعدادهای برتر و نخبگان کشور در محل ساختمان این بنیاد دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار به مشکلات تحصیلی، علمی و آموزشی جذب و به کارگیری و چگونگی بهره مندی از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان حدود 15 نفر از نخبگان و استعدادهای برتری که از استان های مختلف و از طریق سامانه اینترنتی ثبت نام کرده بودند، رسیدگی شد.

در این دیدار شرکت کنندگان مشکلات خود را در زمینه وام مسکن نخبگان، استفاده از امتیازات نخبگی برای استخدام در دستگاه های دولتی،تسهیلات نظام وظیفه و دانش آموختگی برتر و بهره مندی از تسهیلات تجاری سازی بنیاد با ستاری درمیان گذاشتند.

ستاری نیز حمایت از فناوری و اشتغال فارغ التحصیلان را از اولویت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد.

وی تاکید کرد که کمیته های تخصصی بنیاد ملی نخبگان باید به موقع برگزار و به پرونده های استعدادهای برتر و نخبگان رسیدگی کنند و به معاون فرهنگی و امور نخبگان دستور داد که اعضای کمیته ها به طور منظم در این جلسات حضور یابند و حضور نداشتن متوالی کسانی که بدون دلیل موجه باشند، از ادامه حضور آنها در کمیته های تخصصی بنیاد ممانعت به عمل آید.

وی همچنین بر حمایت از تجاری سازی اختراعات و طرح ها تاکید کرد و وعده داد که روند اعطای کمک هزینه تحصیلی به استعدادهای برتر تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان بر اساس سند راهبردی نخبگان تغییر می کند و کار گروهی برای تغییر روند چگونگی اعطای تسهیلات بنیاد تشکیل می شود.

به نظر می رسد که دولتمردان کشورمان با ارایه سیاست های حمایتی در تلاش هستند که روند خروج نخبگان از کشور کاهش یابد که این تلاش قابل تقدیر است .

با این وجود تبلیغات دانشگاه های جهان برای پذیرش نخبگان ایرانی و دریافت این ژنوم های هوشمند بیش از پیش است بنابراین تلاش های مدبرانه مسئولان کشورمان نیز باید برای مقابله با این پدیده مضاعف شود .

گزارش از: محبوبه آذرخیل








به گزارش ایرنا از پایگاه خبری سی.نت، این شرکت چند ملیتی 16 میلیون آی دی شبکه دارد که همگی از طریق کارت های وای فای و دیگر تجهیزات شبکه جمع آوری شده اند.

کوکاکولا در سال 1892 تاسیس شد، شرکت تولیدکننده آب معدنی و نوشابه های مختلف آمریکایی است. این شرکت چند ملیتی در سال2010 بیش از 47 میلیارد دلار دارایی داشت و مرکز آن در آتلانتا آمریکا است.

طبق این گزارش ها، این کمپانی از سال 2010 میلادی سیستم های تشخیص هویت خود را در داخل دستگاه های فروش نوشابه قرار داده است .

این خبر بحث و گفتگوهای متعددی را در محافل خبری کشورهای میزبان کوکاکولا ایجاد و این پرسش را در ذهن بسیاری مطرح کرده که کوکاکولا با این اطلاعات چه می کند؟

مدیران این شرکت تاکنون به درخواست های مطرح شده از سوی رسانه ها برای گفتگو در این زمینه روی خوش نشان نداده اند اما بنابر پیش بینی های صورت گرفته، نگهداری این تعداد آدرس احتمالا با در نظر داشتن اهداف بزرگ تری در فضای آنلاین صورت می گیرد.

در حال حاضر تمام کارت های شبکه دارای این مکانیزم تشخیصی هستند که از آن با عنوان آدرس کنترل دسترسی رسانه ای یا مک آدرس یاد می شود. این اطلاعات جدا از آدرس های آی پی تخصیص داده شده توسط ارائه دهندگان خدمات اینترنتی هستند. تفاوت این دو هم آن است که مک آدرس یک ابزار در هر شبکه ای یکسان خواهد بود و فرقی ندارد که آدرس آی پی سیستم چه باشد.

به طور مثال اگر از لپ تاپ، تبلت یا تلفن همراه در شبکه بیسیم خانگی استفاده شود و سپس آن را در محل دیگری مثلا یک کافی شاپ به اینترنت متصل کرد، مک آدرس یکی خواهد بود.

این رقم برای شرکتی مانند Cisco که به طور سالیانه میلیون ها ابزار شبکه را به فروش می رساند چندان هم زیاد نیست با این حال برای شرکت هایی نظیر کوکاکولا احتمالا بیشتر از اطلاعات مورد نیاز خواهد بود.

طبق این گزارش ماشین های فروش نوشابه کوکاکولا به اینترنت متصل هستند و اطلاعات کارت های اعتباری و پرداخت های موبایل را پردازش نموده و براساس این اطلاعات رفتار مشتری را مورد تحلیل و ارزیابی قرار می دهند.

اپراتورهای این ماشین ها نیز با استفاده از این اطلاعات در خواهند یافت که چه زمانی دستگاه را پر کرده و چه میزان نوشابه در این دستگاه ها قرار دهند.

به علاوه کاربران این دستگاه ها می توانند با استفاده از نمایشگرهای تعبیه شده روی آنها نوشابه دلخواهشان را بسازند و به لطف اطلاعات گردآوری شده، شرکت در می یابد که چه نوع نوشابه ای طرفداران بیشتری دارد و اطلاعات به نمایش درآمده توسط آنها عامل تولید نوشابه های با متقاضی بیشتر می شود.

58 متخلف در مناطق زیست محیطی استان فارس دستگیر شدند

Posted: 05 Jan 2014 08:59 AM PST

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیر کل حفاظت حفاظت محیط زیست فارس روز شنبه در این ارتباط گفت: با کوشش نیروهای یگان این اداره کل در طول ده روز گذشته تعداد 58 متخلف و شکارچی دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند که از این متخلفان تعداد 41 قبضه سلاح شامل دو قبضه اسلحه کلاشینکف، شش قبضه سلاح ساچمه زنی غیرمجاز و 33 قبضه سلاح ساچمه زنی دیگر که با آنها مبادرت به شکار غیرمجاز می کردند، به دست آمد.

ˈحسینعلی ابراهیمی کارنامیˈ افزود: این عملیات در شهرستان ها و مناطق، مرودشت، نی ریز، قطرویه، آباده، اقلید، قیر، فراشبند، فسا، لار، نورآباد، داراب، شیراز، خنج، ارسنجان، بوانات، لارستان، سعادت شهر، بختگان و گشت سیار یگان حفاظت اداره کل صورت پذیرفت.

ˈکامران اسلاملوˈ فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان فارس نیز به خبرنگار ایرنا گفت: لاشه پنج رأس قوچ، لاشه دو رأس بز وحشی، لاشه 94 قطعه پرنده کبک، تیهو، کبوتر و قمری، شش قطعه سهره، تعداد 220 قطعه ماهی صید شده و 131 پرنده زنده گیری شده شامل کبک، تیهو و کبوتر، قمری، سار وحشی و مرغابی و 644 گونی زغال نیز از این متخلفان کشف و ضبط شد.

اسلاملو از تمامی شهروندان تقاضا کرد در صورت مشاهده هرگونه شکار و صید پرندگان و آزار و آسیب به حیات وحش مراتب را به اداره کل حفاظت محیط زیست فارس و یا در شهرستانها به ادارات محیط زیست شهرستان اطلاع دهند و بدین وسیله از مواهب و آفریده های الهی محافظت کنند.









ادوارد جوزف اسنودن متولد ۱۹۸۴ میلادی، افشاگر کنونی و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی بود. اسنودن در ژوئن ۲۰۱۳ اطلاعات طبقه بندی شده ای از برنامه های فوق سری ان اس ای از جمله برنامه شنود پریزم را به روزنامه های گاردین و واشنگتن پست لو داد.

او که در پی ابطال گذرنامه اش توسط دولت امریکا از ۲۳ ژوئن ۲۰۱۳ تا دوم اوت ۲۰۱۳ در فرودگاهی در مسکو به سر می برد؛ نخست از کشور اکوادور و سپس از روسیه تقاضای پناهندگی کرد و سرانجام اسنودن توانست از دولت روسیه پناهندگی موقت (یکساله) دریافت کند و پا به خاک روسیه بگذارد.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه ساینس، هنوز دلیل نیاز NSA به کامپیوتر کوانتومی و آمادگی برای پرداخت چنین هزینه گزافی در شرایط ریاضت اقتصادی مشخص نیست.

آژانس امنیت ملی آمریکا ادعا کرده است که در آینده ای نزدیک از تمام شرکت های بزرگ کامپیوتری در ساخت این تکنولوژی عظیم پیشی می گیرد.

آژانس امنیت ملی بیان کرده که کامپیوتر مورد نیازش باید قادر به شکستن تمام مرزهای کامپیوترهای پیشرفته امروزی در زمینه فناوری رمز نگاری، برای حفاظت از اطلاعات پزشکی، بانکی، تجاری و اسناد دولتی باشد.

واحد ذخیره اطلاعات در کامپیوتر های معمولی بیت است که قادر به ذخیره اعداد 0 یا 1 هستند. در کامپیوترهای کوانتومی، اطلاعات در واحدهایی به نام کیوبیت (مخفف کوانتوم - بیت) ذخیره می شوند که بر خلاف بیت در کامپیوترهای دیجیتالی، می توانند در آن واحد دربردارنده بیش از یک عدد باشند، بنابراین سرعت پردازش اطلاعات توسط آنان به مراتب بالاتر است. در این کامپیوتر از پدیده های کوانتومی برای پردازش اطلاعات استفاده می شود.

طبق مدارک منتشر شده توسط اسنودن، برنامه ساخت کامپیوتر کوانتومی آژانس امنیت ملی ˈ ˈPenetrating Hard Targets نام دارد و فقط متشکل از 2 کیوبیت است؛ در حالیکه شرکت های کامپوتری بزرگ به کیوبیت های بسیار بیشتری دست یافته اند. البته لازم به ذکر است که مستندات مربوط به سال 2011 است؛ بنابراین ممکن است تا امروز NSA در این زمینه پیشرفت کرده باشد.

یک پژوهشگر علوم کامپیوتردانشگاه MIT به نام Scott Aaronson در این باره به واشنگتن پست گفته که تردید دارد NSA به هدف خود در زمینه ساخت کامپیوترهای کوانتوم دست یابد.

احتمال می رود که آژانس امنیت ملی آمریکا از یک الگوریتم به نام Grover بهره برداری کند؛ Grover ، یک الگوریتم جستجوی پایگاه داده است که از تمام نرم افزار های موجود سریع تر است. این الگوریتم تا به حال روی سیستمی متشکل از 3 کیوبیت با موفقیت اجرا شده است.

آژانس امنیت ملی آمریکا با ساخت کامپیوترهای کوانتومی قابل استفاده سال ها فاصله دارد و محققان دانشگاه های بزرگ برای ساخت این تکنولوژی پیشرفته، پیشتاز هستند ولی چنانچه NSA به این هدف دست یابد، حریم خصوصی بی معنا خواهد شد و هیچ شهروندی در امان نخواهد بود و با توجه به گذشته تاریک این سازمان، وحشت عمومی در زمینه نشر اطلاعات خصوصی، افزایش یافته است.

محققان بر این باروند که چنانچه NSA به کامپیوتر کوانتومی پیشرفته دست نیز یابد، هنوز قوانین فیزیکی وجود دارند که اطلاعات را خصوصی و غیر قابل دسترس نگه دارند.

مکانیک کوانتومی دارای تابع توزیع به نام Quantum key است که با استفاده از فوتون ها، یک رشته متشکل از 0 و 1 تولید می کند که به عنوان کلید رمز نگاری مورد استفاده قرار می گیرند. زمانیکه فردی اقدام به رهگیری کلید کند، به طور ناخواسته فوتون را دستکاری کرده است که کاملاً قابل پیگیری است.

این شیوه رمزنگاری فوق العاده ایمن است و در حال حاضر به مرحله تجاری رسیده است و در انتخابات سال 2007 سوییس نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

ایمیلی که هک شدن کلمه عبور پست الکترونیکی را اطلاع می دهد

Posted: 05 Jan 2014 08:58 AM PST

به گزارش ایرنا از یونایتدپرس، این وب سایت که تا پیش از این با منتشر کردن آدرس های ایمیل به سرقت رفته به کاربران اجازه می داد از هک شدن کلمه عبور پست الکترونیکی خود مطلع شوند به تازگی اعلام کرده است که قابلیت دیگری به سایت خود افزوده است.

تا پیش از این کاربران این پایگاه اینترنتی به آدرس haveibeenpwned.com می توانستند با وارد کردن آدرس پست الکترونیکی خود بفهمند که آیا آدرس آنها در یکی از پایگاه های اطلاعاتی منتشر شده در مورد به سرقت رفتن کلمه عبور پست الکترونیکی قرار دارد یا خیر.

این سایت به اندازه زیادی مورد استفاده قرار گرفته است اما درخواست شماره یک کاربران مجهز شدن این پایگاه به یک سرویس اطلاع رسانی خودکار از به سرقت رفتن کلمه عبور پست الکترونیکی خود بوده است.

این سرویس اطلاع رسانی خودکار اکنون به این پایگاه اینترنتی افزوده شده است.

اکنون کاربران می توانند با مراجعه به این پایگاه اینترنتی، علاوه بر وارد کردن آدرس پست الکترونیکی خود برای بررسی وجود این آدرس در فهرست آدرس های به سرقت رفته، بر روی گزینه ˈمن را از به سرقت رفتن آدرس پست الکترونیکم مطلع کنˈ کلیک کنند و به این ترتیب برای دریافت خودکار ایمیل از به سرقت رفتن آدرس ایمیل خود از طرف این وب سایت ثبت نام کنند.

استفاده از خدمات پایگاه اینترنتی haveibeenpwned.com رایگان است.








به گزارش ایرنا، دامنه آلودگی هوا که از گذشته نه چندان دور به بخشی جدا نشدنی از هویت شهر تهران و کلانشهرها تبدیل شده، اخیرا به شهرهای متوسط نیز کشیده شده و ابعادی جدی تری یافته است.

اگرچه همزمان با شدت یافتن آلودگی هوا در کلانشهرها به تعداد بیمارانی که دچار ناراحتی های قلبی و تنفسی می شوند افزوده می شود، اما در پاییز و زمستان امسال، ماجرا ابعاد جدی تری یافته است که اوج آن در پدیده بارش باران اسیدی در شهر اهواز مشاهده شد که طی آن هزاران نفر از ...نان این شهر دچار ناراحتی تنفسی شدند.

در مورد علل و ریشه های آلودگی هوا، انگشت اتهام به سوی عوامل مختلفی نشانه می رود، اما یکی از مهم ترین متهمانی که در چهار سال اخیر مورد توجه قرار گرفته، بنزین تولید داخل است.

در سال 1388 و پس از مطرح شدن تحریم بنزین، مسوولان وقت به سراغ افزایش تولید بنزین داخلی رفتند و پس از مدت کوتاهی، از خودکفایی در تولید سوخت و آمادگی برای صادرات سخن راندند.

همزمان با آغاز مصرف بنزین تولید داخل از سوی خودروها به تدریج میزان آلودگی هوا افزایش یافت به طوری که گزارش هایی از افزایش میزان آلودگی در شهرهای متوسطی منتشر شد که تا آن زمان معضلی به نام آلودگی هوا نداشتند.

همچنین اخباری از وارد شدن عناصر خطرناک به هوای کلانشهرها منتشر شد که برخی کارشناسان علت آن را تولید بنزین غیراستاندارد در کشور اعلام کردند که تاکنون مسوولان وقت هیچگاه این ادعاها را نپذیرفته اند.



** درخواست محیط زیست برای واردات بنزین استاندارد

در روزهای پایانی فصل پاییز و روزهای ابتدایی زمستان سال جاری نیز معضل آلودگی هوا در کلانشهر تهران جدی گردید به طوری که مدارس این شهر در چندین نوبت تعطیل شد.

برخی از مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست، در مواجهه با این پدیده، یکی از دلایل آلودگی شدید هوای کلان شهرها را توزیع نشدن بنزین با استاندارد یورو اعلام کردند.

سعید متصدی معاون انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست، کیفیت سوخت خودروها در ایران را بسیار بحرانی دانست و اظهار داشت: بنزین تولید داخل نه فقط برای مصرف کل ایران بلکه حتی برای مصرف کلانشهرها هم کافی نیست لذا سازمان محیط زیست پیشنهاد داده که بنزین استاندارد از کشورهای دیگر وارد شود.

وی همچنین از برگزاری جلسات مشترک سازمان حفاظت از محیط زیست با وزارت نفت برای بهبود کیفیت بنزین تولید داخل کشور خبر داد.

انتشار خبر واردات بنزین استاندارد با واکنشی مثبت مواجه شده است به طوری که کمال الدین پیرموذن عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط زیست، تصریح می کند: مسئولان باید بنزین دارای استاندارد یورو 4 وارد کنند زیرا این موضوع با سلامت انسان ها مرتبط است.

وی با انتقاد از پیشرفت نکردن برنامه تولید بنزین یورو 4، می گوید: قرار بود شش پالایشگاه تولید بنزین بدون بنزن یعنی همان بنزین یورو 4 افتتاح شود که تاکنون تنها دو پالایشگاه این نوع بنزین را آغاز کرده اند.

اما محمدباقر نوبخت در واکنش به انتشار خبر درخواست سازمان محیط زیست برای واردات بنزین استاندارد، گفت: تاکنون پیشنهادی از سازمان حفاظت محیط زیست برای واردات بنزین مرغوب در جهت کاهش آلودگی هوای کلانشهر ها به دولت ارائه نشده است.

وی خاطرنشان کرد: هیات وزیران توجه به موضوع آلودگی هوا را مورد تأکید قرار داده و مقرر شده تا سازمان حفاظت محیط زیست هر اقدام لازم را برای تقلیل آلاینده های موجود در هوا انجام دهد.



** وعده های محقق نشده برای تولید خودرو و سوخت استاندارد

بحث کیفیت پایین سوخت خودروها در ایران سابقه ای طولانی دارد و در گذشته برنامه ریزی هایی برای بالابردن کیفیت آن انجام شده که البته هیچ کدام به نتیجه نرسیده اند.

به عنوان مثال قرار بود، خودروهای سبک، سنگین و نیمه سنگین در سال های ١٣٨٩ و ١٣٩٠ استاندارد یورو ٢ را داشته باشند و طی سال های ١٣٩١، ١٣٩٢ و ١٣٩٣ این خودروها استاندارد یورو ٤ و از سال 1394 استاندارد یورو 6 را کسب کنند.

همچنین قرار بود حداقل به میزان 8 میلیون لیتر در روز سوخت مطابق با استاندارد یورو 5 حداکثر تا پایان خرداد سال 1390 در جایگاه های سوخت شهر تهران عرضه شود که البته لازم نیست خاطرنشان شود که هیچکدام از این اهداف محقق نشد.



** آغاز عرضه بنزین یورو 4 در کلانشهرها

اما در نهایت، اقدامات لازم برای مقابله با آلودگی فزاینده هوا و در راستای تامین سوخت استاندارد، در اوایل دی ماه عرضه بنزین یورو 4 در اراک آغاز شد و گفته می شود که علاوه بر شهر اراک، روزانه چهار میلیون لیتر در کرج و هفت میلیون و 500 هزار لیتر در تهران از این نوع سوخت توزیع خواهد شد.

شاهرخ خسروانی معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش می گوید: از اواسط دی ماه تمام جایگاه های توزیع سوخت شهر اراک و از اواخر ماه جاری نیز بیش از 50 درصد جایگاه های سوخت شهر تهران و کرج، بنزین با استاندارد یورو 4توزیع خواهند کرد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با بیان اینکه هم اکنون بنزین یورو 4 در پالایشگاه های امام خمینی (ره)، شازند، شهید تندگویان تهران، اصفهان و تبریز در حال تولید است، تصریح کرد: طبق مصوبه دولت و برنامه زمان بندی شده این نوع بنزین به عنوان سوخت پاک ابتدا در هشت کلانشهر کشور توزیع خواهد شد که شهر اراک به عنوان اولین هدف از 15دی ماه در نظر گرفته شده است.

خسروانی در خصوص کیفیت بنزین تولیدی گفت: در حال حاضر بنزین توزیعی کشور عموما در دو رده بنزین معمولی با درجه آرام سوزی (اکتان) 87 و بنزین ... با درجه آرام سوزی 95 است که مشخصات این دو بنزین با استانداردهای مورد نظر مطابقت دارد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش خاطرنشان کرد: بنزینی که در حال حاضر توسط شرکت ملی پالایش و پخش به عنوان متولی توزیع سوخت کشور تامین می شود، دقیقا مطابق با استانداردهای ابلاغی به این شرکت است.

وی همچنین در خصوص کیفیت بنزین تولیدی پتروشیمی ها، گفت: با توجه به کسری ناشی از تولید داخلی و مصرف بنزین میزان کمی از این سوخت از مجتمع های پتروشیمی دریافت می شود که پس از ترکیب با بنزین تولید پالایشگاه های نفت و کسب استاندارد لازم به شبکه های توزیع سوخت تحویل می شود که کیفیت آن دقیقا مطابق با استاندارد ابلاغی به این شرکت است.

عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور نیز چندی پیش از افزایش تولید بنزین با استانداردهای یورو 4 و 5 در پالایشگاه های اصفهان، لاوان، بندرعباس و تبریز تا پایان امسال خبر داده بود.

به گفته وی، تاکنون 14 میلیارد دلار پروژه در زمینه های مذکور تعریف شده که از این میزان 9 میلیارد دلار تاکنون محقق و منجر به کاهش 1500 تن گوگرد از محیط زیست شده است.

وی با اشاره به آماده سازی 4 پالایشگاه کشور برای ارتقا کیفیت بنزین، می گوید: پالایشگاه اصفهان برای تولید 1.8 میلیون لیتر بنزین در روز با استاندارد یورو 5 تا پایان امسال واحد تبدیل کاتالیستی با احیای مداوم (CCR) خود را راه اندازی خواهد کرد.

کاظمی افزود: به منظور افزایش تولید 1.9 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 تا پایان سال در پالایشگاه لاوان، واحد تبدیل کاتالیستی با احیای مداوم(CRU) راه اندازی کامل می شود. همچنین افزایش 900 هزار لیتری بنزین یورو 4 با بهره برداری از واحدهای CCR و ایزومریزاسیون پالایشگاه تبریز نیز تا پایان سال جاری در برنامه خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به آماده سازی واحدهای CCR و ISOM پالایشگاه بندرعباس تا پایان سال 1393 به منظور تولید 2.5 میلیون لیتر بنزین یورو 5، ادامه داد: واحد تصفیه گازوییل (GHT) پالایشگاه بندرعباس نیز به منظور تصفیه 12 میلیون لیتر نفت گاز در روز با استاندارد یورو 5 تا پایان سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

کاظمی به احداث 3 طرح پالایشگاهی جدید و دو طرح بهینه سازی که از سال های گذشته کلید آن خورده، اشاره کرد و گفت: پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، پالایشگاه پارس، پالایشگاه آناهیتا، طرح توسعه بهینه سازی پالایشگاه اصفهان و طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، از این دست است.

وی در خصوص زمان عرضه بنزین یورو 5 نیز خاطرنشان می کند: این اقدام از برنامه چهارم توسعه آغاز شده و امیدواریم تا اواسط برنامه ششم به اتمام برسد.

ساخت پالایشگاه های جدید نفت برای تولید روزانه ١١٠ میلیون لیتر بنزین و خودکفایی از واردات فرآورده های نفتی یکی از برنامه های اولویت دار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در برنامه پنجم توسعه بوده، بنابراین، ساخت ٧ پالایشگاه جدید ستاره خلیج فارس و هرمز (بندرعباس)، پتروفیلد پارس (شیراز)، آناهیتا (کرمانشاه)، کاسپین (گلستان)، شهریار (تبریز) و خوزستان (آبادان) با مجموع سرمایه گذاری حدود ١٧ میلیارد دلار در دستور کار قرار گرفته است.

حل معمای قتل با استفاده از عکس دیجیتالی

Posted: 05 Jan 2014 08:55 AM PST

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه ساینس، محققان با بزرگنمایی چشم مقتول درعکس، تصویر قاتل را شناسایی کردند.

این قتل مدت ها در پرده ای از ابهام قرار داشت و تنها مدرکی که در دست بود، عکس مقتول در دوربین شخصی اش در لحظات آخر زندگی بود.

محققان با بزرگنمایی تصویر چشم مقتول، چهره قاتل را مشاهده کردند و پس از مطابقت تصویر با پایگاه داده اداره گذرنامه، آن را شناسایی کردند.عکس های دیجیتالی مدرن دارای جزییات باورنکردی است که در جرایم مختلف از جمله قتل، گروگان گیری و سواستفاده جنسی سرنخ ارزشمندی محسوب می شود.

مدیر این پرو‍ژه تحقیقاتی گفته است که مردمک چشم مانند یک آیینه سیاه عمل می کند و با بزرگنمایی و تنظیم کنتراست تصویر در آن ، جزییات آن قابل مشاهده است.

تصویر بازتاب چهره شخص در مردمک چشم طرف مقابل، 30 هزار بار کوچکتر از اندازه واقعی است.

در این آزمایش 71 نفر مورد بررسی قرار گرفتند که شناسایی چهره 84 درصد با موفقیت انجام شد.

شناسایی چهره در این روش، با استفاده از فناوری بسیار پیچیده عکاسی و قوانین عدسی های فیزیک انجام می شود.

نتایج کامل این تحقیقات در شماره اخیر نشریه PLoS ONE منتشر شده است.












قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان سال 89 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. براساس این قانون برخورداری از تسهیلات مالی ارایه شده در صندوق نوآوری و شکوفایی در کنار معافیت های مالیاتی و عوارض گمرکی عمده تسهیلاتی است که شرکت های دانش بنیان می توانند از آن استفاده کنند.

دکتر سید محمد صاحبکار خراسانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا یادآور شد که در قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان دو بخش دیده شده است .مرحله نخست ارزیابی شرکت های دانش بنیان است و مرحله دوم حمایت از این شرکت هاست که در قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان تعریف شده است.

وی خاطرنشان کرد: همه شرکت های دانش بنیان متقاضی می توانند با ثبت نام در سامانه Daneshbonyan.ir اطلاعات خود را وارد کنند و در مرحله بعدی اطلاعات این شرکت ها به کارگزاران ارزیابی ارسال می شود.

به گفته وی اطلاعات این شرکتها پس از ارزیابی به نهادها و دستگاه های اجرایی مختلف از جمله وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاه ها ارسال می شود و ارزیابی این شرکت ها براساس آیین نامه مصوب کارگروه شرکت های دانش بنیان انجام می شود.

سرپرست امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: این شرکت ها پس از شناسایی مورد حمایت قرار می گیرند و آنها از مزایای ارایه شده در قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان استفاده می کنند.

وی افزود : یکی از مزایای قید شده در قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی و معافیت های مالیاتی و گمرکی است.

وی گفت : جزییات و چگونکی ارایه این مزایا در قالب یک آیین نامه در مرحله تدوین و نهایی شدن است .تسهیلات مالی ارایه شده توسط صندوق نوآوری و شکوفایی نسبت به تسهیلاتی که بانک ها به شرکت ها ارایه می دهند بهتر است . همچنین معافیت های مالیاتی و گمرکی کمک می کند تا بخشی از مشکلات مالی این شرکت ها برطرف شود.

**اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در شرکت های دانش بنیان

سرپرست امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: توسعه شرکت های دانش بنیان موجب توسعه اشتغال دانش بنیان می شود. در حال حاضر یکی از مشکلات عمده کشور بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی است که در این زمینه باید طوری سیاستگذاری کرد که محل اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، شرکت های دانش بنیان شود.

وی یادآور شد : توسعه شرکت های دانش بنیان به معنای شکوفایی اقتصاد دانش بنیان است و بر این اساس کل درآمدهای دولت هم افزایش می یابد. ممکن است با اجرای قانون در ابتدا دولت معافیت مالیاتی و یا معافیت گمرکی کوچکی به برخی از شرکت های دانش بنیان ارایه دهد اما در مجموع بعد از گذشت چند سال کل مزایایی که دولت با عنوان عوارض و انواع و اقسام مالیات ها در اقتصاد کسب می کند خیلی بیشتر از این میزان حمایت ها است.

وی افزود: در واقع حمایت از شرکت های دانش بنیان یک نوع سرمایه گذاری است که دولت از منافع زود گذر در قالب حمایت از شرکت های دانش بنیان چشم می پوشد و در نهایت منافع بسیاری به خود دولت باز می گردد.

صاحبکار خراسانی خاطرنشان کرد هم اکنون کالاها و خدمات دانش بنیان در 11 زمینه دسته بندی می شود که از جمله آنها می توان به بیوتکنولوژی، هوافضا، ارتباطات و فناوری اطلاعات و الکترونیک اشاره کرد.

نخستین جلسه صندوق نوآوری و شکوفایی به ریاست دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در 100 روز نخست فعالیت دولت یازدهم برگزار شد .

رییس جمهوری در نخستین جلسه هیات امنای این صندوق بر حمایت از شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و گفت :دولت تدبیر و امید تمام توان خود را برای تقویت و پیشبرد اهداف شرکت های دانش بنیان به کار می برد.

همچنین سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز در این جلسه ضمن حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت : اعتبارات صندوق نوآوری و شکوفایی با 200 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی و 100 میلیارد تومان از طریق بودجه عمومی تامین می شود.اعتبارات این صندوق در مراحل بعدی تمدید خواهد شد.

تورنادو به پرواز درآمد

Posted: 05 Jan 2014 08:36 AM PST

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه ، گروه دفاعی "بی.ای. ایی سیستمز ˈ ( BAE Systems ) انگلیس که سازنده این هواپیماست اعلام کرد : این هواپیمای جنگی در آذرماه ( دسامبر ) نخستین پرواز آزمایشی خود را در فرودگاه نظامی وارتون در شمال غربی انگلیس با موفقیت انجام داد.

قطعات فلزی این هواپیما که توسط چاپگر سه بعدی تولید شده است شامل یک درپوش مخصوص رادیوی کابین خلبان، قطعات سامانه ورود هوا و قطعاتی از این قبیل است.

با استفاده از چاپگرهای سه بعدی می توان یک قطعه را با استفاده از مواد اولیه لازم و بر اساس یک طرح سه بعدی تولید کرد. در حال حاضر

چاپگرهای سه بعدی فناوری های آینده صنعت هوا و فضا خوانده می شوند.

براساس گزارش بی.ای.ایی سیستمز برخی از قطعات این هواپیما در پایگاه نیروی هوایی سلطنتی انگلیس در شرق این کشور و با هزینه ای کمتر از 100پوند (معادل 120 یورو) تولید شده است.

مایک موری یکی از مهندسان بی.ای.ایی سیستمز گفت: از این فناوری می توان برای تجهیز کشتی ها و ناوهای هواپیمابر استفاده کرد. با استفاده از این روش می توان سالانه صدها هزار پوند صرفه جویی کرد.









به گزارش ایرنا، آژانس اطلاعات انرژی آمریکا فهرست 10 کشور تولید کننده نخست گازهای گلخانه ای با منشا گاز دی اکسید کربن را منتشر ساخت که ایران در انتهای این فهرست قرار دارد.

پایگاه خبری این سازمان شیوه محاسبه وضعیت این کشورها را اینگونه توضیح داد: این سازمان با بررسی میزان گاز دی اکسید کربن تولید شده توسط تمام انواع صنایع و میزان سوخت فسیلی مصرف شده در کشورهای جهان، فهرستی از آلوده کننده ترین کشورهای جهان تهیه کرده است که چین رتبه نخست و ایران رتبه دهم این فهرست را به خود اختصاص داده است.

اکثر کشورهایی که در صدر فهرست قرار دارند، کشورهایی با صنایع عظیم، ظرفیت تولید و جمعیت بالا هستند و به منظور حفظ محیط زیست و اجتناب از آثار مخرب آلودگی، لازم است این کشورها راهکارهای مناسبی را برای کاهش مصرف انرژی، منابع جایگزین تامین انرژی، بهبود شبکه حمل و نقل عمومی و تولید گاز دی اکسید کربن اتخاذ کنند.

طبق این گزارش آمریکا که همواره نخستین تولید کننده این گونه گازها بود توانسته جایگاه خود را به رتبه دومی تقلیل دهد.

براین اساس فهرست 10 کشور نخست تولید کننده گازهای گلخانه ای به شرح ذیل اعلام شده است:

رتبه اول: چین

کشور چین با تولید سالیانه 6018 میلیون تن گازهای گلخانه ای در رتبه نخست جای دارد. البته با توجه به میزان تولیدات و فعالیت صنایع مختلف چین، تولید این میزان گازهای آلوده کننده چندان عجیب نیست. این کشور با بیش از 1.324.655.000 نفر بزرگترین کشور جهان از نظر جمعیتی است و حجم عظیمی از سوخت های فسیلی را در شهرها، صنایع غذایی و صنعت حمل ونقل مورد مصرف قرار می دهد.

رتبه دوم: امریکا

تا سال 2007، آمریکا بزرگترین آلوده کننده جهان محسوب می شد. این کشور درحال حاضر با تولید سالانه 5833 میلیون تن انواع گازهای گلخانه ای، در رتبه دوم قرار گرفته است. صنایع گوشت و نفت ایالات متحده که در نوع خود بزرگترین صنایع دنیا محسوب می شوند، روزانه 18.960.000 بشکه نفت خام را به مصرف می رسانند. این کشور 310.383.444 نفر جمعیت دارد و نیاز آن به مصرف نفت هرروز بیشتر می شود.

رتبه سوم: روسیه

روسیه با 141.950.000 نفر جمعیت، در مقام سوم آلوده کننده های جهان قرار دارد و سالانه 1.704 میلیون تن گازهای گلخانه ای تولید می کند. روسیه مدعی است در صورت همکاری و اقدام مشابه سایر کشورها، قادر است میزان این آلودگی را تا 25 درصد کاهش دهد. اما با توجه به اقدامات اخیر این کشور درراستای بهره برداری از منابع نفتی قطب شمال و شروع ساخت سکوهای نفتی شناور در قطب، این ادعای روسیه تردیدهایی را به همراه دارد.

رتبه چهارم: هندوستان

هندوستان با 1.139.964.932 نفر جمعیت، از نظر تعداد ...نان در مقام دوم جهان قرار دارد . در نتیجه میزان تولید گازهای هیدروکربن در این کشور حدود 1.293 میلیون تن در سال است. این کشور به سرعت در حال صنعتی شدن است و میزان تولیدات و صادرات آن رشد چشمگیری دارد. البته این رشد چشمگیر، هزینه سنگینی را به همراه داشته و بسیاری از ...نان این کشور، از جمله کودکان در صنایع عظیم آن مشغول هستند.

رتبه پنجم: ژاپن

ژاپن با تولید 1.247 میلیون تن گاز دی اکسید کربن در سال، مقام پنجم این فهرست را به خود اختصاص داده است. ژاپن نیز مانند روسیه مدعی است که در صورت اقدام مشابه سایر کشورها، میزان تولید گازهای هیدروکربن را تا 25 درصد کاهش خواهد داد. عامل اصلی آلودگی این کشور، صنایع عظیم، سیستم حمل ونقل بسیار گسترده ف متراکم و شهرنشینی اغلب ...نان آن است. آژانس محیط زیست ژاپن با تصویب قوانین مختلف به منظور کاهش میزان تولید گازهای هیدروکربن و نیتروژن در خودروها و صنایع مختلف، سعی در کنترل میزان آلودگی دارد.

رتبه ششم: آلمان

طبق این گزارش، میزان تولید دی اکسید کربن در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مقایسه با ژاپن بسیار کمتر و در حدود 858 میلیون تن در سال است. کشور آلمان نیز برای رسیدن به استاندارد اتحادیه اروپا، به گونه ای برنامه ریزی کرده است که سالانه 3 درصد از میزان تولید گازهای گلخانه ای بکاهد. همچنین مقام های این کشور اعلام کردند که در یک برنامه بلند مدت قصد دارند با فرهنگ سازی و تشویق مردم به مصرف کمتر برق، میزان مصرف آن را تا سال 2020 میلادی تا 13 درصد کاهش دهند. همچنین این کشور برای استفاده از گرمای حاصل از نیروگاه های برق، چندین پروژه ملی را در دست اجرا دارد.

رتبه هفتم: کانادا

کانادا سالانه 614 میلیون تن گاز دی اکسید کربن تولید می کند. شاید دیدن نام کانادا در این فهرست کمی عجیب باشد. چراکه دائماً داستان های مختلفی از استانداردهای بالای زندگی و توسعه پایدار از این کشور به گوش می رسد و در اکثر تبلیغات تصویری از یک کشور پاک با طبیعت بکر و بدون آلودگی زیست محیطی در ذهن افراد ایجاد می شود. متخصصان صنعت حمل ونقل، استخراج معادن وفعالیت کارخانجات را علت اصلی آلودگی محیط زیست این کشور می دانند.

رتبه هشتم: انگلستان

انگلستان سالانه 586 میلیون تن دی اکسید کربن تولید می کند. با وجود این که میزان آلودگی هوا در این کشور روبه کاهش است و نحوه مصرف انرژی همواره بهینه می شود، هنوز هم آلودگی ناشی از صنعت حمل ونقل، به عنوان یک مشکل بزرگ باقی مانده و هرروز هم تشدید می شود. هنوزهم استفاده از زغال سنگ و نفت برای تامین انرژی یکی از مشکلات اصلی انگلیس است. البته چندی قبل بزرگترین پروژه تامین انرژی از باد در انگلستان راه اندازی شد و تا کنون طرح های متعددی برای تامین انرژی پایدار در این کشور مطرح شده است.

رتبه نهم: کره جنوبی

این کشور با تولید سالانه 514 میلیون تن گاز دی اکسید کربن در جایگاه نهم قرار دارد. از زمان تحول اقتصادی این کشور در دهه 1960 میلادی تاکنون فرآیند صنعتی شدن با سرعت زیادی درحال شکل گیری بوده وتقاضای مستمری برای کسب فناوری های نوین وجود داشته است. اغلب این فناوری ها درون کشور کره تولید می شوند و موجب شکل گیری کارخانجات و صنایع عظیم شده است. دود حاصل از کارخانجات و سیستم حمل ونقل این کشور مقادیر زیادی از اکسید گوگرد را وارد جو زمین می کند. این ترکیبات عامل اصلی باران های اسیدی هستند.

رتبه دهم: ایران

طبق این گزارش، ایران سالانه 471 میلیون تن گاز دی اکسید کربن تولید می کند و در جایگاه آخر این فهرست قرار دارد و از مشکلات متعدد مرتبط با آلودگی هوا و آب رنج می برد. به گونه ای که حیات وحش دریای خزر در معرض خطر جدی قرار گرفته است. زباله های خانگی، زباله های شیمیایی کارخانجات و سایر مواد آلوده کننده، اغلب در دریای خزر تخلیه می شود.

طبق این گزارش ایران، آلوده ترین شهر جهان- اهواز- است. آلودگی این شهر بیش از سه برابر میزان متوسط آلودگی کشور است. اهواز یک شهر کویری با جمعیتی حدود یک میلیون و 300 هزار نفر بوده و به دلیل میدان های نفتی آن در دنیا شناخته شده است.ایران از نظر میزان ذخایر نفتی در رتبه سوم و از نظر ذخایر گاز طبیعی در رتبه دوم جهان قرار دارد.

براساس این گزارش، علت اصلی آلودگی هوا در ایران، تولید بنزین بی کیفیت توسط کارخانجات پتروشیمی داخلی است.

پیش از این سازمان جهانی بهداشت نیز با انتشار گزارشی در سال 2013، 10 کشور آلوده دنیا بین سال های 2003 تا 2011 را معرفی کرد. طبق این گزارش، آلوده ترین شهرهای دنیا در این سال ها به ترتیب در مغولستان، بوستوانا در آفریقای جنوبی، پاکستان، سنگال، عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی، ایران، نیجریه و کویت قرار دارند.

طبق این گزارش ایران رتبه هشتم آلودگی هوای جهان را به خود اختصاص داده است. دراین گزارش از اهواز، سنندج، کرمانشاه، یاسوج به عنوان 4 شهر آلوده جهان نام برده شده است.

اوضاع آلودگی در 5 شهر انتهای این فهرست به قرار زیر است. البته این گزارش براساس میزان ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوا در مدت هفت سال مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آن اعلام شد:

رتبه دهم: کویت

میزان آلودگی: 123میکروگرم در متر مکعب

کویت یکی از چهار کشور نفت خیز خاور میانه است و چهارمین کشور بزرگ صادرکننده نفت در بین کشورهای اپک به شمار می رود. بیش از نصف درآمد ناخالص ملی کویت حاصل از صنایع نفتی این کشور است.

در جریان اولین جنگ خلیج فارس در سال 1990 میلادی، نیروهای عراقی چاه های نفتی این کشور را به آتش کشیدند که منجر به آلودگی شدید هوا و تخلیه بسیاری از مناطق مس... این کشور شد. پاکسازی آلودگی ناشی از این واقعه 10 سال به طول انجامید.

اما امروزه علت اصلی آلودگی این کشور، وجود کارخانجات محلی تصفیه نفت خام است. سال 2010پانزده هزار دانشجو در اعتراص به آلودگی هوا راهپیمایی کردند. اما دولت این کشور میزان آلودگی آن را در سطح استاندارد اعلام کرد. با وجود این برای بهبود وضع هوا، چند کارخانه به طور موقت تعطیل شد.

در سال 2010 در یک نظر سنجی عمومی مشخص شد 57 درصد از ...نین این کشور از وضعیت هوای منطقه سکونت خود ناراضی هستند. بسیاری از ...نین این کشور از سرطان، بیماری های پوستی و بیماری های تنفسی مانند آسم رنج می برند.

رتبه نهم: نیجریه

میزان آلودگی: 124 میکروگرم در متر مکعب

نیجریه آلوده ترین کشور قاره افریقا و هشتمین کشور آلوده جهان در بین کشورهایی با بیش از 155 میلیون نفر جمعیت است. شهرنشینی و توسعه اقتصادی سریع موجب بروز مشکلات متعدد در بسیاری از کارخانجات این کشور شده است که با مشکلات دفع زباله های صنعتی و سطح بالای آلودگی دست به گریبان هستند.

به گزارش آژانس بین المللی انرژی، این کشور بزرگترین تولیدکننده نفت در قاره آفریقا است و روزانه 3/2 میلیون بشکه نفت خام تولید می کند. دلتای نیجر که اکنون مامن بزرگترین شرکت های انرژی در جهان شده است، شاهد چندین نمونه از بدترین موارد نشت نفت خام بوده است. بر اساس تحقیقاتی که 14 ماه به طول انجامید، مشخص شد میزان آلودگی این منطقه که شمار ...نین آن به بیش از یک میلیون نفر می رسد، بسیار بالاتر از میزان پیش بینی شده بوده است.

در این ناحیه، سوراخ کردن خطوط لوله به منظور سرقت و فروش نفت در بازار سیاه بسیار متداول است و اغلب منجر به نشت نفت خام در طبیعت می شود. دو سال قبل شرکت نفتی شل اعلام کرد که به دلیل افزایش سرقت نفت در منطقه، میزان تولیدات نفتی خود در نیجریه را روزانه 25000 بشکه کاهش داده است.

رتبه هشتم : ایران

رتبه هفتم: امارت متحده عربی

میزان آلودگی: 132 میکروگرم در متر مکعب

امارات متحده عربی، چهارمین صادرکننده نفت جهان و یکی از توسعه یافته ترین کشورهای خاورمیانه است. این کشور در طول 30 سال گذشته شاهد رشد سریع اقتصادی بوده است. عامل اصلی آلودگی امارات، صنایع نفت و گاز و سامانه حمل و نقل این کشور است.

دبی، آلوده ترین شهر امارات است و بر اساس اظهارات رسمی مقامات، 42 درصد از آلودگی این شهر ناشی از تردد وسایل نقلیه است.

همچنین کشور عمارات به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان زباله در جهان شناخته شده است. میزان متوسط زباله تولید شده در هر خانوار ...ن ابوظبی، پایتخت این کشور، 30 درصد بالاتر از میانگین کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه (OECD) است.

این کشور از نظر میزان آب مصرفی نیز در بین پرمصرف ترین کشورهای جهان قرار دارد.

دولت امارات، به منظور کاهش خسارات آلودگی محیط زیست، در مدت 10سال گذشته تدابیر ویژه ای را به کار گرفته است. در سال 2008 بزرگترین پروژه تامین برق خورشیدی در خاورمیانه و آفریقای شمالی، با عنوان جامعه سبز در شهر دوبی راه اندازی شد. انتظار می رود این پروژه از تولید سالانه 351 تن دی اکسید کربن در این کشور جلوگیری کند.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی ...نین این کشور در حال حاضر سالانه 20 میلیارد کیسه پلاستیکی از مجموع 500 میلیارد کیسه پلاستیکی تولید شده در جهان را مصرف می کنند و مقام های آن در تلاش هستند تا مصرف کیسه های پلاستیکی را از جریان زندگی شهروندان حذف کنند.

رتبه ششم: مصر

میزان آلودگی: 138 میکروگرم در مترمکعب

مصر، منزلگاه یکی از قدیمی ترین تمدن های جهان، امروز به یکی از چهار کشور آلوده قاره افریقا و ششمین کشور آلوده جهان تبدل شده است.

منبع اصلی آلودگی مصر، کارخانجاتی هستند که به دلیل تولید سرب، انواع گازهای آلوده کننده و غبار سیمان، مشهور هستند. علاوه بر این گازهای خروجی وسایل نقلیه نیز در شهرهای بزرگی مانند قاهره مشکل ساز شده است. در حدود 95 درصد از 730هزار موتور سیکلت موجود در مصر، از نوع دوزمانه هستند و میزان گازهای هیدروکربن تولید شده توسط هریک از آن ها معادل گاز تولیدی توسط 10 تا 15 اتومبیل بنزینی است. تنها در شهر قاهره، 300 هزار موتورسیکلت، سالانه در حدود 150 هزار تن آلودگی هوا ایجاد می کنند.

در سال 2010 در جریان درگیری های 18 روزه، آسمان این کشور را ابری از گاز اشک آور و مواد سمی فراگرفت و به چالش های این کشور در رابطه با آلودگی هوا دامن زد. این وضعیت در پاییز هرسال و همزمان با آتش زدن ساقه بزنج و سایر غلات توسط کشاورزان، تشدید می شود. پس از فصل برداشت، نوعی آلودگی موسوم به ابرسیاه در مناطق مختلف کشور به چشم می خورد. ابر سیاه عامل 40 درصد از آلودگی شهر قاهره در فصل برداشت است.

رتبه پنجم: عربستان سعودی

میزان آلودگی: 143 میکروگرم در مترمکعب

عربستان بزرگترین تولید کننده و صادرکننده نفت و همچنین دومین تولید کننده نفت خام در جهان است و یک پنجم ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد.

در چند دهه گذشته، با رشد چشمگیر صنایع نفتی این کشور، آلودگی محیط زیست در طول خط ساحلی 3500 کیلومتری این کشور نیز افزایش یافته است.

صنایع نفتی، تامین برق، تجهیزات تامین آب شرب و سایر فعالیت های صنعتی منجر به تولید حجم زیادی از فاضلاب، گازهای سمی و آلودگی شیمیایی شده است. همچنین دود وسایل نقلیه در این کشور عامل تولید 50 درصد از گازهای هیدروکربن و آلودگی محیط است. هوای گرم و خشک و بادهای تند این کشور نیز موجب انتشار آلودگی و بیماری های تنفسی در این کشور شده است.

دولت عربستان برای بهبود وضع آلودگی هوا اقدامات متعددی را به کار بسته است. چندی قبل یک شرکت فرانسوی از انعقاد قرارداد چندین میلیون دلاری برای ساخت تجهیزات کاهش گازهای هیدروکربن در کارخانجات برق عربستان سعودی خبر داد. همچنین اولین سامانه تامین برق خورشیدی در این کشور راه اندازی شد. ادعا شده است این سامانه موجب صرفه جویی سالانه 28000 بشکه سوخت دیزلی شود.

موفقیت محققان ایرانی در تولید نانوذرات از پشم و پر

Posted: 05 Jan 2014 08:32 AM PST

به گزارش روز یکشنبه ایرنا و به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نیلوفر اصلاحی مجری طرح درباره این طرح اظهار داشت: رشد روزافزون مصرف سوخت های فسیلی، افزایش قیمت نفت، قابل بازیافت نبودن پلیمرهای مصنوعی متنوع و در نتیجه مشکلات زیست محیطی ایجاد شده توسط این مواد، سبب افزایش تقاضا برای به کارگیری مواد طبیعی، قابل بازیافت و زیست تخریب پذیر شده است.

وی با بیان اینکه الیاف پروتئینی طبیعی مانند پشم و پر زیست سازگار و زیست تخریب پذیر است، اظهار کرد: از این رو می توان از آنها در صنایع مختلف نساجی، پزشکی، کشاورزی، آرایشی و بهداشتی استفاده کرد.

اصلاحی ادامه داد: علاوه بر آن با درک بیشتر ویژگی های خاص نانوذرات و توسعه فناوری های فرایند و ساخت در سال های اخیر، می توان از نانوذرات پروتئینی در کاربردهای متعددی استفاده کرد.

مجری طرح، با اشاره به نانوذرات الیاف پروتئینی تولید شده، یادآور شد: اگر چه برخی از محققان به تهیه نانوذرات از الیاف پروتئینی پرداخته و از آن برای اصلاح پلیمرهای گوناگون و در مصارف کامپوزیتی مختلف استفاده کردند، اما در اغلب این تحقیقات برای تهیه این نانوذرات از روش های فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی- مکانیکی استفاده شده است.

وی از اجرای پروژه تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و یادآور شد: در این تحقیقات که با عنوان «تهیه نانوذرات از آبکافت آنزیمی الیاف پروتئینی» اجرایی شده است، از روش آبکافت آنزیمی به همراه امواج فراصوت به عنوان روش دوستدار محیط زیست بهره برداری شد.

اصلاحی با اشاره به جزئیات اجرای این طرح خاطرنشان کرد: در این پروژه عملیات آبکافت آنزیمی الیاف پشم و پر تحت شرایط کنترل شده به منظور دستیابی به کوچکترین اندازه ذرات انجام شد و سپس سوسپانسیون به دست آمده به منظور افزایش راندمان تولید نانوذرات در معرض امواج فراصوت قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: این روش به دلیل کاهش مصرف انرژی و آلودگی های زیست محیطی به طور قابل ملاحظه ای از سایر روش ها مناسب تر است، ضمن آنکه چون آنزیم به عنوان کاتالیزور عمل می کند، تنها به کارگیری مقدار نسبتا کمی از آن به منظور بهبود سرعت واکنش تحت شرایط ملایم کافی است.

وی با تاکید بر اینکه در این مطالعات موفق به تولید نانوذرات از طریق یک فرایند دوستدار محیط زیست شدیم، ادامه داد: از این رو به کارگیری این ذرات در تشکیل فیلم های کامپوزیتی نه تنها سبب استفاده از الیاف ضایعاتی و طبیعی فراوان پروتئینی شده، بلکه ماده ای زیست سازگار و زیست تخریب پذیر بدست می آید که می توان از آن در مصارف مختلف همانند نانوکامپوزیت های پلیمری استفاده کرد.

به گفته وی از جمله مزیت نانوذرات حاصل از الیاف پروتئینی، توانایی محافظت از خصوصیات اصلی این الیاف بدون تخریب ریزساختار آنها است.

این طرح در قالب رساله دکتری نیلوفر اصلاحی با راهنمایی دکتر فاطمه داداشیان و دکتر ناهید همتی نژاد و به مشاوره دکتر محمد ربیعی در دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شده است.












افشین کرمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: عملیات علوفه رسانی در دستور کار ادارات کل محیط زیست استان هایی که در مناطق سردسیری واقع شده اند، قرار دارد از این رو سالانه بعد از بارش برف سنگین کار علوفه رسانی انجام می شود.

وی اظهار داشت: ادارات کل محیط زیست استان ها در سراسر کشور بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی علوفه های مورد نیاز برای حیات وحش مناطق را در ایام سرد سال تامین می کنند .تمام تمهیدات لازم برای فصول سرد و یا بسیار گرم سال اندیشیده و اعتباری نیز برای این کار در نظر گرفته شده است.

وی گفت: همچنین معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست آماده است درصورت نیاز از محل طرح تجهیز و ساماندهی مناطق حفاظت شده محیط زیست به ادارات کل استان ها کمک مالی کند.البته ممکن است یک استان که در منطقه سردسیر هم قرار دارد در یک سال به علت شرایط بارش برف نیاز به علوفه رسانی نداشته باشد و بر عکس یک استان دیگر که از سرمای زیادی هم برخوردار نیست به علوفه رسانی نیاز پیدا کند.

وی گفت: به عنوان مثال حیات وحش استان خراسان رضوی در سال گذشته به دلیل شرایط جوی نامساعد، بارش برف زیاد و سرمای شدید نیاز به علوفه رسانی داشت که این کار انجام شد در حالی که در سال 90به دلیل روزهای کم برفی در منطقه نیازی به این کار نبود.

معاون دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست افزود: عملیات علوفه رسانی فقط در فصل سرما انجام نمی شود بلکه در فصول گرم سال که خشکی و کم آبی حیات وحش را آزرده می کند نیز انجام می شود.

وی تاکید کرد: البته بسیاری از دوستداران محیط زیست و کارشناسان براین باورند که باید تا حد امکان از علوفه رسانی دستی به حیات وحش خود داری کرد زیرا این حیوانات در صورت تداوم این کار به تهیه علوفه به این روش عادت می کنند و به اصلاح ˈ دستی ˈ می شوند.

وی اظهار داشت: همچنین وقتی علوفه در مکانی ریخته می شود تعداد زیادی از حیوانات برای استفاده دور علوفه ها جمع می شوند که این وضعیت شرایط را برای افراد سودجو آماده می کند.

کرمی گفت: حیوانات به طور غریزی در فصل زمستان مسیر مهاجرت و حرکت خود را به گونه ای انتخاب می کنند که به علوفه مورد نیاز دسترسی پیدا کنند از این رو از سوی کارشناسان امر توصیه می شود تا حد امکان از علوفه رسانی دستی خودداری شود مگر در شرایط خاص و اضطراری همچون بارش سنگین برف و یا گرمای زیاد، این کار انجام می شود.

وی اظهار داشت: حتی ممکن است در برخی موارد این علوفه ها که در انبارها نگه داری می شوند حامل انواع قارچ ها و بیماری باشند و حیوان را بیمار کنند.

معاون رییس جمهوری : ایران طرح های هوانوردی را تقویت می کند

Posted: 05 Jan 2014 08:30 AM PST

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، ˈسورنا ستاریˈ روز یکشنبه در مراسم بزرگداشت نوزدهمین سالگرد سرلشکر شهید « منصور ستاری» فرمانده فقید نیروی هوایی ارتش و 11 تن از همرزمان شهیدش در دانشگاه هوایی شهید ستاری ضمن بیان این مطلب افزود: جمهوری اسلامی ایران باید بتواند طی این مدت طرح های خود را در عرصه هوانوردی بیش از پیش تقویت کند.

فرزند شهید ستاری در ادامه اظهارداشت: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران به توانمندی های خوبی در عرصه رادار و حوزه ساخت صنایع هوایی در کشور دست یافته است که باید با مشارکت و یکدلی مسئولان و دست اندرکاران بتوانیم این عرصه را نیز تقویت کنیم.

ستاری، تصریح کرد: کشورهای دیگر ده ها برابر جمهوری اسلامی ایران در تقویت بخش دفاعی خود به ویژه در صنایع هوایی هزینه می کنند و لذا ما نباید در این حوزه از قافله عقب بمانیم.

وی با تاکید بر این که حوزه دفاعی کشور نیاز به ارایه ایده ها و تفکرات جدید است، گفت: این موضوع مهم جز با ایستادگی در شرایط تحریم و فشار محقق نمی شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه با گرامی داشت یاد و خاطره شهید سرلشکر ستاری و همرزمان شهیدش اظهارداشت: 19 سال است که مراسم بزرگداشت شهید ستاری و همرزمانش به همت نیروی هوایی برگزار می شود که این اقدام نشان دهنده قدرشناسی و همت والای پرسنل نیروی هوایی و ارج نهادن به مقام شامخ شهدا است.

ستاری با تاکید بر لزوم تقویت صنعت هوایی کشور، گفت: متاسفانه در سال های اخیر کمتر به صنعت هوایی توجه شده و بیشتر ایده ها و تفکرات نیز در نیروی هوایی به سمت ایده های موشکی برای دفاع از کشور بوده است که باید در راستای تقویت بخش های دیگر این نیروی الهی نیز تلاش کنیم.

وی با اشاره به عملیات والفجر 8 و نقش هوشمندانه و متفکرانه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی و خلبانان تیزپرواز ایرانی در این عملیات گفت: عملیات والفجر 8 جز ابتکار چیز دیگری نبود و این ابتکار را در عرصه های مختلف کشور باید بکار گرفت.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور خطاب به دانشجویان دانشگاه هوایی شهید ستاری گفت: شما دانشجویان باید در عرصه دانش و علم به فهم و درک بالای علمی برسید نه این که صرفا با خواندن کتاب ها نیاز علمی خود را برطرف کنید.

ستاری با اشاره به عملیات بدر و خیبر گفت: این عملیات یک طرفه کاملا به نفع عراق در جریان بود ولی با ابتکار و درایت خلبانان و رزمندگان ایرانی شاهد بودیم که طی هشت روز 90 فروند هواپیمای دشمن منهدم شد.

معاون رییس جمهوری خاطرنشان کرد: ما باید نگاه های بازتر و ایده های جدیدتری برای دفاع از کشور ارایه کنیم.

ستاری با اشاره به رشادت ها و خلاقیت های همرزمان شهید ستاری از جمله شهیدان یاسینی، دوران و اردستانی گفت: رشادت های شهدای نیروی هوایی از جمله شهید مصطفی اردستانی بر هیچ کس پوشیده نیست.

وی ادامه داد: شهید اردستانی خلبانی بود که رکورددار 6 پرواز در روز بود و رکورد پرواز این شهید در دنیا سابقه ندارد.

فرزند سرلشکر شهید ستاری با اشاره به خصوصیات اخلاقی و علمی این شهید والامقام، اظهارداشت: شهید ستاری به واقع معماری آینده نگر برای سیستم پدافند هوایی کشور بود .

ستاری خاطرنشان کرد: شهید ستاری توانست با راه اندازی تأسیسات وامکانات جدید تعمیر و نگهداری و همچنین اجرای طرح هایی مانند پروژه اوج ، توان نیروی هوایی را تقویت کرده و حرکت بزرگی در عرصه نیروی هوایی کشور بردارد به طوری که سال 1369 اولین هواپیمای ساخت ایران به پرواز درآمد که این موضوع نشان از درایت و هوشمندی فرماندهان و خلبانان نیروی هوایی بود.

وی با بیان این که طرحها و برنامه هایی که شهید ستاری ارائه می داد بسیار منطقی، عملی، کاربردی و مؤثر بود، اظهار داشت: ما باید تفکرات و ایده های خود را در حوزه دفاعی کشور تقویت کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، شهید ستاری را افسری مومن، شجاع و کاردان دانست و گفت: شهید ستاری طرح ها و ابتکارات زیادی در تجهیز سیستم های راداری و پدافندی به اجرا گذاشت که در طول دوران 8 سال دفاع مقدس، توان نیروی هوایی در سرنگونی هواپیماهای متجاوز دشمن را مضاعف کرد.

ستاری یادآور شد: یکی از خدمات شهید ستاری در دوران فرماندهی، به پرواز درآوردن اولین جنگنده بومی نیروی هوایی بود.

فرزند شهید ستاری با قدردانی از نیروی هوایی ارتش در برگزاری مراسم بزرگداشت سالروز شهادت سرلشکر شهید منصور ستاری گفت: کشور ما امروز نیازمند تفکر نو و خلاقانه در عرصه هوایی است و باید در چهار سال آینده شاهد افزایش بیش از پیش توانمندی های ارتش جمهوری اسلامی ایران باشیم.

امیر سرتیپ خلبان « فرج الله براتی پور» فرمانده عملیات حمله به اچ -3 که به نمایندگی از فرمانده نیروی هوایی ارتش در این جمع حاضر شد با گرامیداشت یاد و خاطره شهید ستاری و 11 تن از همرزمانش اظهار داشت: من سرباز کوچک جمهوری اسلامی بوده و هستم و تا زنده ام جان و آبرویم را فدای این مرز و بوم خواهم کرد.

وی خاطرنشان کرد: شهید ستاری و همرزمانش دارای روحیه ایثار و شهادت طلبی بودند و همواره باید راه این شهدا را برای رسیدن به قله های سعادت طی کنیم.

بنابر این گزارش، حجت الاسلام و المسلمین ˈ سیدمحمد علی شهیدیˈ معاون رییس جمهوری، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، حجت الاسلام و والمسلمین« سیدمحمدعلی آل هاشم» رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و جمعی از فرماندهان نیروی هوایی ارتش در مراسم گرامیداشت نوزدهمین سالگرد شهادت شهید ستاری و همرزمانش حضور داشتند.

در این مراسم از همسران شهید علیرضا یاسینی، شهید مصطفی اردستانی، شهید حسن رزاقی و همچنین شماری از خانواده های شهدا با اهدای لوح سپاس و هدایایی مورد تقدیر قرار گرفتند.











به گزارش ایرنا از یونایتدپرس، نگهبانان مرزی در فرودگاه ˈبوریسپولˈ در کیف واقع در اوکراین اعلام کردند که چمدان این مسافر در جریان بازرسی های معمولی که از چمدان های مسافران به عمل می آید در هنگام عبور از زیر یک حسگر رادیواکتیو آژیر را به صدا درآورد.

نگهبان گارد مرزی اوکراین گفت: در جریان بازرسی از وسایل شخصی این مسافر دو ظرف پلاستیکی حاوی 12 گرم خاک رس کشف شد.

این مسافر اعلام کرد که این خاک متعلق به سایت فاجعه هسته ای فوکوشیما در ژاپن است و وی این خاک را برای مطالعه در یک دانشگاه در شهر Zhitomyr اوکراین حمل کرده است.

زلزله ای 9 ریشتری در 11 مارس 2011 (20 اسفند 1389) منجر به وقوع یک سونامی شد که خسارات سنگینی به نیروگاه 6 راکتوری فوکوشیما وارد کرد.

در پی این سونامی، دستگاه های خنک کننده نیروگاه از کار افتادند و این مسئله منجر به ذوب شدن سوخت هسته ای و نشت مواد رادیواکتیو شد.

اکنون دو سال و نیم پس از این حادثه، مشخص شده است که نشت مخازنی که آب آلوده به مواد رادیو اکتیو را از سیستم خنک کننده در خود نگاه می داشتند، بدون ... شدن، روزانه چندین تن آب آلوده را وارد اقیانوس می کند.

برخی از کارشناسان هسته ای می گویند هیچ راه حل کوتاه مدتی برای این بحران وجود ندارد و مشکل ممکن است تا چندین دهه طول بکشد.

در عملیات پاکسازی نیروگاه فوکوشیما برخی از کارگران در معرض مواد رادیو اکتیو قرار گرفتند. گزارش شده که میزان آلودگی مواد رادیو اکتیو از زمان بروز مشکل در سال 2011 افزایش یافته است و به حداکثر خود رسیده است.

این فاجعه 15 هزار و 839 کشته، سه هزار و 642 نفر مفقود و پنج هزار و950 نفر زخمی را به جای گذاشت.

سندرم بینایی رایانه، بیماری جدید چشم ها

Posted: 05 Jan 2014 08:28 AM PST

به موازات گسترش استفاده از این وسیله تاثیرات آن بر سلامت افراد به ویژه سلامت چشم ها روزبه روز افزایش یافته است به گونه ای که بسیاری از کاربران رایانه همواره از مشکلات چشمی گلایه دارند.

کاربران رایانه به ویژه کاربران حرفه ای گاهی دو سوم از ساعات شبانه روز خود را به کار به رایانه اختصاص می دهند و این مساله می تواند مشکلات جدی که مهمترین آن خشکی چشم هاست برای آنها به وجود بیاورد.

به طورکلی مشکلات بینایی ناشی از کار با رایانه با عنوان سندرم بینایی رایانه شناخته می شود.

محمدرضا زرین دبیر انجمن اپتومتری ایران در این مورد به خبرنگار علمی ایرنا گفت : این مشکلات شامل خستگی چشم ها، التهاب، قرمزی، تاری دید، سوزش، آبریزش، خارش، تهوع، سردرد، دوبینی و مهمترین آنها خشکی چشم ها است.

وی یادآور شد : تمام این مشکلات در درازمدت تاثیرات نامطلوبی روی فرد می گذارد و سبب کاهش بازدهی و کیفیت نامطلوب کارها می شود، با شروع این علایم فرد تاری دید را در نزدیک تجربه می کند و دیگر نمی تواند، ادامه کار بدهد.

زرین گفت: در این میان رعایت شرایط مناسب محیط کار، تنظیمات صفحه نمایش رایانه، استراحت با فواصل زمانی مناسب، استفاده از قطره های اشک مصنوعی می تواند موثر باشد.

سندرم بینایی رایانه به مواردی اطلاق می شود که در آن فرد به علایم چشمی و غیرچشمی ناشی از کار طولانی مدت با رایانه مبتلا می شود.

علاوه بر سندرم بینایی چشم، عوارضی همچون سردرد، درد شانه ها، گردن و کمر نیز بر اثر استفاده زیاد و نادرست از رایانه در کاربران رایانه بروز می کند.

زرین اظهار داشت: افرادی که ساعات طولانی با رایانه کار می کنند به این علایم مبتلا می شود ولی افرادی که در زمان های کوتاه با رایانه کار می کنند، این علایم را تجربه نمی کنند.در افراد دارای مشکلات و اختلالات بینایی مانند افراد دارای انحرافات مخفی و آشکار چشم و افراد دارای آستیگماتیسم، افراد دوربین و نزدیک بین علایم سندرم بینایی زودتر از سایر افراد بروز می کند.

زرین اظهار داشت: افرادی که اختلالات بینایی دارند و یا اشک آنها کم است ، معمولا پس از 5 دقیقه کار با رایانه چشم آنان دچار اختلال می شود اما افرادی که این مشکلات را ندارند، پس از 2 تا 3 ساعت علایم سندرم بینایی در آنها بروز می کند.

به گفته دبیر انجمن اپتومتری ایران، برای کاهش و یا کمک به بروز دیرتر علایم سندرم بینایی رایانه افراد ابتدا باید تحت معاینه های چشم پزشکی قرار گیرند، تا سطح چشم آنها از نظر میزان اشک دهی ، لبه های پلک ها، قرنیه ها و عیوب انکساری، سیستم عضلانی و حرکتی چشم ها مورد بررسی قرار گیرد تا درصورت وجود مشکل اقدامات لازم پزشکی انجام شود.

این اپتومتریست در مورد راه های پیشگیری از بروز سندرم بینایی رایانه در میان کاربران گفت : افرادی که ساعات طولانی با رایانه کار می کنند باید کار خود را منقطع کنند و به ازای هر 50 دقیقه کار، 10 دقیقه به چشم های خود استراحت دهند.

زرین گفت: برای استراحت دادن به چشم ها باید به نقطه ای دور نگاه کرد تا عضلات تطابقی چشم استراحت کنند و برای ادامه کار آماده شوند.

وی افزود: کار منقطع با رایانه می تواند زمان بروز علایم سندرم بینایی کار با رایانه را به تعویق بیاندازد و یا از بروز آن جلوگیری کند.

به گفته زرین، افراد باید در هر دقیقه 30 بار پلک بزنند اما کاربران به دلیل تمرکز روی صفحه رایانه تعداد پلک های آنها کاهش می یابد و به همین دلیل پمپاژ اشک در سطح چشم کاهش می یابد؛ بنابراین کاربران باید به لزوم پلک زدن در حین کار توجه داشته باشند.

وی همچنین استفاده از قطره های اشکی را در رفع این مشکل تاحدودی کمک کننده دانست.

به گفته متخصصان چشم پزشکی و اپتومتریست ها علاوه بر رعایت کار منقطع با رایانه، لازم است کاربران، موارد بهداشتی کار با رایانه را نیز به منظور پیشگیری از بروز سندرم بینایی رایانه رعایت کنند.

رعایت بهداشت کار با رایانه در کاهش خستگی های تطابقی چشم مانند سردرد، اشک ریزش، سوزش و خارش که مطابق با میزان استفاده از رایانه و شرایط محیط کاری ایجاد می شود، بسیار موثر است.

زرین در این مورد توضیح داد: بهداشت کار با رایانه ایجاب می کند که فاصله با رایانه دستکم 40سانتی متر باشد، نور محیط چه نور طبیعی و چه نور مصنوعی در مسیر دید فرد نباشد، میز کار انعکاس نور نداشته و صفحه های شیشه ای روی آن قرار داده نشده باشد.

وی ادامه داد: شرایط ارگونومی مانند زاویه آرنج و زاویه زانو با میز و زمین باید رعایت شود تا فرد در حالت مناسبی در مقابل رایانه قرار گیرد، همچنین لازم است که هوای مناسبی در محیط کار جریان داشته باشد چرا که وجود هوای مناسب تاثیر به سزایی در کاهش خستگی های تطابقی چشم ها دارد.

این اپتومتریست اظهار داشت: کاربرانی که از عینک های طبی استفاده می کنند نیز پیش از گرفتن عینک باید در مورد شرایط محیط کار خود اطلاعات لازم را به اپتومتریست و یا چشم پزشک خود ارایه دهد.

زرین گفت: این دسته از کاربران باید از نظر میزان فعالیت چشمی، میزان عیوب انکساری چشم ها، محور آستیگماتیسم، نقطه نزدیک تقارن، نقطه نزدیک تطابق، سن، شغل و میزان ساعات فعالیت و محیط کار، بررسی شوند.

به گفته وی با داشتن این اطلاعات می توان فریم عینک مناسب، عدسی ها و روکش های عدسی مناسب را به کاربر توصیه کرد.









مدیر واحد محیط زیست و انرژی شهرداری منطقه یک تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا شمیرانات در این باره اظهار کرد: این ساختمان که با مصالح و روش های طبیعی و سازگار با محیط زیست در بوستان نیلوفر (رحمان آباد) ساخته شده است از انتشار سالانه بیش از 2 هزار کیلوگرم مونوکسید کربن وآلاینده های زیست محیط درفضا جلوگیری نموده و درجلوگیری از اثرات مخرب اجتماعی موثر است.

مهندس ˈآسیه اقدسیˈ افزود: ساختمان مذکور با توجه به نبود مرکز مشابه در کشور به عنوان مرکز مهم آموزشی و فرهنگ سازی استفاده از انرژی های پاک می تواند یکی از پروژه های شاخص زیست محیطی شهرداری منطقه یک تهران باشد.

اقدسی در خصوص سیستم های اجرا شده به سیستم فتوولتائیک انرژی خورشیدی اشاره کرد و گفت: ظرفیت سیستم نصب شده 10 کیلو وات بوده که جهت تامین بخشی از روشنایی ساختمان و مصارف ضروری در طول روز و بخشی دیگر آن ذخیره شده و در طول شب مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: دیوار سبز یا اکسیژن ساز طرح اجرایی دیگری است که دیوار با پوشش های گیاه عشقه که همیشه سبز است پوشانده شده و هوای تازه و اکسیژن تولید شده توسط گیاهان به داخل سالن هدایت می شود و دیوار استرامیت نیز که از جنس کاه فشرده است، همانند دیوارهای کاه گلی قدیم از هدر رفت انرژی جلوگیری می نماید.

مدیر واحد محیط زیست و انرژی شهرداری این منطقه نصب توربین بادی، دیوار ترومپ، سیستم اثر گلخانه ای، تصفیه آب با منبع فتوولتائیک، اجاق خورشیدی، آبگرمکن خورشیدی، یخچال های فتوولتائیک، طراحی و ساخت خشک کن خورشیدی را از دیگر طرح های اجرایی در این ساختمان دانست و تصریح کرد: لوازم و تجهیزات انرژی های تجدید پذیر در این مجموعه نصب و اجرا شده که پس از تامین امکانات رفاهی مراجعین آماده بهره برداری است.

طراح و مجری این طرح نیز به ایرنا گفت: این ساختمان اولین ساختمان با معماری پایدار است که بیشتر انرژی های تجدید پذیر خدا دادی در آن به کار گرفته شده است.

ˈکورش شوریˈ با بیان اینکه بیشترین فناوری های نوین تجدید پذیر در این ساختمان از طریق شرکت ها و تولید کنندگان داخلی تامین شده است، افزود: سعی و تلاش ما تبدیل این پروژه به یک مرکز تحقیقات انرژی تجدید پذیر در کشور و خاورمیانه است.

دبیر کل علمی انرژی خورشیدی ایران یادآورشد در حال حاضر در حال رایزنی با تعدادی از مراکز علمی منطقه برای انتقال اطلاعات و دانش های فنی انرژی تجدید پذیر هستیم .

برطرف نشدن نیاز دارویی کشور ناشی از بی توجهی به دانشکده های داروسازی است

Posted: 05 Jan 2014 08:26 AM PST

«سیدابوالفضل مصطفوی اصفهانی» روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: رسالت بسیاری از دانشگاه های بزرگ دنیا رفع نیازهای کشورشان و تولید مواد مورد نیاز است در حالی که کشور ما بدلیل بی توجهی به دانشکده های داروسازی مانع پیشرفت آنها شده اند.

وی افزود: امروزه بسیاری از واحدهای داروسازی دنیا به سوی تولید داروهای جدید نانو با سیستم های پیشرفته حرکت کرده اند در حالی که در ایران هنوز این اتفاق نیفتاده است.

این داروساز با بیان اینکه در شرایط موجود ارزی و اقتصادی، وجود حداقل ها برای کارخانجات داروسازی کشورمان مهم است، گفت: به دلیل اینکه اکنون بازار مصرف برای داروسازها وجود دارد آنها بسیار راحت محصولات خود را تولید و روانه بازار کرده و سود می برند.

وی ادامه داد: واحدهای داروسازی کشورمان با حداقل های موجود به سود خود می رسند و به دنبال ریسک و سود بیشتر نیستند.

به گفته وی، تعداد کمی از داروسازهای کشور این ریسک را کردند اما به دلیل نبود زیرساختهای مورد نیاز شکست خوردند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: سود آنها چندان بالا نیست تا بتوانند به سمت فناوری های نوین و تولید محصولات جدید بروند.

مصطفوی یکی دیگر از مشکلات موجود در این زمینه را نبود بسترهای مناسب بویژه در ساختار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور عنوان و اضافه کرد: هنوز قوانین مشخص و درستی برای این موضوع در کشور نیست و راه های آن تسهیل نشده است.

وی راهکار این مشکل را در دو بخش صنعت و وزارت بهداشت دانست و اظهار کرد: کارخانجات باید مسائل مالی و فناوری خود را ارتقا دهند.

وی افزود: وزارت بهداشت نیز باید با بسترسازی، مسیرها و فرایندهای ثبت فراورده های جدید دارویی را تسهیل کند.

رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بزرگترین مشکل صنعت داروسازی کشور را مسائل ارزی دانست و گفت: در کشور، تولیدکننده مواد اولیه دارویی کم داریم و داروسازها نیز نمی توانند بخوبی مواد اولیه را از خارج وارد کشور کنند.

مصطفوی با تاکید بر اینکه دانشگاه ها باید مشکلات صنعت را بدانند، تصریح کرد: وجود حلقه ارتباطی بین صنعت و دانشگاه در این زمینه و بمنظور شناسایی و حل مشکلات صنعت ضروری است.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت باید از محققان بخواهد که در این زمینه وارد عمل شوند، گفت: این وزارتخانه باید صنایع دارویی را موظف به ارتباط با دانشگاه ها کند.

این استاد دانشگاه توضیح داد: اگر صنایع دارویی موظف به ارتباط با دانشگاه ها شوند علاوه بر افزایش کیفیت کار و انجام پژوهشهای کاربردی در دانشگاه ها، داروها و دستگاه های جدید وارد کشور شده و دانشجویان داروسازی نسبت به آینده شغلی خود امیدوارتر می شوند.

رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: این دانشکده با سه مرکز تحقیقاتی علوم دارویی و سه مرکز رشد فناوری های دارویی و داروهای گیاهی، آماده همکاری با صنایع دارویی کشور است.








به گزارش ایرنا از وب سایت فناوری engadget البته شرکت تولید کننده گوشی های تلفن هوشمند آیفون دسترسی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) را به این گوشی های پرفروش رد کرده است.

1-نفوذ به تجهیزات کامپیوتری قبل از اینکه به دست کاربران برسد

مجله اشپیگل آلمان اعلام کرد که گروه عملیات های دسترسی مناسب (TAO) آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) قادر است بر روی آن ها سخت افزار و یا نرم افزار ردیابی نصب کند و این کار قبل از رسیدن این تجهیزات از سوی کارخانه سازنده به دست کاربر انجام می گیرد.

بخش دیگری از سازمان NSA موسوم به ANT با استفاده از ابزارهای خود می تواند حفره های امنیتی در بسیاری از سیستم های شبکه ای ایجاد کند و از این راه یک دسترسی دایمی برای خود داشته باشد. این حفره های امنیتی حتی در مقابل پاک سازی اطلاعات و بروزشدن میان افزارهای موجود در این تجهیزات پایدار خواهد بود.

این گزارش می افزاید که شرکت های سازنده از این دسترسی ها بی اطلاع هستند.

2- نفوذ به شبکه های وای فای از فاصله 13 کیلومتری

ژاکوب اپلبوم یک کارشناس مسایل امنیتی در فضای مجازی در این باره اظهار داشت: مجموعه ای از ابزارهای سازمان آمریکا که به نام نایت استند

( Nightstand) در نفوذ در شبکه های وای فای و جاسازی نرم افزارهای جاسوسی کاربرد دارد.

به گفته وی این دستگاه قادر است تا تجهیزاتی که به سیستم عامل ویندوز مجهز شده اند را از فاصله 13 کیلومتری شنود کند.

3- دسترسی کامل به تلفن های آیفون

نشریه اشپیگل برای نخستین بار این خبر را اعلام کرده بود.

ژاکوب اپلبوم که یک کارشناس درحوزه امنیت فضای مجازی نیز است در این باره اظهار داشت: براساس یک تحقیق، آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) تقریبا به تمامی اطلاعات دارندگان گوشی آیفون از طریق نرم افزاری به نام DROPOUTJEEP دسترسی دارد.

وی خاطرنشان کرد: این نرم افزار یک جاسازی نرم افزاری برای گوشی های هوشمند آیفون ایجاد می کند که قادر است مواردی همچون خارج یا وارد کردن فایل های مورد نظر از دستگاه، بازیابی پیامک ها، بازیابی مخاطبان، صندوق پستی، مکان جغرافیایی، تصاویر گرفته شده از طریق دوربین، محل برج ارسال سیگنال ودیگر موارد را به دست آورد که این موارد با استفاده از برنامه جاسازی شده پنهان و محافظت شده انجام می گیرد.

البته شرکت اپل، تولید کننده گوشی های هوشمند آیفون در بیانیه ای اعلام کرد: این سازمان هیچ گاه به منظور ایجاد Backdoor بر روی هر کدام از محصولاتش از جمله آیفون با آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) همکاری نداشته است واز برنامه ای که آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) به انجام آن متهم شده است بی اطلاع است .

روشی برای تولید انبوه نانومیله طلا با خواص نوری مشخص

Posted: 05 Jan 2014 08:24 AM PST

به گزارش ایرنا از منابع خبری، پژوهشگران دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی آمریکا این روش را ابداع کردند.یکی از مهمترین ویژگی های این روش آن است که می توان ابعاد نانومیله ها و خواص نوری آنها را کنترل کرد. خواص نوری نانومیله های طلا به گونه ای است که می توان از آنها در حوزه پزشکی از درمان سرطان گرفته تا تصویربرداری استفاده کرد.

ژوزف ترسی از محققان این طرح تحقیقاتی گفت : با استفاده از این روش می توان نانومیله های طلا را در حجم انبوه به شکل کاملا اقتصادی تولید کرد که این کار برای جامعه علمی و محققان حوزه پزشکی خبر خوبی است.

این گروه تحقیقاتی تولید نانومیله ها را با یک روش رایج آغاز کردند و در تولید آنها از ترکیبات شیمیایی استفاده کردند. با استفاده از این روش تنها 30درصد از مواد اولیه به نانومیله تبدیل می شود و باقی مواد به صورت نامحلول باقی می ماند.برای تبدیل 70درصد باقی مانده از طلا به نانومیله، محققان اسید اسکوربیک را به صورت مستمر به فرآیند اضافه کردند و محلول را هم زدند.

اسید اسکوربیک موجب می شود تا طلا از فاز محلول خارج شود و به صورت نانومیله در آید.

محققان متوجه شدند که هر قدر اسید اسکوربیک آهسته تر به این فرآیند، اضافه شود طول نانومیله ها افزایش بیشتری می یابد؛ این یافته اهمیت زیادی دارد زیرا خواص نوری نانومیله های طلا کاملا به نسبت ابعاد نانومیله ها وابسته است.










** نفت و گازوییل قاتل حرا

جنگل های حرا مجموعه جنگل های درختان سرسبز ساحلی مانگرو در استان هرمزگان است که در حوالی جزیره قشم، بندرپل، جزیره هرمز و بندر خمیر به چشم می خورد و با آبراهه هایش با پرندگان زیبا و طبیعت بکر وحشی اش از منابع توریستی و دیدنی استان هرمزگان است. این جنگل ها هر ساله افراد زیادی را برای تماشا به سوی خود جلب می کند و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این جنگلها معمولاً تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارند و مجموعه حرای شمال غربی قشم به دلیل اهمیت بین المللی به عنوان ذخیره گاه زیست کره حرا شناخته می شود.

در حال حاضر بسیاری عوامل از تخلیه سوخت قاچاق( نفت و گازوئیل) به آبهای این منطقه سبب ایجاد لکه های سیاه بزرگ و کوچک برروی این آبها شده است.

عبدالرضا کرباسی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا درپاسخ به این سوال که آثار اینگونه اقدام بر پوشش گیاهی منطقه چیست؟ گفت: جنگل های حرا یا مانگروها در اثر آلودگی نفتی دچار مرگ و میر می شوند زیرا نفت روزنه های تنفسی درخت را می پوشاند و موجب خفگی ریشه های زیر بستر می شود در حالی که درخت برای تنفس متکی به این روزنه هاست .

وی افزود: علاوه براین سمی بودن ترکیبات شیمایی نفت به خصوص ترکیبات آروماتیک با وزن مولکولی کمترمی تواند به ریشه های زیر خاک یا رسوب نیز صدمه وارد کند و موجب اختلال در پروسه معمول دفع نمک از طریق این درخت ها شود و در نتیجه تاثیر مخربی بر سلامت این پوشش گیاهی به جای می گذارد.

به گفته وی، 9 هزار و 200 هکتار جنگل حرا در جنوب کشور وجود دارد که مهمترین تهدید این گیاهان، آلودگی نفتی و فعالیت های عمرانی مانند ساخت و ساز های ساحلی و دریایی است که استرس زیادی را به این گونه های ارزشمند وارد می کند.

وی در مورد چگونگی آلوده شدن این گیاهان توضیح داد: معمولا آلودگی نفتی در دریا به هنگام مد ( بالا آمدن آب) به جنگل های مانگرو می رسد و در زمان جزر(پایین آمدن آب) بر روی ریشه های هوایی و سطح رسوبات باقی می ماند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست همچنین افزود: این روند معمولا به شکل های متفاوت در بخش های مختلف جنگل های حرا دیده می شود زیرا جنگل دارای بخش هایی با ارتفاع و بلندی متفاوت است از این رو تاثیر آلودگی نفتی بر روی درختان حرا نیز متفاوت است.

کرباسی اظهار داشت: در 5 سال گذشته وزارت خانه های نفت و جهاد کشاورزی بیش از 10 میلیون اصله نهال حرا کاشته اند و سازمان حفاظت محیط زیست کار نظارت و حفاظت از آنها را بر عهده دارد.



** تخلیه سوخت قاچاق در خلیج فارس

کرباسی قاچاق سوخت در پهنه خلیج فارس را یکی از منابع مهم آلوده کننده آن دانست و گفت: به علت اینکه قیمت سوخت در ایران نسبت به کشورهای همسایه پایین تر است از این رو پدیده قاچاق سوخت در شهرهای جنوبی کشور رونق زیادی دارد.

این مقام محیط زیست توضیح داد: برخی از قاچاقچیانی که تحت تعقیب گارد دریایی قرار می گیرند برای اینکه جرم خود را کم کنند بشکه های سوخت را در داخل دریا تخلیه می کنند که این امر هم یکی دیگر از راه های آلوده کننده خلیج فارس است.

وی تاکید کرد: تنها راه حل مشکل قاچاق سوخت در کشور افزایش قیمت سوخت در کشور است تا دیگر این اقدام برای قاچاقچیان مقرون به صرفه نباشد.



** به آب ریختن بیش از 127 میلیون دلار درآمد نفتی

سرریز و تخلیه سالانه 1.2 میلیون بشکه نفت در پهنه آبی خلیج فارس نه تنها عواقب محیط زیستی دارد بلکه با احتساب هر بشکه 106 دلار( نرخ بین المللی 15 دیماه 92)، درآمدی بالغ بر 127 میلیون دلار از سبد اقتصادهای ملی کشورهای حاشیه خلیج فارس در آبهای منطقه دور ریخته می شود.

ایران و هفت کشور عربی ، عراق، کویت، عربستان ، امارات، بحرین ، عمان و قطر کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند.



** اویسینا مارینا، بوعلی نخستین فردی که ویژگی های حرا را مطرح کرد

حرا نام درختی است در اندازه های 3 تا 6 متر با شاخ و برگ های سبز و روشن که در آب های شور زندگی می کند و نام علمی آن (Avicennia Marina) به حکیم ابوعلی سینا فیلسوف ایرانی منسوب است زیرا او نخستین فردی بود که ویژگی های طبیعی این گیاه اشاره کرده است.

جنگل حرا در دریا و آب شور قرار دارد و این سازش با آب شور و شرایط نامناسب، از حرا یک گیاه استثنایی ساخته است.

گیاهان حرا برگ هایی با ظاهر بیضی شکل و باریک دوکی شکل با رویه سبز و براق است و پشت برگ ها نیز سفید یا خاکستری رنگ است.

طول این برگ ها حدود 5 تا 7.5 سانتی متر است. میوه حرا، بادامی شکل است.ریشه های زانویی شکل منظمی ندارد، اما گل حرا از فرط کوچکی ناپیدا و غیر محسوس است. گل های آن به رنگ طلایی با 4 گلبرگ است که هر گلبرگ بیشتر از چند میلی متر طول ندارد. دارای عطری شیرین و خنک است که تا شعاع چند متری اطراف آن پراکنده می شود.

** حرا در ایران

حرا در 8 منطقه حفاظت شده ایران می روید که در این میان جنگل های همیشه سبز دریایی حرا در حاشیه شمالی غربی قشم، از زیباترین گردشگاه های خلیج فارس به شمار می آید.

جنگل حرا در سواحل جنوبی ایران، مهد انواع گوناگون آبزیان، پرندگان و دوزیستان است. از پرندگان می توان به مرغ ماهیخوار، حواصیل، لک لک، پلیکان، مرغابی و مرغ دریایی و از ماهی ها به خرچنگ، مار دریایی، شیلو، کلینگ (نوعی از صدف) و انواع مختلف قورباغه اشاره کرد.

مناطق حرا خیز ایران عبارتند از تیاب، جاسک چابهار و کناره های شمالی و غربی جزیره قشم.

به این گیاه در بندرعباس حرا، در بلوچستان تمر، در بوشهر گُرم و در بعضی از نقاط تول گفته می شود. به عربی نیز آن را شوری و شوره می نامند.

مبتکر ایرانی در سوئد دوش با سامانه بازیافت آب ساخت

Posted: 05 Jan 2014 08:23 AM PST

به گزارش ایرنا از ساینس، گرفتن یک دوش 10 دقیقه ای باعث صرف 150 لیتر آب و صرف برق برای گرم نگاه داشتن آب مصرفی می شود.

در حالیکه با استفاده از این طرح ابتکاری جدید، آبی که صرف حمام گرفتن می شود دوباره بازیافت می شود و تنها حدود پنج لیتر آب مصرف می شود.

این طرح ابتکاری به نام سیستم دوش OrbSys زاییده تفکر یک مبتکر ایرانی به نام ˈمهرداد محجوبیˈ طراح صنعتی است که در سوئد زندگی می کند.

محجوبی می گوید: با استفاده از این دوش می توان بیش از 90 درصد در مصرف آب و همچنین بیش از 80 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.

وی خاطر نشان می کند: در این طرح ابتکاری آب بعد از سرازیر شدن از دوش وارد دستگاهی می شود تا با کیفیتی در حد آب آشامیدنی تصفیه شود، سپس دوباره با پمپ به دوش فرستاده می شود و به این صورت یک چرخه بازیافتی عمل می کند.

محجوبی افزود: علاوه بر این، آب تصفیه شده، قبلاً گرم شده است و هنگام استفاده دوباره فقط باید اندکی حرارت ببیند که باعث صرفه جویی زیاد در مصرف انرژی می شود.

طبق پیش بینی سازمان ملل، حدود نیمی از جمعیت دنیا تا سال 2030 میلادی با کمبود آب بهداشتی مواجه خواهند شد، زیرا میزان تقاضا برای آب شیرین هم اینک 40 درصد بیشتر از عرضه است.









به گزارش ایرنا از شینهوا، ˈتیان چنگوواˈ پروفسور موسسه تحقیقات روانشناسی در دانشگاه پکینگ گفت: تاکنون تحقیقات نشان داده است که آلودگی هوا موجب بروز مشکلات تنفسی مانند آسم و برونشیت می شود اما در مورد ارتباط آلودگی هوا با ابتلا به افسردگی مطالعات اندکی انجام شده است.

وی گفت: از لحاظ علمی ثابت شده است که بروز برخی انواع افسردگی با تغییر فصل و نبود نور آفتاب ارتباط دارد.

این در حالی است که اداره محافظت از محیط زیست پکن اعلام کرد که این شهر در سال گذشته شاهد 58 روز به شدت آلوده بوده است به طوری که ...نان این شهر به طور متوسط هر 6 تا 7 روز یک روز آلوده را تحمل کردند. انتشار ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون علت اصلی این روزهای آلوده بود.

تیان گفت: تاکنون تحقیقات کمی با موضوع بررسی چگونگی تاثیر دود و آلاینده های هوایی بر احساسات انسانی و سلامت روانی در چین انجام شده است .این در حالی است که برای مثال در نوامبر 2012 در سوئد برای کمک به مبارزه با کوتاه شدن طول روز و نبود نور آفتاب در ایستگاه های توقف اتوبوس ، لامپ های سفید و آبی برای نوردرمانی نصب کردند.

پو چنگچنگ روانشناس یکی از بیمارستان های پکن نیز در این مورد گفت: اضطراب و احساس ناامیدی ناشی از وضعیت های آب و هوایی همچون آسمان دودی، ابری، بارانی و نبود نور آفتاب دیگر کم افزایش یافته است .

پزشکان در روزهای که آلودگی هوا جدی است توصیه می کنند بیماران به ویژه آنهایی که به افسردگی مبتلا هستند در خانه بمانند و چراغ ها را حتی در طول روز روشن کنند.

وی خاطرنشان کرد که برخی بیماران مبتلا به افسردگی نسبت به هوای دودی و آلوده بسیار حساس هستند و این هوا بر حالات روحی آنها تاثیر می گذارد.

شیائو لی دانشجوی یکی از دانشگاه های پکن که برای دو سال به افسردگی مبتلا شده است در مورد آلودگی هوا به خبرنگار روزنامه چاینا دیلی گفت : هوای آلوده بر حالت روانی وی تاثیر می گذارد.

ˈوانگ جیانگˈ روانشناس بیمارستان هویلونگوان در پکن ، اثرات روانی پدیده آب و هوایی از جمله دود را یک فشار زیست محیطی توصیف کرد وگفت : آلودگی هوا مانند فشارهای اجتماعی و روانی می تواند احساسات منفی، ترس و اضطراب را در افراد سالم و افراد مبتلا به مشکلات روانی افزایش دهد.

این روانشناس خاطر نشان کرد: برای بیماران مبتلا به مشکلات روانی به وی‍ژه افراد مبتلا به افسردگی و اختلالات روانی آلودگی هوا می تواند موجب بدتر شدن وضعیت آنها شود.

وانگ گفت: اطلاعات بیشتر در این زمینه به محققان در زمینه جلوگیری از خطرات سلامتی ناشی از وضعیت های بد آب و هوایی کمک می کند.

تاکنون مطالعات کمی در زمینه آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامت روانی در سال های اخیر انجام شده است. برای مثال تحقیقی در سال 2011 در دانشگاه ایالتی اوهایو آمریکا انجام شد. این تحقیقات نشان داد که قرار گرفتن در معرض دود موجب بروز افسردگی و مشکلات یادگیری می شود.

دانشمندان این دانشگاه نتیجه گرفتند که هوای آلوده ترکیبات مغز را تغییر می دهد و می تواند به کاهش حافظه و افسردگی منجر شود.

خانه هوشمند در راه است

Posted: 05 Jan 2014 08:21 AM PST

نمایشگاه بین المللی کالاهای الکترونیکی مصرفی در سال جاری (CES 2014) فردا در لاس وگاس آمریکا افتتاح می شود. قرار است دراین نمایشگاه خانه هوشمند این شرکت تولید کننده کالاهای الکترونیک نیز ارائه شود.

این خانه هوشمند امکاناتی فراهم می آورد تا تلویزیون های هوشمند، وسایل خانه و گوشی های هوشمند به عنوان یک شبکه واحد به هم متصل شده و کنترل شوند.

به گزارش ایرنا از وب سایت سامسونگ، خانه هوشمند به کاربران امکان می دهد که ابزارهای شخصی و وسایل الکترونیکی خانه از یخچال فریزر و ماشین لباسشوئی گرفته تا تلویزیون ، گوشی هوشمند و حتی ساعت هوشمند گلکسی گیر تنها به وسیله یک نرم افزار کنترل و مدیریت شوند.

این خانه هوشمند با ارایه سه قابلیت خدماتی به کاربران این امکان را می دهد که بتوانند در هر مکان و زمان به وسایل خود در خانه وصل شوند.

این سه قابلیت شامل کنترل ابزار، دیدن خانه و خدمات هوشمند مشتری است.

در بخش قابلیت ابزار، کاربران می توانند تنظیمات را طوری روی ابزارهای همراه یا تلویزیون هوشمند انجام دهند که چه در داخل یا خارج از خانه ، وسایل خانه را از طریق آن ابزار کنترل کنند؛ مثلا روشن کردن تهویه هوا یا سیستم روشنایی خانه.

این خانه هوشمند همچنین قابلیت اجرای دستورات صوتی را نیز روی تمامی ابزارهای کنترل دارد. به طور مثال، اگر کاربر به ساعت هوشمند خود بگوید ˈمی خواهم از منزل بیرون برومˈ، بلافاصله سیستم روشنایی و برخی وسایل الکترونیکی خانه که قبلا توسط کاربر انتخاب شده اند، خاموش خواهند شد. یا اگر کاربر به کنترل از راه دور تلویزیون هوشمند خود بگوید ˈشب بخیرˈ، به غیر از اینکه تلویزیون خاموش می شود، سیستم روشنایی غیرفعال و بقیه وسایل نیز آماده خواب خواهند شد. کاربران حتی می توانند به عنوان تفریح و سرگرمی از طریق نرم افزارگوشی هوشمند با وسایل الکترونیکی خانه خود گفت و گو کنند و به روشی بسیار ساده با آنها ارتباط برقرار کنند.

کاربران با استفاده از قابلیت Home View نیز می توانند از طریق دوربین هایی که در خانه نصب شده است، در هر زمان وضعیت خانه خود را روی صفحه نمایش گوشی هوشمند ببینند.











به گزارش ایرنا از روابط عمومی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی وعلوم جوی، وحید سپهوند کارشناس پژوهشی پژوهشکده علوم دریایی پژوهشگاه اقیانوس شناسی دراین مورد گفت: این گونه از خانواده میگوها و سخت پوستان گوشتخوار هستند که به زیر رده هلو کاریدا (Holocarida )تعلق دارند، ویژگی متمایزکننده این گروه از سخت پوستان داشتن ابزاری قدرتمند برای شکار است.

وی گفت: این جانور از طریق نیزه زدن (spearing) به وسیله انبرک ها طعمه خود را شکار می کند انبرک های این جانور باز و بسته می شود و از این طریق طعمه را خرد می کند و آن را می خورد . نمونه های این جانور از سواحل استان بوشهر جمع آوری شده است.

طول کل بدن این جانور 94 میلی متر است. رنگ آن بعد از ثابت شدن در الکل کرم استخوانی است.

روبات های انسان نمای خدمتکار

Posted: 05 Jan 2014 08:17 AM PST

به گزارش ایرنا ممکن است در آینده کارهایی مانند خاموش کردن آتش سوزی ها، جستجوی مین و یا نجات مصدومان سوانح رانندگی از درون خودرو های آتش گرفته وظیفه روبات ها شود. برای تحقق این امر روبات ها باید بتوانند حرکات خود را مانند انسان در کسری از ثانیه با هر وضعیتی تطبیق دهند. چه باران ببارد، چه زمین پراز پاره سنگ و یا لیز و گلی باشد.

پایگاه خبری دویچه وله به نقل از ˈکاتیا مومباورˈ استاد ریاضیات دانشگاه هایدلبرگ آلمان گزارش داد: وی و گروه محققان تحت پوشش او می خواهند توانایی انجام حرکات انسان را به روبات های دوپا یا ˈانسان نماˈ بدهند.

طبق این گزارش، مومباور مدیر پروژه بین المللی ˈکورویبوتˈ(KoroiBot) است. برای دوره سه ساله این پروژه 40 محقق رشته های ریاضیات، مهندسی روباتیک، علوم کامپیوتر و علوم شناختی از اروپا، رژیم صهیونیستی و ژاپن گرد هم آمده اند. به تازگی اتحادیه اروپا اختصاص چهارمیلیون و 200 هزار یورو به این پروژه را تصویب کرد.

کاتیا مومباور در این باره می گوید: در حال حاضر مرحله برنامه نویسی کامپیوتری پروژه در جریان است.ما در حال تولید روش هایی هستیم که حرکات را تنظیم و کنترل می کنند. بعد این نرم افزار به روبات منتقل می شود.

البته بیشتر روبات ها می توانند راه بروند، اما مومباور می گوید: با روش های ما روبا ت ها خواهند توانست بهتر راه بروند و در خیلی از مواقع خودشان حرکت را یاد بگیرند.

محققان سعی ندارند سیستم هدایت ماهیچه های انسانی را با تمام جزییات آن درک کنند. آن ها بیشتر قصد دارند علایم مشخصه اصلی حرکات انسان را بفهمند.

** روبات ها به جای انسان در خطر

موارد استفاده از این روبات ها متنوع است. مومباور می گوید: در فاجعه هسته ای فوکوشیما در سال2011 خیلی زود مشخص شد، وجود روباتی مستقل و بی نیاز از کنترل از راه دور که بتواند به جای انسان در مناطق خطرناک کار کند، می توانست کمک بزرگی باشد. اگر تحقیقات در آن زمان پیشرفته تر بودند شاید حتی می شد جلوی فاجعه را گرفت.

استفاده از روبات ها در صنعت و پروژه های فضایی امری متداول است، اما صنعت تولید روبات برای انجام کارهای روزمره هنوز در آغاز راه است.

مناطقی که برای ورود انسان دشوار است یا مناطق پرخطر مهمترین مکان ها برای به کار گرفتن این روبات ها هستند. از آن ها می توان برای خاموش کردن آتش سوزی یا نجات زندگی مصدومان پس از فجایع طبیعی استفاده کرد. حتی فرستادن آن ها به مریخ دور از تصور نیست. همچنین ممکن است در رشته پزشکی با کمک نتایج این تحقیقات در ساخت اندام مصنوعی پیشرفت حاصل شود.

** آیا در هر خانه یک روبات لازم است ؟

ˈروبرت گاسنرˈ پژوهشگر حوزه تولید روبات معتقد است تولید انبوه چنین روبات هایی 20 تا 30 سال دیگر تحقق می یابد. او پیش بینی کرد که تا آن زمان حتی ممکن است ...مارکت ها این روبات ها را بفروشند و می گوید: روبات های انسان نما در درجه اول برای ارتباط با انسان ساخته شده اند، یعنی برای کار خانه یا استفاده در خوابگاه یا موزه.

البته همه ˈروبات های خدمتکارˈ به حرکات انسانی نیاز ندارند. پنجره تمیز کردن یا جاروبرقی کشیدن به وسیله روبات های قدیم هم ممکن است.

روبرت گاسنر می گوید: این روبات ها باید بتوانند به تنهایی از پس موقعیت های غیرمترقبه بربیایند، بدون این که خسارتی ایجاد کنند. اکنون در ژاپن از روبا ت های ˈپرستارˈ استفاده می شود که مریض را از روی تخت بلند و تخت را مرتب می کنند. در واقع روبات ها را می توان در همه بخش های زندگی به کار گرفت.










به گزارش ایرنا از ستاد وی‍ژه توسعه فناوری نانو، این مجله که عنوان کامل انگلیسی آن Journal of UltraFine Grained and NanoStructured Materials است به انتشار مقالات جدید در تمامی زمینه های شناسایی، فناوری و کاربرد مواد فوق ریز دانه و نانو ساختار اختصاص دارد.

فرآیندهای جدید تولید مواد فوق ریز دانه و نانو ساختار، خواص مواد فوق ریز دانه و نانو ساختار، شناسایی مواد فوق ریز دانه و نانو ساختار، شبیه سازی و مدلسازی، نانوپوشش ها و لایه های نازک، کنترل نانو ساختارها و نانو کامپوزیت ها از موضوعات اصلی این مجله هستند.

این نشریه طیف گسترده ای از شاخه های علوم و مهندسی شامل مهندسی مواد، شیمی، برق و مکانیک و مباحث علوم پایه فیزیک و شیمی را در بر می گیرد.

براساس آیین نامه ستاد نانو، در صورت چاپ مقاله علمی پژوهشی در مجلات داخلی با عنوان نانو و تایید آن توسط کمیته علمی ستاد نانو، مبلغ حمایت تشویقی این مقالات 20% افزایش خواهد یافت.

شکارچیان در دام شکاربانان افتادند

Posted: 05 Jan 2014 08:13 AM PST

به گزارش ایرنا، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری روز یکشنبه با اعلام این گفت: این شکارچیان در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع تنگ صیاد و سبزکوه استان دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

ˈشهرام احمدیˈ افزود: از این شکارچیان لاشه سه ...دار شامل کل، بز وحشی و قوچ به همراه سه اسلحله شکاری کشف و ضبط شد.

به گزارش ایرنا، پارک ملی تنگ صیاد یک منطقه حفاظت شده و ذخیره گاه زیستی در بخش شرقی شهرستان شهرکرد در محدوده ای وسیع است که بین سه شهرستان شهرکرد، بروجن و کیار در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

این منطقه دارای مساحتی به وسعت حدود ۲۷ هزار هکتار می باشد که حدود ۲۱ هزار هکتار آن منطقهٔ حفاظت شده و ۵٬۴ هکتار آن پارک ملی است.

تنگ صیاد زیستگاه مناسبی برای گونه قوچ و میش وحشی است و کوهستان های جنوبی این منطقه دارای صخره های سخت گذر است که زیستگاه پلنگ، کل و بز با جمعیتی قابل توجه است.









به گزارش ایرنا از یونایتدپرس، دکتر ˈکارلوس فراریوˈ پرفسور جراحی در مرکز پزشکی ونستون سالم و همکارانس با انجام مطالعه ای تفاوت های قابل ملاحظه ای را در مکانیزم های ایجاد کننده فشار خون بالا در زنان نسبت به مردان کشف کردند.

فراریو در بیانیه ای اعلام کرد: جامعه پزشکی تصور می کند که فشار خون بالا در هر زن و مرد مشابه است و درمان آن نیز بر این فرض استوار است .

این در حالی است که این مطالعه نشان می دهد که تفاوت های قابل ملاحظه ای در مکانیزم ایجاد کننده فشار خون بالا در زنان نسبت به مردان وجود دارد.

در این مطالعه محققان 100 مرد و زن 53 ساله و مسن تر مبتلا به فشار خون بالا که به هیچ بیماری عمده دیگری مبتلا نبودند مورد بررسی قرار گرفتند.

محققان با استفاده از یک سری آزمایش های خاص چرخش خون این افراد را اندازه گرفتند.

این مطالعه که در مجله Therapeutic Advances in Cardiovascular Disease منتشر شده است نشان داد که زنانی که فشار خون بالا داشتند نسبت به مردانی که به همان اندازه فشار خون بالا داشتند، 30 تا 40 درصد بیشتر بیماری های قلبی عروقی مبتلا می شوند.

همچنین در این مطالعه، در سیستم قلبی عروقی زنان از جمله انواع و سطوح هورمون هایی که در تنظیم فشار خون دست دارد تفاوت های قابل ملاحظه فیزیولو‍ژیکی مشاهده شد که در شدت و تکرار ابتلا بیماری قلبی دخیل هستند.

واگذاری بلوکی پالایش نفت لاوان بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی

Posted: 05 Jan 2014 08:08 AM PST

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی فرابورس، سازمان خصوصی سازی بلوک 50 درصد به علاوه یک سهمی پالایش نفت لاوان شامل 571 میلیون و 710 هزار و 801 سهم را بابت رد دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی از طریق عرضه در بازار فرابورس ایران ارایه می کند.

قیمت پایه این بلوک بر اساس قیمت تابلو فرابورس در روز عرضه که معادل بسته شدن روز قبل از عرضه به اضافه 50 درصد، به شرط آن که از 57 هزار و 443 ریال کمتر نباشد تعیین شده است.

شرایط پرداخت ثمن این معامله نیز یکجا و نقد یا نقد و اقساط به صورت 30 درصد نقد و بقیه اقساط پنج ساله با نرخ 15 درصد است که خریدار باید 20 روزکاری پس از قطعی شدن معامله نسبت به پرداخت مبلغ پیشنهادی خود اقدام کند.

همچنین تعداد کل سهام ثبت شده شرکت پالایش نفت لاوان یک میلیارد و 143 میلیون و 421 هزار و 600 سهم اعلام شده که 40 درصد آن متعلق به سهام عدالت، 50 درصد رد دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی، 1.46 درصد شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی و بقیه در اختیار سهامداران خرد است.

پیشنهاد زنگنه به بخش خصوصی برای فروش حق العملکاری نفت / بابک زنجانی عضو ما نیست

Posted: 05 Jan 2014 08:06 AM PST

حسن خسروجردی روز یکشنبه در نشست خبری با بیان اینکه از خطای بابک زنجانی اطلاعی ندارم، تاکید کرد پیش از اینکه ماجرای بابک زنجانی رسانه ای شود، باید نهادهای نظارتی به موضوع رسیدگی می کردند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی خاطرنشان کرد بابک زنجانی عضو این اتحادیه نیست و با یک روش مستقل فعالیت داشته است.

خسروجردی اظهار داشت: در حال حاضر حدود 60 شرکت برای انجام بهتر کار دولت در عرصه بین المللی فعالیت می کنند و اگر احساس کنند که در صورت پیدا کردن مشکل تنها مانده و کسی از آنها پشتیبانی نمی کند دچار یاس و نگرانی خواهند شد.

وی اظهار داشت: دشمنان ما توانسته اند برخی از شیوه های فروش نفت توسط شرکت های ایرانی را شناسایی کنند، بنابراین باید به سراغ شیوه های جدید فروش نفت رفت.



** پیشنهاد وزیر نفت برای فروش حق العمل کاری نفت توسط بخش خصوصی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه در حال حاظر فعالیت های بخش خصوصی برای فروش نفت تعلیق شده است، گفت: مذاکراتی با وزارت نفت به منظور ازسرگیری فروش نفت توسط بخش خصوصی در حال انجام است.

خسروجردی افزود: اتحادیه از وزارت نفت درخواست کرده است که نفت را به صورت اعتباری به فروش برساند، اما با این پیشنهاد بخش خصوصی مخالفت شده است.

وی با بیان این که وزیر نفت خواستار توقف فروش نفت توسط بخش خصوصی نیست، اظهار داشت: وزیر نفت دستوراتی به شرکت ملی نفت ایران برای صادرات نفت توسط بخش خصوصی صادر کرده، اما هنوز در مورد روش جدید فروش نفت توافق نشده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی اظهار داشت: وزیر نفت اعلام کرده است که به دلیل بلاتکلیفی موضوع بابک زنجانی، ما به امثال ایشان نفت نمی فروشیم اما نگفته است که به بخش خصوصی نفت نمی فروشیم.

وی افزود: بیژن نامدار زنگنه خواستار فروش نفت به صورت حق العمل کاری توسط بخش خصوصی است که بر اساس آن، فروش نفت و بازاریابی توسط بخش خصوصی انجام می شود و به ازای فروش نفت، وزارت نفت یک حق العمل دریافت می کند.

به گفته خسروجردی، میزان حق العمل کاری فروش نفت یک درصد خواهد بود که پس از فروش دریافت می شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی با تاکید بر اینکه به وجود تحریم باید باور داشته باشیم گفت: با اعتقاد به تداوم تحریم های بین المللی قادر خواهیم بود که ظرفیت های داخلی را تقویت کنیم.

خسروجردی افزود: باید از فرصت موجود در کشورهای دوست و مسلمان برای تامین منافع ملی و مقابله با اثرات تحریم ها استفاده کرد.



** واگذاری تدریجی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی در خصوص درخواست وزیر نفت برای توقف واگذاری شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: وزارت نفت به دلیل نگرانی در خصوص افزایش حجم قاچاق سوخت و اختلال در توزیع فرآورده های نفتی خواستار بازنگری در این واگذاری شده است.

خسروجردی با تاکید بر لزوم اعتماد سازی برای وزارت نفت، افزود: وزارت نفت به جای تعلیق اصل واگذاری باید به صورت تدریجی و مرحله به مرحله این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: در صورتی که در هر مرحله واگذاری، کارها به خوبی پیش رفت و اعتماد وزارت نفت جلب شد می توان بخش دیگری از شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را واگذار کرد.



** ناخرسندی کشورهای صادرکننده قیر از ارزان فروشی ایران

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی در بخش دیگری از این نشست خبری با برشماری مشکلات صادرات قیر پیشنهاد داد یک کنسرسیوم بین المللی از صادرکنندگان این محصول نفتی تشکیل شود.

خسروجردی افزود: به جز ایران تنها 5 کشور دیگر در زمینه صادرات قیر فعالیت دارند که همه آنها خواستار مشارکت با ایران برای افزایش نرخ صادرات این محصول هستند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت،گاز و پتروشیمی خاطرنشان کرد: سایر کشورهای صادرکننده قیر از ارزان فروشی قیر توسط ایران در بازارهای بین المللی ناخرسند هستند.

وی همچنین با انتقاد از پایین بودن قیمت مازوت در داخل کشور گفت: به دلیل ارزانی مازوت، شرکت های مصرف کننده به دنبال افزایش بهره وری و افزایش ارزش حرارتی آن نرفته اند.

خسروجردی ادامه داد: متاسفانه ما برخی از تکنولوژی ها برای استفاده بهینه از محصولات نفتی را به کشورهای آفریقایی منتقل می کنیم، اما در داخل کشوراز آنها بهره نمی گیریم.










به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی در نشست شورای معاونین روسای سازمان ها و موسسات تابعه، اظهار داشت: مردم به صورت عام و کشاورزان به طور ویژه از جهادکشاورزی دولت تدبیر و امید انتظار دارند اقدامات مدبرانه و امیدبخش را در دستور کار قرار دهد تا شاهد ایجاد تحول در بهبود وضعیت جامعه باشند.

وی خطاب به مدیران افزود: برای تحول در بخش کشاورزی با همین سطح از امکانات لازم است، انگیزه، باور و ارزش را در نیروی وزارت جهادکشاورزی به طور منسجم و یکپارچه نهادیه کنیم.

حجتی برگزاری نشست های هم اندیشی با نخبگان و خبره های جامعه کشاورزی، افراد صاحب ایده، طرح و علاقمند برای تحول آفرینی کشاورزی را مهم دانست و توصیه کرد: برقراری ارتباط و تعامل مناسب با دانشگاه ها را به عنوان مراکز تولید علم از یک سو و کشاورزان به عنوان نیازمندان و مصرف کنندگان محصولات علمی دانشگاه ها برای ایجاد پویایی و نشاط را از سوی دیگر ضروری برشمرد.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: افزایش بهره وری در فعالیت های مختلف از جمله برنامه های اصلی وزارت جهادکشاورزی است و باید همه تلاش خود را برای تحقق این امر بکار گیریم، ضمن آنکه برای افزایش بهره وری ابتدا باید اعتقاد، ایمان و انگیزه را در نیروی انسانی با هدف اجرا طرح و برنامه ها فراهم کنیم.

حجتی افزود: مدیران نیز باید اولویت های کاری، برنامه ها و اهداف خود را به مرکز روابط عمومی ارایه دهند تا هم در درون وزارت جهادکشاورزی زمینه همراهی و همکاری و پشتیبانی از آنها را فراهم کند و هم در محیط بیرون از وزارت باید همسویی در اهداف و برنامه ها ایجاد شود.

وی افزود: روابط عمومی باید پیشبرد اهداف و برنامه های وزارت جهادکشاورزی را با ایجاد توافق عمومی و نیز همگرایی و هم افزایی در عوامل و نیروها فراهم کند.

وزیر جهادکشاورزی در این نشست کشت فراسرزمینی را فرصتی برای کشاورزی کشور برشمرد و بر ضرورت توجه مدیران ذیربط جهت بهره گیری سریع از این فرصت تاکید کرد.

تولید نخستین شمش طلای کارخانه زرشوران دهه فجر

Posted: 05 Jan 2014 08:02 AM PST

براساس این گزارش، حسینقلی قوانلو مجری طرح تجهیز معدن و احداث کارخانه فرآوری طلای زرشوران در این ارتباط اظهار داشت: کارخانه سه تنی طلای زرشوران، اکنون مراحل پایانی تست سرد را پشت سر می گذارد و قرار است در دهه فجر امسال نخستین شمش طلا تولید شود.

وی با بیان اینکه زرشوران، نخستین کارخانه بزرگ مقیاس جهان محسوب می شود، گفت: روش تولید طلا در این واحد صنعتی به شیوه کاملا بومی به مورد اجرا گذاشته می شود که منحصر به فرد است.

قوانلو اضافه کرد: فرآوری طلا در این کارخانه، با روش شیمیایی انجام می گیرد که توسط یک شرکت ایرانی ابداع و به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: روش فرآوری در طرح زرشوران با استفاده از روش پی.او.ایکس در شرایط تحریم به مورد اجرا درآمد.

قوانلو بهره گیری از روش فرآوری ایرانی را موجب صرف جویی در هزینه و اجرای طرح با یک سوم قیمت معمول در روش مطرح دنیا بیان کرد.

وی گفت: بیش از 70 درصد تجهیزات به کار رفته در این کارخانه، توسط سازندگان داخلی تامین شده که پیش بینی می شود بهره گیری از این تجهیزات در طرح های توسعه کارخانه افزایش یابد.

به گفته قوانلو، در این کارخانه، فرآوری خاک معدن به دلیل سولفوره بودن، به روش شیمیایی صورت می گیرد و خاک معدن برای تبدیل شدن به طلا در مرحله لیچینگ، به اکسیده تبدیل خواهد شد.

وی در پایان گفت: این کارخانه طی سه ماه پس از تولید، به ظرفیت اسمی تولید روزانه 10 کیلوگرم طلا خواهد رسید.

در این کارخانه همزمان 1250 کیلوگرم نقره و 500 کیلوگرم جیوه در سال تولید خواهد شد.

معدن طلای زرشوران در تکاب استان آذربایجان غربی واقع است.

شمار معادن طلای کشور اکنون به 18 فقره رسیده که یکی از آنها در مرحله تجهیز و بقیه فعال است.

سه معدن طلا در حال حاضر در استان های خراسان رضوی و آذربایجان غربی و شرقی فعالیت دارند.

قرار است، معدن طلای ساریگونی کردستان نیز وارد مدار تولید شود و به این ترتیب روند فعالیت در این بخش رشد پیدا می کند.










مرتضی آقاجانی روز یکشنبه در حاشیه سفر مدیرعامل فولاد مبارکه در جمع خبرنگاران افزود: با فعالیت های صورت گرفته امید است سال آینده به ظرفیت یک میلیون و 500 هزار تن دست یابیم.

وی ادامه داد: تا پایان امسال میزان تولید آهن اسفنجی به یک میلیون و 650 و تختال نیز به یک میلیون و 200 هزار تن افزایش می یابد.

مدیرعامل فولاد هرمزگان گفت: براساس برنامه ریزی ها طی چند سال آِینده ظرفیت تولید این مجتمع به سه میلیون تن در سال می رسد.

ی اضافه کرد: مقدمات این کار فراهم شده و با اجرای دو برنامه میان و بلند مدت نزدیک به دو هزار و 900 شغل جدید در فولاد هرمزگان ایجاد خواهد شد.

دراطلاعات منتشره از مجتمع فولاد هرمزگان به عنوان پیشرفته ترین کارخانه فولادی کشور نام برده شده که به عنوان یکی از چهار واحد تولید فولاد در منطقه ویژه اقتصادی صنعتی و معدنی خلیج فارس در 13کیلومتری غرب شهر بندرعباس قرار دارد.

هم زمان با آغاز دومین سال افتتاح و راه اندازی فولاد هرمزگان کارگران و کارکنان این مجتمع با شرکت در همایش پیاده روی آمادگی خود را برای اجرای برنامه های فولادی اعلام داشتند.

تختال، آهن طولی وبصورت شمش است که برای تغییرحالت واندازه تولید می شود.

رشد 82 درصدی فروش اموال منقول و غیر منقول در 9 ماه

Posted: 05 Jan 2014 08:00 AM PST

به گزارش روابط عمومی سازمان اموال تملیکی ،اردشیر محمدی با اشاره به عملکرد فروش اموال سازمان افزود: در همین مدت بیش از 27 هزار میلیارد ریال کالا در راستای ایفای نقش حاکمیتی سازمان و در جهت حمایت از تولید کنندگان داخلی به گمرک اعاده شده است.

وی افزود: در همین مدت بیش از 245 میلیارد ریال کالاهای غیر استاندارد و غیر بهداشتی نیز توسط مدیریتهای استانی این سازمان در راستای صیانت از سلامت مردم و جامعه منهدم شده است.

محمدی با اشاره به ساختار درآمد هزینه ای سازمان اموال تملیکی گفت: با توجه به ساختار این سازمان که به عنوان بنگاه اقتصادی فعالیت می کند و از سویی مسئولیت های متعدد و نقش های حاکمیتی به عهده آن نهاده شده است ، ایفای ماموریت ها و نقش حاکمیتی و همزمان کسب درآمد و سود امری دشوار و حساس به شمار می رود ، ولی کارکنان این سازمان ضمن تاکید بر ایفای وظایف و نقش حاکمیتی سازمان توانستند برای سومین سال متوالی سودآور باشند و در نهمین ماه سال نزدیک به 110 درصد درآمد پیش بینی شده سال را محقق کنند.

مدیر عامل سازمان اموال تملیکی ارتقای بهره وری، مدیریت در هزینه ها ، تعیین تکلیف به موقع و مطلوب اموال در اختیار در چارچوب قانون تاسیس سازمان ، بهبود فرآیندها ، باز مهندسی رویه ها ، نظارت مطلوب و دقیق بر عملکرد و تلاش مستمر همکاران از عمده ترین عوامل تداوم توفیق سه ساله سازمان در کسب سود عنوان کرد.

محمدی افزود: با توجه به روند رو به رشد عملکرد فروش سازمان پیش بینی می شود تا پایان سال سود قابل توجهی از عملکرد سازمان حاصل شود و این امر نشانگر آمادگی سازمان در پذیرش و انجام ماموریت های مهم و جدید در دولت و حوزه اقتصاد کشور است.

وی همچنین از سوددهی این سازمان برای سومین سال متوالی خبر داد و افزود: علی رغم اینکه تا پایان سال حدود 3 ماه باقی است ولی با احتساب عملکرد 9 ماهه سال جاری اموال تملیکی شاهد سومین سال سود دهی این سازمان هستیم.











به گزارش روز یکشنبه ایرنا، امروز تغییر مالکیت 133.6 میلیون اوراق به ارزش 977.73 میلیارد ریال در 26 هزار و 415 نوبت رقم خورد که بیشترین حجم معاملات به بانک گردشگری با 23.78 میلیون سهم به ارزش 48.17 میلیارد ریال تعلق گرفت.

پس از آن سرمایه گذاری مسکن تهران با معامله 19.59 میلیون سهم به ارزش 79.16 میلیارد ریال بیشترین حجم معاملات را داشت، ضمن آنکه بیشترین ارزش معاملات را نیز این دو شرکت به خود اختصاص دادند.

براساس این گزارش گروه فن آوا، بیمه ما، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا و صنایع پتروشیمی زنجان با 5 درصد افزایش از بیشترین رشد قیمت برخوردار شدند و بیشترین کاهش قیمت هم نصیب توکاریل و بیمه کارآفرین شد.

از سوی دیگر در بازار ابزارهای نوین مالی بیشترین حجم معاملات به خرید و فروش 139 هزار برگه مشارکت بوتان تعلق گرفت و پس از آن معامله 56 هزار و 340 گواهی سپرده انصار بیشترین تقاضا را داشت. در بازار صندوق های قابل معامله ETF هم 554 هزار و 845 واحد از صندوق های قابل معامله سرمایه گذاری آساس معامله شد.

به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، همچنین در جریان معاملات تسهیلات مسکن، امتیاز تسهیلات مسکن شهریور 90 با بیشترین رشد به قیمت 386 هزار و 600 ریال رسید و امتیاز تسهیلات مسکن دی 89 هم با توجه به اتمام مدت اعتبار اوراق امروز بیشترین کاهش قیمت را داشت و نماد آن در پایان معاملات متوقف شد.

مرگ جنگل های حرا و هدر رفت بیش از 127 میلیون دلار درآمد نفتی

Posted: 05 Jan 2014 07:54 AM PST

** نفت و گازوییل قاتل حرا

جنگل های حرا مجموعه جنگل های درختان سرسبز ساحلی مانگرو در استان هرمزگان است که در حوالی جزیره قشم، بندرپل، جزیره هرمز و بندر خمیر به چشم می خورد و با آبراهه هایش با پرندگان زیبا و طبیعت بکر وحشی اش از منابع توریستی و دیدنی استان هرمزگان است. این جنگل ها هر ساله افراد زیادی را برای تماشا به سوی خود جلب می کند و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این جنگلها معمولاً تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارند و مجموعه حرای شمال غربی قشم به دلیل اهمیت بین المللی به عنوان ذخیره گاه زیست کره حرا شناخته می شود.

در حال حاضر بسیاری عوامل از تخلیه سوخت قاچاق( نفت و گازوئیل) به آبهای این منطقه سبب ایجاد لکه های سیاه بزرگ و کوچک برروی این آبها شده است.

عبدالرضا کرباسی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا درپاسخ به این سوال که آثار اینگونه اقدام بر پوشش گیاهی منطقه چیست؟ گفت: جنگل های حرا یا مانگروها در اثر آلودگی نفتی دچار مرگ و میر می شوند زیرا نفت روزنه های تنفسی درخت را می پوشاند و موجب خفگی ریشه های زیر بستر می شود در حالی که درخت برای تنفس متکی به این روزنه هاست .

وی افزود: علاوه براین سمی بودن ترکیبات شیمایی نفت به خصوص ترکیبات آروماتیک با وزن مولکولی کمترمی تواند به ریشه های زیر خاک یا رسوب نیز صدمه وارد کند و موجب اختلال در پروسه معمول دفع نمک از طریق این درخت ها شود و در نتیجه تاثیر مخربی بر سلامت این پوشش گیاهی به جای می گذارد.

به گفته وی، 9 هزار و 200 هکتار جنگل حرا در جنوب کشور وجود دارد که مهمترین تهدید این گیاهان، آلودگی نفتی و فعالیت های عمرانی مانند ساخت و ساز های ساحلی و دریایی است که استرس زیادی را به این گونه های ارزشمند وارد می کند.

وی در مورد چگونگی آلوده شدن این گیاهان توضیح داد: معمولا آلودگی نفتی در دریا به هنگام مد ( بالا آمدن آب) به جنگل های مانگرو می رسد و در زمان جزر(پایین آمدن آب) بر روی ریشه های هوایی و سطح رسوبات باقی می ماند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست همچنین افزود: این روند معمولا به شکل های متفاوت در بخش های مختلف جنگل های حرا دیده می شود زیرا جنگل دارای بخش هایی با ارتفاع و بلندی متفاوت است از این رو تاثیر آلودگی نفتی بر روی درختان حرا نیز متفاوت است.

کرباسی اظهار داشت: در 5 سال گذشته وزارت خانه های نفت و جهاد کشاورزی بیش از 10 میلیون اصله نهال حرا کاشته اند و سازمان حفاظت محیط زیست کار نظارت و حفاظت از آنها را بر عهده دارد.



** تخلیه سوخت قاچاق در خلیج فارس

کرباسی قاچاق سوخت در پهنه خلیج فارس را یکی از منابع مهم آلوده کننده آن دانست و گفت: به علت اینکه قیمت سوخت در ایران نسبت به کشورهای همسایه پایین تر است از این رو پدیده قاچاق سوخت در شهرهای جنوبی کشور رونق زیادی دارد.

این مقام محیط زیست توضیح داد: برخی از قاچاقچیانی که تحت تعقیب گارد دریایی قرار می گیرند برای اینکه جرم خود را کم کنند بشکه های سوخت را در داخل دریا تخلیه می کنند که این امر هم یکی دیگر از راه های آلوده کننده خلیج فارس است.

وی تاکید کرد: تنها راه حل مشکل قاچاق سوخت در کشور افزایش قیمت سوخت در کشور است تا دیگر این اقدام برای قاچاقچیان مقرون به صرفه نباشد.



** به آب ریختن بیش از 127 میلیون دلار درآمد نفتی

سرریز و تخلیه سالانه 1.2 میلیون بشکه نفت در پهنه آبی خلیج فارس نه تنها عواقب محیط زیستی دارد بلکه با احتساب هر بشکه 106 دلار( نرخ بین المللی 15 دیماه 92)، درآمدی بالغ بر 127 میلیون دلار از سبد اقتصادهای ملی کشورهای حاشیه خلیج فارس در آبهای منطقه دور ریخته می شود.

ایران و هفت کشور عربی ، عراق، کویت، عربستان ، امارات، بحرین ، عمان و قطر کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند.



** اویسینا مارینا، بوعلی نخستین فردی که ویژگی های حرا را مطرح کرد

حرا نام درختی است در اندازه های 3 تا 6 متر با شاخ و برگ های سبز و روشن که در آب های شور زندگی می کند و نام علمی آن (Avicennia Marina) به حکیم ابوعلی سینا فیلسوف ایرانی منسوب است زیرا او نخستین فردی بود که ویژگی های طبیعی این گیاه اشاره کرده است.

جنگل حرا در دریا و آب شور قرار دارد و این سازش با آب شور و شرایط نامناسب، از حرا یک گیاه استثنایی ساخته است.

گیاهان حرا برگ هایی با ظاهر بیضی شکل و باریک دوکی شکل با رویه سبز و براق است و پشت برگ ها نیز سفید یا خاکستری رنگ است.

طول این برگ ها حدود 5 تا 7.5 سانتی متر است. میوه حرا، بادامی شکل است.ریشه های زانویی شکل منظمی ندارد، اما گل حرا از فرط کوچکی ناپیدا و غیر محسوس است. گل های آن به رنگ طلایی با 4 گلبرگ است که هر گلبرگ بیشتر از چند میلی متر طول ندارد. دارای عطری شیرین و خنک است که تا شعاع چند متری اطراف آن پراکنده می شود.

** حرا در ایران

حرا در 8 منطقه حفاظت شده ایران می روید که در این میان جنگل های همیشه سبز دریایی حرا در حاشیه شمالی غربی قشم، از زیباترین گردشگاه های خلیج فارس به شمار می آید.

جنگل حرا در سواحل جنوبی ایران، مهد انواع گوناگون آبزیان، پرندگان و دوزیستان است. از پرندگان می توان به مرغ ماهیخوار، حواصیل، لک لک، پلیکان، مرغابی و مرغ دریایی و از ماهی ها به خرچنگ، مار دریایی، شیلو، کلینگ (نوعی از صدف) و انواع مختلف قورباغه اشاره کرد.

مناطق حرا خیز ایران عبارتند از تیاب، جاسک چابهار و کناره های شمالی و غربی جزیره قشم.

به این گیاه در بندرعباس حرا، در بلوچستان تمر، در بوشهر گُرم و در بعضی از نقاط تول گفته می شود. به عربی نیز آن را شوری و شوره می نامند.











ˈناصر نوروزیˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: در این مدت 877 هزار تن کالا به ارزش 766 میلیون دلار از گمرکات آذربایجان شرقی صادر شده است.

وی گفت: این میزان کالای صادره در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن 49 درصد و از لحاظ ارزش 29 درصد رشد نشان می دهد.

او افزود: در این میان بیشترین سهم صادرات استان آذربایجان شرقی به گمرک تبریز اختصاص دارد.

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی عمده کالاهای صادراتی را خرما، کشمش، انواع میوه های تازه، کولر، انواع شیشه جام، انواع کالاهای صنعتی و انواع مواد غذایی اعلام کرد که به 90 کشور جهان صادر شده اند.

وی ادامه داد: در این مدت همچنین 357 هزار تن کالا به ارزش 725 میلیون دلار از گمرکات آذربایجان شرقی وارد کشور شد. این حجم از نظر وزن 21 درصد و از نظر ارزش 20 درصد کاهش یافته است.

نوروزی عمده کالاهای وارده را ماشین آلات صنعتی و مکانیکی، آهن آلات، اشیاء چوبی، کاغذ و مقوا برشمرد که از 55 کشور مختلف پس از انجام تشریفات گمرکی وارد کشور شده است.

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی همچنین میزان درآمد وصولی گمرک این استان را طی امسال تاکنون دو هزار و 306 میلیارد ریال عنوان و بیان کرد: این میزان درآمد در مقایسه با مدت مشابه پارسال 32 درصد افزایش یافته است.

معادن نیاز به آیین نامه بهره برداری دارند

Posted: 05 Jan 2014 07:51 AM PST

محمد جعفر صادقی پناه روز یکشنبه اظهار داشت: فقدان آئین نامه بهره برداری از معادن موانع و مشکلات زیادی را برای بهره برداران ایجاد کرده و باید نسبت به رفع این نقیصه اقدام لازم به عمل آید.

رییس گروه معادن و زمین شناسی جامعه مهندسان مشاور ایران افزود: بهره برداری از معادن نیاز به آیین نامه دقیق، روشن و جامع دارد که مطابق با نیازهای این بخش تعریف و تدوین شود تا بر اساس آن بهره برداری از معادن صورت گیرد.

آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است، از حدود پنج هزار و 600 معدن فعال کشور سالانه نزدیک به 400 میلیون تن مواد معدنی استخراج می شود.

عضو هیات مدیره خانه معدن ایران معتقد است: تدوین آیین نامه های بهره برداری از معادن، از مهم ترین موضوعاتی محسوب می شود که قرار است در چهارمین کنفرانس بین المللی صنعت احداث و انرژی کشور در تهران مورد بررسی قرار گیرد .

سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور تاکنون هفت درصد از مساحت کشور را از نظر ذخایر معدنی اکتشاف کرده که تاکنون 37 میلیارد تن ذخیره قطعی محرز شده و ارزش آن بالغ بر 770 میلیارد دلار است.

صادقی پناه گفت: معادنی که در تمامی نقاط جهان وجود دارد، برای بهره برداری اصولی از آنها، یک سری ضوابط و قوانین تعیین و مشخص شده است.

وی با بیان اینکه، در کشور ما قوانینی در بخش معدن تدوین و تصویب شده گفت: این قوانین کافی نیست و باید در کنار آن، آیین نامه هایی تهیه و ابلاغ شود.

به گفته وی، برای هرگونه تصمیم گیری در مسائل کلان و خرد بخش معدن و صنایع معدنی که بزرگ ترین مزیت موجود برای رشد و توسعه اقتصادی کشور محسوب می شود، نیاز به اطلاع دقیق و مشخص از آمار و اطلاعات و توانمندی ها و پتانسیل های موجود این حوزه وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه فعالیت های بخش معدن و صنایع معدنی، علاوه بر وجود نداشتن آیین نامه بهره برداری از معادن، مشکلات دیگری نیز وجود دارد که از آن جمله می توان به کمبود اطلاعات و آمار در زمینه های مختلف فعالیت های بخش معدن و صنایع معدنی کشور از سال ها قبل اشاره کرد.

صادقی پناه افزود: قرار است همزمان با چهارمین کنفرانس بین المللی صنعت احداث و انرژی کشور،که با حضور مدیران و کارشناسان دولتی و بخش خصوصی برپا می شود ، علاوه بر راهکارهای تدوین آیین نامه بهره برداری از معادن، دیگر مسائل، مشکلات و توانمندی های این حوزه از اقتصاد کشور نیز بررسی شود.

براساس گزارش ستاد اجرایی چهارمین کنفرانس بین المللی صنعت احداث و انرژی، این گردهمایی قرار است روزهای 30 دی و اول بهمن ماه امسال در هتل المپیک برگزار شود.









به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی بانک مسکن، عباس ...ی در جمع مدیران این بانک با بیان اینکه بانک مسکن از سالم ترین بانک های کشورمان است و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر تخلف گسترده مالی در خصوص آن منتشر نشده است، گفت: این بانک براساس بنیان های درستی استوار شده که در آن خبری از اهداف مبهم، روش های متضاد و سیاست های متناقض نیست.

وی با اشاره به سابقه بانک مسکن از نظر سودآوری و عمل به تعهد بانکداری اسلامی، افزود: چنین بانکی می تواند سهم موثری در خانه دار شدن مردم ایران داشته باشد.

وی از افزایش رفاه شهروندان به عنوان مهمترین شاخصی که تمام معیارها را می توان در آن خلاصه نمود یاد و تصریح کرد: ساماندهی بازار مالی مسکن در ایران و قرار دادن سیاست زمین به عنوان پشتوانه سیاست تجهیز منابع پایدار بانکی از مواردی هستند که در نهایت منافع آنها باید به شهروندان برسد.

...ی با بیان اینکه در اقتصاد خرد باید حرف روشنی در بحث تامین مالی اقتصاد خانوار و افزایش قدرت خرید موثر آنها داشت، گفت: بانک مسکن در سال 84 حدود 18 تا 20 میلیون تومان تسهیلات بانکی پرداخت می کرد که 50 درصد قیمت یک واحد مس... 70 متری را کم و بیش پوشش می داد حال آنکه قدرت خرید آن موقع با احتساب تورم در شرایط کنونی معادل 95 میلیون است از این رو است که اینجانب بر روی رقم صد میلیون تومان تاکید دارم.

وی با تأکید بر لزوم شکل گیری بازار مالی مسکن در ایران از بانک مسکن به عنوان بازیگری اصلی و مهم در این عرصه یاد کرد و اظهار داشت: این بانک حتماً باید مورد بازسازی ساختاری قرار گیرد تا بتواند در آینده ایفای نقش کند.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه نمی توان نسبت به سرنوشت بانک مسکن بی تفاوت بود، ادامه داد: شاید نقش امروز بانک مسکن با نقش دهه 70 آن متفاوت باشد ولی این امر چیزی از اهمیت این بانک کم نمی کند.

وی با اشاره به اینکه بانک مسکن داوطلبانه به دنبال اعطای تسهیلات طرح مسکن مهر نرفته و این امر از سوی دولت وقت به آن تحمیل شده است، تصریح کرد: نمی توان بانک مسکن را در میانه میدان به حال خود رها کرد.

...ی با تاکید بر اینکه با وجود انتقادهایی که نسبت به طرح مسکن مهر دارم به تمام تعهدات قانونی دراین زمینه پایبند هستم، افزود: طرفدار متقاضیان مسکن مهر هستم چرا که این افراد خطایی نکرده اند و برای پایداری بازار باید نسبت به تعهدات گذشته وفادار بود.

وی با بیان اینکه دولت نیز نسبت به تعهدات خود بی تفاوت نیست، به گفتگوهای خود با بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی اشاره و ابراز امیدواری کرد که نتیجه این گفتگوها منجر به فعال شدن بازار مسکن و بازسازی ساختاری بانک مسکن شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در رکود تورمی نباید با توسل به پول پرقدرت و منابع بانک مرکزی تورم جدیدی ایجاد کرد، اظهار داشت: از سوی دیگر برای خروج از رکود کنونی باید مدل هایی برای فعال کردن بازار بخش مسکن با تلفیق زمین و سیاست بازار مالی مسکن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پول پرقدرت وارد شده در جامعه شرایط رکود تورمی را پدید آورده است، گفت: با قدری صبر و حوصله و انجام گفتگوهای فراوان در درون دولت و بانک مرکزی و همچنین رسانه ها حتما از مرحله سخت کنونی عبور خواهیم کرد و به نتیجه مثبت می رسیم.

120پرواز فوق العاده آخر ماه صفر در فرودگاه بین المللی مشهد انجام شد

Posted: 05 Jan 2014 07:49 AM PST

ˈاکبر سلطانپورˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: از هفتم تا چهاردهم دی ماه جاری هزار و 322 پرواز ورودی و خروجی در این فرودگاه انجام شد.

وی گفت: در واقع روزانه بطور متوسط 36 پرواز خارجی و 133 پرواز داخلی به صورت ورودی و خروجی فرودگاه بین المللی مشهد انجام شده است.

او ادامه داد: پروازهای فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد در دهه آخر صفر امسال نسبت به همین زمان در سال گذشته 46 درصد افزایش یافت.

معاون اداره کل فرودگاههای خراسان رضوی افزود: در این مدت در بخش داخلی در مجموع هزار و 30 پرواز انجام شد که از این تعداد 504 پرواز ورودی و 516 پرواز خروجی بود.

سلطانپور اظهار داشت: در بخش خارجی نیز 293 پرواز انجام شده که 144 مورد آن ورودی و 149 پرواز خروجی بوده است.

وی گفت: این پروازها به مقصد کابل، کویت، دبی، مزارشریف، قندهار، دوشنبه، نجف اشرف، بغداد، دمام، دوحه، بیروت، استانبول، شارجه، جده و مدینه صورت گرفت.










به گزارش ایرنا، رضا حیدریون روز یکشنبه در این همایش افزود: سامانه هوشمند صدور شناسنامه فنی ملکی از روز 15 دی ماه سال جاری کار خود را آغاز کرده یکی از بزرگترین سامانه اینترنتی در بخش ساختمانی کشور است.

وی تصریح کرد: بیش از 40 هزار متخصص و مهندس کشورمان عضو سازمان نظام مهندسی می توانند به صورت الکترونیکی روند ساخت و سازهای مورد نظر خود را به صورت آنلاین در این سامانه دنبال کنند.

معاون فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، کنترل کیفیت لحظه ای ساختمانهای در دست احداث طبق نقشه های مربوطه را از مزیت های راه اندازی سامانه هوشمند صدور شناسنامه فنی ملکی در کشور برشمرد.

حیدریون در عین حال تصریح کرد: مهندسان عضو این سازمان می توانند تمام مراحل ساخت و سازها ساختمانها را از ابتدا تا مراحل صدور پایان کار توسط شهرداری را به صورت الکترونیکی دنبال کنند.

این همایش صبح روز جاری در تهران آغاز بکار کرده است و تاثیر صدور شناسنامه ی فنی ملکی بر صنعت ساختمان کشور، تعیین استاندارد صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان، تاثیرات اقتصادی صدور شناسنامه فنی ملکی، تاثیرات اجتماعی و فرهنگی صدور شناسنامه فنی ملکی، نقش دستگاه های قانونگذاری و اجرایی کشور در صدور شناسنامه فنی ملکی و نقش شناسنامه فنی ملکی در تحقق حقوق شهروندی از محورهای این همایش اعلام شده است.

در صدور شناسنامه فنی ساختمانها غفلت شده است

Posted: 05 Jan 2014 07:45 AM PST

به گزارش ایرنا، محمد شکرچی زاده روز دوشنبه در نخستین همایش ملی شناسنامه ملکی ساختمان، افزود: قانون برای سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی تکلیف کرده است که صدور شناسنامه فنی برای ساختمانها را مورد توجه جدی قرار دهند.

وی در عین حال تاکید کرد: با این حال بسیاری از متخصصان امور ساختمانی معتقدند، به رغم اینکه قانون به صدور این شناسنامه تاکید کرده است، اما طی سالهای گذشته از صدور شناسنامه فنی غفلت شده و ضروری است تمام دستگاههای اجرایی و حاکمیتی کشور نسبت به صدور آن اهتمام لازم را داشته باشند.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار داشت: هر چند که در صدور شناسنامه فنی ساختمانها معاونت ساختمان وزارت راه و شهرسازی مسولیت بزرگی دارد، اما مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز می تواند در حوزه های نظری، علمی و فنی در خصوص صدور شناسنامه فنی برای ساختمانها نقش قابل توجهی ایفا کند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که به منظور کنترل و نظارت فنی ساخت و سازها در سطح کشور و رعایت مقررات ملی ساختمان دولت تدبیر و امید اقداماتی را به منظور الزام به صدور شناسنامه فنی ساختمانها به عمل آورد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: بیشتر عمر انسانها در ساختمانها می گذرد، لذا هر چه ایمنی در بناهای افزایش یابد اطمینان مردم به حوزه مسکن افزایش می یابد.

شکرچی زاده مزیت های صدور شناسنامه فنی ساختمانها را برشمرد و افزود: صدور گواهینامه فنی برای ساختمان و اطمینان مردم از روند ساخت بناها در کشور و توجه به بیمه ساختمانها از بسیار از ناهنجاری های ساختمانی در کشور جلوگیری می کند.

وی از نحوه کنترل کیفیت بتن در کشور نیز انتقاد کرد و گفت: متاسفانه کنترل کیفیت بتن در کشور بسیار ضعیف است و اگر به کنترل کیفیت ساخت و سازها در کشور توجه نشود، نمی توانیم به نتیجه خوبی برسیم.










محمد حسین برخوردار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا با بیان اینکه، وزیر صنعت، معدن و تجارت، فردی کار آزموده، توانمند و شناخته شده ای است که باید به او فرصت داد، افزود: تصمیم سازان در حوزه صنعت و تجارت کشور باید نگاه دقیقی به چگونگی شکل گیری مشکلات و معضلات داشته باشند.

وی اضافه کرد: مشکلات موجود دارای عقبه و پیشینه هستند و یک شبه بوجود نیامده اند که حالا از وزیر توقع داشته باشیم که در مدت سه یا چهار ماه معجزه کند.

برخوردار تصریح کرد: ارزیابی نتایج حاصل از تغییر رویکردها و اصلاح ساختارها، به طور قطع به زمانی بیش از شش ماه نیاز دارد، خصوصا این که، ما با محدودیت های ناشی از شرایط تحریم مواجه هستیم و بسیاری از برنامه ریزی ها با مطالعات مضاعف انجام می گیرد و این به معنای کند شدن فرایند مشاهده نتایج است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی تهران افزود: سرعت تحولات جاری در محیط منطقه ای و بین الملل نسبت به سه مولفه ˈتغییرات تکنولوژی تولیدˈ، ˈتغییرات بازارهای هدفˈ و در نهایت ˈابزارهای نوین مالی و پولیˈ بسیار شتابان است و وابستگی چند سویه عملکردهای زیر مجموعه های تجارت و صنعت به بدنه اقتصادی کشور در این میان حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: اگر دغدغه پیشرفت در میان است، به طور قطع تجربیات درخشان و پیشینه اجرایی مناسب وزیر صنعت، معدن و تجارت می تواند امیدها را به عملکرد وی افزون تر کند.

برخوردار اضافه کرد: در حال حاضر مهم ترین دغدغه مسئولان باید حل مشکلات باشد، لذا با تعامل و همکاری متقابل می توان به نتایج بهتری در آینده رسید و شاهد رشد و شکوفایی صنعت و تجارت کشور بود.

رییس مجمع واردات در پایان گفت: امید است که با هماهنگی بیشتر وزیر صنعت، معدن و تجارت با مجلس و کمیسیون صنایع و معادن این مشکلات هر چه سریعتر رفع شود.

مجوز بیمه مرکزی به برخی شرکت های بیمه برای برگزاری آزمون متقاضی نمایندگی

Posted: 05 Jan 2014 07:41 AM PST

به گزارش ایرنا، با توجه به سیاست های جدید این نهاد نظارتی، هدایتی و حمایتی و بر اساس درخواست شرکت های بیمه، اختیار برگزاری آزمون متقاضیان نمایندگی بیمه، وفق مفاد تبصره بند ح ماده 5 آیین نامه تنظیم امور نمایندگی بیمه(شماره 75) تا پایان سال 1392 به شرکت های بیمه ای که توانائی و امکانات برگزاری دوره های آموزشی متقاضیان نمایندگی را دارا هستند، به طور آزمایشی با رعایت شرایط زیر واگذار شد:

الف - نسبت توانگری مالی شرکت بیمه باید همواره در سطح یک باشد.

ب - مشخصات، آخرین مدارک تحصیلی، گواهی سابقه کار، گواهی دوره آموزشی متقاضیان نمایندگی بیمه، روز، زمان و نتیجة آزمون(حد نصاب نمره قبولی60 از100 می باشد) و سایر اطلاعات مورد نیاز در سامانه ای که بعداً اعلام می شود، ثبت و درج و در شرکت محفوظ بماند.

ج - سوالات آزمون در چارچوب سرفصل های آموزشی ابلاغی بیمه مرکزی و منابع آموزشی مربوط ، به صورت کتبی مشتمل بر100 سؤال چهارگزینه ای باشد.

به گزارش روابط عمومی بیمه مرکزی، در مجوز صادره آمده است شرکت های بیمه مجازند در چارچوب آیین نامه شماره 54 مصوب شورای عالی بیمه بدون محدودیت نسبت به جذب و آموزش نمایندگی فروش بیمه های عمر اقدام کنند.

شایان ذکر است بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به طور جدی بر رعایت مفاد آئین نامه تنظیم امور نمایندگی(شماره 75) نظارت مستمر دارد و در صورت عدم رعایت مقررات، بیمه مرکزی در خصوص تمدید یا لغو اختیار تفویض شده تصمیم گیری خواهد کرد.

گفتنی است تاکنون به 13 شرکت بیمه شامل ایران، کارآفرین، سامان، پارسیان،آرمان، البرز، پاسارگاد،کوثر، رازی، دانا، ما، نوین و میهن مجوز برگزاری دوره آموزشی و آزمون متقاضیان نمایندگی اعطاء شده است.











به گزارش روز یکشنبه ایرنا، سید علیرضا عظیمی پور در مراسم معارفه این شرکت برای فعالان بازار سرمایه افزود: بازار فناوری اطلاعات در حال حاضر به یکی از بازارهای مستعد در بازارهای جهانی سرمایه تبدیل شده و طبق پیش بینی ها در سال 2014 مخارج سرمایه ای در این حوزه به 3.9 تریلیون دلار خواهد رسید.

وی با بیان اینکه، ایران در مقایسه با کشورهایی همچون کره جنوبی، ترکیه و مالزی فاصله معناداری در حوزه توسعه صنعت فناوری اطلاعات دارد، افزود: بر اساس ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه، سهم این صنعت از تولید ناخالص ملی باید به دو درصد برسد، اما در حال حاضر سهم این بخش به رقمی در حدود سه دهم درصد بالغ می شود که این امر نشان دهنده فرصت های فراوان کار و سرمایه گذاری در این بخش است.

وی با اشاره به برنامه ریزی سهامداران اصلی ˈمفاخرˈ برای افزایش سهم بازار داخلی و خارجی، افزود: دولت نیز مصمم است که تا پایان برنامه پنجم توسعه رقم 50 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این بخش را محقق کند که از این رقم 14 هزار میلیارد تومان سهم دولت و 36 هزار میلیارد تومان سهم بخش خصوصی خواهد بود.

عظیمی پور تصریح کرد: طبق برنامه قرار بود سرمایه شرکت از 30 میلیارد ریال به 230 میلیارد ریال ظرف سه سال برسد که تاکنون طی دو مرحله و در هر مرحله با افزایش 70 میلیارد ریالی، تاکنون به 170 میلیارد ریال رسیده است.

مدیر عامل شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی در خصوص علت اصلی تاخیر در تحقق 60 میلیارد ریال باقیمانده افزایش سرمایه این شرکت گفت: در حال حاضر سهامداران شرکت تمهیدات لازم برای تحقق این هدف را انجام داده اند و با توجه به اینکه اولویت اصلی این شرکت ورود به بازار سرمایه بوده است، پس از انجام تشریفات قانونی این کار، زمان افزایش سرمایه نیز تمدید و با دعوت از سهامداران جدید این امر محقق خواهد شد.

وی افزود: اصلی ترین محور کسب و کار این شرکت ارایه راهکارهای جامع در حوزه فناوری اطلاعات به منظور اجرای پروژه ها و ارزش آفرینی برای مشتریان خواهد بود که سبد محصول آن نیز ترکیبی از سخت افزار، نرم افزار و شبکه با تمرکز بر توسعه بازار در حوزه بانکداری الکترونیک خواهد بود.

عظیمی پور با بیان اینکه، هدفگذاری اصلی این شرکت برای توسعه بازار تنها از طریق شرکت در مناقصه ها خواهد بود، افزود: در حال حاضر علاوه بر پشتیبانی هفت هزار شعبه بانکی، این شرکت مجوز عرضه 50 هزار دستگاه پوز فروشگاهی را نیز در اختیار دارد و علاوه بر استقرار دفاتر شرکت در تمام مراکز استان ها در 35 شهر دیگر نیز نفر مقیم شرکت فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه، چشم انداز اصلی این شرکت تبدیل شدن به مجموعه پیشتاز آی تی در ایران است، افزود: در حال حاضر مشتریان اصلی این مجموعه به سه گروه راهبردی، بانکی و غیربانکی تقسیم می شوند و در عین حال علاوه بر بازار ایران، توسعه کسب و کار در سطح منطقه خاورمیانه را در دستور کار قرار داده ایم.

مدیر عامل شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی خاطر نشان کرد: مجموع فروش کالا و خدمات این شرکت در سال 92 به رقمی در حدود 44 میلیارد تومان خواهد رسید که از این میزان 4.6 میلیارد تومان سود خالص و 2.2 میلیارد تومان نیز سود قابل تقسیم پیش بینی شده است.

حجت الله صیدی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری خوارزمی نیز در مراسم معارفه ˈمفاخرˈ اعلام کرد: در استراتژی بلند مدت این شرکت که تا سال 1399 برنامه ریزی شده، حضور و سرمایه گذاری در هفت شاخه مهم صنعتی و اقتصادی پر بازده و دارای مزیت رقابتی را در دستور کار قرار داده است.

وی گفت: حوزه های ساختمان، بانکداری، نفت، معدن، فناوری اطلاعات، تجارت و بازار سرمایه با شعار ˈثروت آفرینی پایدار برای نسل هاˈ مد نظر شرکت سرمایه گذاری خوارزمی خواهد بود و در این میان صنعت فناوری اطلاعات از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی ثبات مدیریت و تقویت نیروهای انسانی در ˈمفاخرˈ را اولویت اصلی شرکت سرمایه گذاری خوارزمی ذکر کرد و افزود: بر اساس همین تفکر اعتقاد داریم که این مجموعه نیز باید هماهنگ با تغییرات روزافزون تکنولوژی در سطح جهان برنامه های خود را انطباق داده و بدنه کارشناسی خود را تقویت کند.

به گزارش سنا، وی با تاکید بر ضرورت تقسیم سود باکیفیت و نقدی در بین سهامداران ˈمفاخرˈ افزود: در سال جاری نیز ای پی اس 271 ریالی به ازای هر سهم پیش بینی شده است.

واعظی راز کندی اینترنت ایران را فاش کرد

Posted: 05 Jan 2014 07:38 AM PST

محمود واعظی در صفحه اجتماعی شخصی خود در پاسخ به مطالبات کاربران در باره کندی اینترنت و نظارت بر شرکت های فروشنده آن، نوشت: در اغلب کشورهای دنیا برای استفاده بهینه از پهنای باند، یک پهنای باند مشخص را بین 8 نفر به اشتراک می گذارند و اصطلاحا این نسبت را ضریب شیرینگ یک به هشت (sharing 1-8) می نامند.

وی افزود: متاسفانه در کشور ما به دلیل کمبود شدید پهنای باند این نسبت به 1-20 یا حتی 1-25 هم رسیده که یکی از دلایل اصلی کاهش سرعت اینترنت کاربر نهایی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: از طریق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به همه شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت «PAP» اعلام کرده ایم که این نسبت باید به یک به هشت (1-8) اصلاح شود و آمادگی واگذاری پهنای باند بیشتر را هم داریم.

واعظی اظهار امیدواری کرد که با این تدابیر تا پایان سال مقداری از مشکلات سرعت اینترنت حل شود.










به گزارش خبرنگار ایرنا، ربیعی در دانشگاه تهران اتاقی ندارد و مکان انتسابی به اتاق کار نامبرده مربوط به اتاق جلسات انجمن مطالعات فرهنگی است که تعداد زیاد دیگری از صاحبنظران و دانشگاهیان در این اتاق جلسات مختلف تشکیل می دهند لذا انتشار برش عکس فردی از یک اتاق جلسه بزرگ خلاف اصول حرفه ای و اخلاقی است.

اتاق ربیعی در دانشگاه اسلامی کار و دانشگاه پیام نور قرار دارد و خبرنگاران و عکاسان می توانند آزادانه از این اتاق عکس تهیه کرده و منتشر کنند و شاید بهتر بود براساس اخلاق دینی و حرفه ای مدیران سایت تحقیق بیشتری بعمل می آوردند و بدون انجام بررسی های لازم سایت به انتشار چنین عکسی نمی نمودند.

وجود دانش آموختگان و حضور عده زیادی از دانشجویان که تعدادی از آنها هم اکنون در رسانه های گروهی فعالیت دارند گواهی بر تلاش علمی ایشان بوده و انتخاب وی در چندین دوره بعنوان پژوهشگر نمونه از خدمات ارزنده علمی او به جامعه در حوزه های مختلف از جمله جامعه شناسی حکایت دارد.

از سوی دیگر پژوهش ها، کتاب ها و مقاله های منتشر شده او نشان می دهد که وی با پشتوانه علمی و اجرایی همواره دغدغه حل مسائل و مشکلات جامعه را داشته و در این حوزه از هیچ تلاشی برای کارآمدی نظام فروگذار نبوده است.

درخصوص انتصابات انجام شده در وزارت تعاون،؛ کار و رفاه اجتماعی نیز لازم به یادآوری است این انتصابات در چارچوب قوانین و مقررات بوده و پس از استعلام از مراجع ذیصلاح صورت گرفته و علاوه بر اینکه تعداد کم تغییرات خود مهر تاییدی بر این نکته است که ربیعی اهتمام جدی به ایجاد تحول در عرصه کار و رفاه داشته و هیچگونه اعتقادی به رفتارهای سیاسی در امور اجرایی ندارد.

6 دیماه 1313 و گزینش رسمی نام «ایران»

Posted: 27 Dec 2013 06:12 PM PST


در روز ۶ دی ۱۳۱۳ خورشیدی دولت ایران طی بیانیه یی رسمی از کشورهای دیگر خواست در نامه های رسمی خود از واژه‌های پرشیا، پرس و پرسه به جای واژه ایران استفاده نکنند.

تا آغاز سده بیستم میلادی ، مردم جهان کشور ما را بیشتر با نام های پارس یا پرشین می‌شناختند با نگرش درست جمعی از روشنفکران فرهیخته همانند سعید نفیسی و محمدعلی فروغی با حمایت مستقیم رضاشاه گردهم آمدند و در جهت پیراستن نامهای نادرست گام هایی برداشتند که از آن جمله بود بازگشت به نام تاریخی ایران .

سعید نفیسی از مشاوران نزدیک رضاشاه به وی پیشنهاد کرد نام کشور رسما به «ایران» بازگردد . این پیشنهاد در شش دی‌ماه ۱۳۱۳ خورشیدی به تصویب شد .

حکیم دوم تاریخ ایران ، فردوسی توسی 1000 سال پیش در سرود جاودانه اش چنین گفته بود :

چو ایران نباشد ، تن ِ من مباد
بدین بوم و بر زنده یک تن مباد

و چهارمین حکیم تاریخ ایران "حکیم ارد بزرگ" ، بزرگترین فیلسوف حال حاضر نیز می گوید :
هیچ نامی همانند "ایران" ، برازنده سرزمین ما نیست .


دهمین پلنگ هم تسلیم مرگ شد

Posted: 27 Dec 2013 05:46 PM PST



گچساران - ایرنا - رییس اداره محیط زیست گچساران گفت: تلاش برای نجات یک قلاده پلنگ که چهارشنبه شب گذشته در کوه دیل از توابع این شهرستان بر اثر تصادف با یک خودرو مصدوم شده بود، بی نتیجه ماند.

این دهمین قلاده پلنگ است که در ایران طی 9 ماه اخیر جان خود را از دست می دهد.

عبدال دیانتی نسب عصر پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود اعزام پزشک برای مداوای این ماده پلنگ مصدوم و بهبود نسبی حال وی اما عصر روز پنجشنبه این پلنگ جوان تسلیم مرگ شد.

وی اظهار کرد: مصدومیت این پلنگ بر اثر تصادف با یک دستگاه خودرو پژو 206 چهارشنبه شب در مسیر جاده روستای دیل به وقوع پیوست.

دیانتی نسب بیان کرد: با اطلاع رسانی راننده پس از تصادف برای کمک به سلامت پلنگ ، محیطبانان منطقه حفاظت شده دیل نسبت به انتقال این گونه نادر و ارزشمند اقدام کردند اما متاسفانه تلاش های تیم دامپزشکی منجر به نتیجه نشد و پلنگ عصر پنجشنبه جان خود را از دست داد.

منطقه حفاظت شده کوه دیل واقع در 20 کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران به لحاظ وجود پوشش غنی درختی و گیاهی، زیستگاه گونه های مختلف جانوری از جمله ...داران و پرندگان است.

ارتش مصر از کشتن 184 افراط گرا در صحراي سينا خبر داد

Posted: 23 Dec 2013 05:30 PM PST

ارتش مصر روز دوشنبه اعلام کرد از اوت گذشته تا کنون یکصد و هشتاد و چهار « تروریست» را در شمال صحرای سینا کشته است.
از زمان سرنگونی محمد مرسی، رئیس جمهور پیشین مصر که اوایل تابستان توسط ارتش این کشور از قدرت خلع شد، حمله به نیروهای امنیتی و نظامی مصر در شمال صحرای سینا به یک مسئله رایج روزمره تبدیل شده است.
سرهنگ احمد علی، سخنگوی ارتش مصر، روز دوشنبه در گفتگو با خبرگزاری رسمی این کشور، منا، اعلام کرد از اوت گذشته تا کنون نظامیان ارتش مصر یکصد و هشتاد و چهار تروریست و افراط گرا را در شمال صحرای سینا کشته، دویست و سه نفر را زخمی کرده و هشتصد و سی و چهار نفر دیگر را بازداشت کرده اند.
بررسی صحت و سقم آمار و ارقامی که سخنگوی ارتش مصر ارائه کرد، در حال حاضر غیرممکن است چرا که نیروهای ارتش مصر مناطقی را که این عملیات در آنجا صورت گرفته است، مسدود کرده اند. ارتش مصر ژوییه گذشته عملیات گسترده ای را با شمار زیادی از نیروهای زمینی و هوایی خود در شمال صحرای سینا برضد گروههای افراط گرای مسلح آغاز کرد.
از زمان برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر در سوم ژوییه توسط ژنرال های ارتش، بیش از یکصد تن از نیروهای امنیتی و پلیس مصر در حملات افراد مسلح در مناطق مختلف این کشور به ویژه در شمال صحرای سینا کشته شده اند. بیشتر ...نان این منطقه بادیه نشین هایی هستند که از دیرباز با دولت مصر روابط متشنجی دارند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره، مسئولان دستگاه قضایی و پلیس مصر جنبش اخوان المسلمین را که محمد مرسی نیز برخاسته از آن است، به داشتن رابطه با شورشیان و افراط گرایان شبه جزیره سینا متهم می کنند اما مقامات اخوان المسلمین این اتهام را رد می کنند. از زمان انقلاب مردمی مصر در سال دو هزار و یازده برضد رژیم حسنی مبارک رئیس جمهور پیشین این کشور، در تمام انتخاباتی که در مصر برگزار شده، جنبش اخوان المسلمین پیروز شده است.

موج سرما در آستانه تعطيلات کريسمس

Posted: 23 Dec 2013 05:27 PM PST

موج سرما و یخبندان در آستانه تعطیلات کریسمس و شلوغ ترین زمان مسافرت های سال،زندکی کانادایی ها را مختل کرده است.
به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، شدت سرما باعث یخ زدن درختان، آسیب رسیدن به خودروها، تصادف جاده ای شده است.
روز یکشنبه در تورنتو برق سیصد هزار مشترک قطع شد. همچنین تراموا و بخشی از متروی تورنتو نیز قطع شد و شهرداری مراکز گرم را برای خدمت رسانی و کمک به شهروندان فعال کرد.
همچنین بسیاری از خودروها به دلیل سقوط شاخه های درختان آسیب دید. مرگ پنج نفر در جاده های یخزده به دلیل تصادف باعث شد که پلیس از شهروندان بخواهد در صورت امکان ار رانندگی خوداری کنند.
توفان و یخبندان همچنین باعث سرگردانی مسافران در فرودگاه تورنتو شد.
همچنین مسافرت های ریلی از تورنتو به مونترال و اتاوا با تاخیر همراه شده است.

تشدیدناارامی هادرسودان جنوبی، اوباما:دخالت میکنیم

Posted: 23 Dec 2013 05:26 PM PST

درپی تشدید ناارامی ها در سودان جنوبی اوباما تهدید کرد هر اقدامی که لازم باشد، صورت می دهد.


به گزارش واحد مرکزی خبر ،شبکه تلویزیونی پرس تی وی به نقل از باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفت در پی حمله به نیروهای این کشور در سودان جنوبی، آمریکا هر اقدامی را که لازم باشد، صورت خواهد داد.


بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد توقف فوری خشونتها را در جنوب سودان خواستار شد.


بان کی مون از همه مسئولان سیاسی و نظامی و شبه نظامیان سودان خواست از خشونت بر ضد غیر نظامیان جلوگیری کنند.


دبیر کل سازمان ملل متحد از رئیس جمهور سودان جنوبی و معاون سابق وی خواست راه حلی سیاسی برای خارج شدن از بحران بیابند.


وی ضمن رد ادامه خشونت ها آن را تهدیدی خطرناک برای این کشور توصیف کرد.


در درگیری هایی که از اواسط دسامبر در سودان جنوبی آغاز شده است تاکنون دست کم 500 نفر فقط در جوبا کشته و هزاران نفر آواره شده اند.


بان کی مون گفت حدود 40 هزار نفر طی چند روز در اردوگاههای سازمان ملل متحد در سراسر این کشور پناه گرفته اند.


هزاران نفر از شهروندان بی دفاع و غیر نظامی سودان جنوبی از بیم تشدید خشونتها به ساختمان سازمان ملل متحد در شهر بنتو پناه بردند.


دولت مرکزی سودان جنوبی یکشنبه گذشته کنترل شهر بنتو را از دست داد و باعث شد شمار زیادی از مردم و ...نان این شهر آواره شوند. شهر بنتو که یک شهر نفتی و مرکز ایالت یونیتی است اینک به دست یک فرمانده ارتش و حامی نخست وزیر سابق ریک ماچار کنترل می شود. جوزف کنتراس کفیل سخنگوی مقر سازمان ملل در شهر بنتو گفت: هرچند از ورود پناهجویان جلوگیری نمی کنیم ولی اداره کردن این شمار از افراد نیز بسیار دشوار خواهد بود. ما بدون هیچ ترس وارعابی به ماموریت خود در این منطقه و کمک به مردم ادامه خواهیم داد. هرچند آرامش نسبی در پایتخت سودان جنوبی برقرار است اما خشونتها در بنتو و برخی مناطق این کشور نوپا به چشم می خورد.

کولاک؛ برق ۴۰۰ هزار خانوار آمریکایی را قطع کرد

Posted: 23 Dec 2013 05:25 PM PST

بیش از چهارصد هزار خانوار آمریکایی بعلت کولاک زمستانی با قطع برق مواجه شده اند.


به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از کانال اول تلویزیون دولتی آلمان، «آ.اِر.دِ» طی دو روز گذشته، مردم بیشتر مناطق شمال شرقی آمریکا در کولاک زمستانی گرفتار شده اند. برف و یخ زدگی زیاد، چهارصد هزار خانه در ایالت «میشیگان» و منطقه بزرگ جغرافیایی «نیوانگلند» را با قطع برق روبرو کرده است. دمای هوای شهر نیویورک با یک رکورد زنی در ماه سرد دسامبر هم اکنون بیست و یک درجه بالای صفر است.


برچسب ها:
کولاک ،

قطع برق ،

خانوار آمریکایی ،

هشدار؛وضع سکون هوا درتهران و شهرهای صنعتی کشور

Posted: 23 Dec 2013 05:23 PM PST

کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به وضعیت سکون هوا درتهران و شهرهای صنعتی کشور افزود: این شرایط در چند روز آینده ادامه خواهد داشت .


به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر امیر سرکرده با بیان اینکه هوای تهران در شرایط نا سالم است افزود: تداوم این وضعیت هوا را به شرایط اضطرار خواهد برد. وی اضافه کرد: متاسفانه بررسی ها نیز نشان می دهد حداقل تا آخر هفته در تهران و شهرهای صنعتی بارش برف و باران نخواهیم داشت.

بادهاي شديد و باران در انگليس و فرانسه دو کشته برجا گذاشت

Posted: 23 Dec 2013 05:22 PM PST

تهران / واحد مرکزی خبر / اجتماعی 1392/10/03
بادهای شدید و باران های سنگین روز دوشنبه در انگلیس و فرانسه حمل و نقل را با مشکل مواجه کرد و دو کشته برجا گذاشت.
همچنین برق هزاران نفر از شهروندان فرانسوی نیز قطع شد. در پی این حوادث یک مرد و زن در حوادث جداگانه در انگلیس کشته شدند. جسد مرد در رودخانه ای در شمال انگلیس پیدا شد و یک زن نیز در رودخانه ای نزدیک ولز غرق شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، در فرانسه نیز یک تبعه روس در شرایط بد آب و هوایی که سرعت باد در آن به 120 کیلومتر در ساعت و ارتفاع موج به شش تا هفت متر می رسید در سواحل برس ناپدید شد.
برق حدود 18000 فرانسوی در منطقه بریتنی در غرب فرانسه نیز در ساعات آغازین شب قطع و پرواز ها در فرودگاه برس با اختلال مواجه شد.
در انگلیس نیز حدود سی پرواز از مجموع 1300 پرواز فرودگاه هیثروی لندن لغو شد.
وزش بادهای شدید در ایرلند موجب شد،‌بیش از 5000 خط تلفن قطع شوند. خطوط مواصلاتی دریایی نیز میان فرانسه و انگلیس و اسپانیا در دریای مانش دچار اختلال شد.
اداره هواشناسی انگلیس همچنین برای شامگاه دوشنبه در نیمه جنوبی انگلیس و ولز بارش باران و هشدار نارنجی اعلام کرد. بادهایی با سرعت 140 در ساعت در ولز ثبت شده است.

جملات بزرگان با تصویر

Posted: 23 Dec 2013 05:12 PM PST




عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير ، مشاهير ایران ، چهره هاي ماندگار ، چهره های سرشناس ، افراد مشهور ، دانشمندان و مشاهیر ، بزرگان ، عکس مشاهیر ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير ، مشاهير ایران ، چهره هاي ماندگار ، چهره های سرشناس ، افراد مشهور ، دانشمندان و مشاهیر ، بزرگان ، عکس مشاهیر ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير ، مشاهير ایران ، چهره هاي ماندگار ، چهره های سرشناس ، افراد مشهور ، دانشمندان و مشاهیر ، بزرگان ، عکس مشاهیر ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير ، مشاهير ایران ، چهره هاي ماندگار ، چهره های سرشناس ، افراد مشهور ، دانشمندان و مشاهیر ، بزرگان ، عکس مشاهیر ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير ، مشاهير ایران ، چهره هاي ماندگار ، چهره های سرشناس ، افراد مشهور ، دانشمندان و مشاهیر ، بزرگان ، عکس مشاهیر ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير ، مشاهير ایران ، چهره هاي ماندگار ، چهره های سرشناس ، افراد مشهور ، دانشمندان و مشاهیر ، بزرگان ، عکس مشاهیر ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير ، مشاهير ایران ، چهره هاي ماندگار ، چهره های سرشناس ، افراد مشهور ، دانشمندان و مشاهیر ، بزرگان ، عکس مشاهیر ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير ، مشاهير ایران ، چهره هاي ماندگار ، چهره های سرشناس ، افراد مشهور ، دانشمندان و مشاهیر ، بزرگان ، عکس مشاهیر ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير ، مشاهير ایران ، چهره هاي ماندگار ، چهره های سرشناس ، افراد مشهور ، دانشمندان و مشاهیر ، بزرگان ، عکس مشاهیر ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير ، مشاهير ایران ، چهره هاي ماندگار ، چهره های سرشناس ، افراد مشهور ، دانشمندان و مشاهیر ، بزرگان ، عکس مشاهیر ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim





جملات بزرگان با عکس

Posted: 23 Dec 2013 05:11 PM PST




عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر مشهد ، مشاهير استان خراسان رضوی ، چهره هاي ماندگار شهر مشهد ، چهره هاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر مشهد ، مشاهير استان خراسان رضوی ، چهره هاي ماندگار شهر مشهد ، چهره هاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر مشهد ، مشاهير استان خراسان رضوی ، چهره هاي ماندگار شهر مشهد ، چهره هاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر مشهد ، مشاهير استان خراسان رضوی ، چهره هاي ماندگار شهر مشهد ، چهره هاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر مشهد ، مشاهير استان خراسان رضوی ، چهره هاي ماندگار شهر مشهد ، چهره هاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر مشهد ، مشاهير استان خراسان رضوی ، چهره هاي ماندگار شهر مشهد ، چهره هاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر مشهد ، مشاهير استان خراسان رضوی ، چهره هاي ماندگار شهر مشهد ، چهره هاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر مشهد ، مشاهير استان خراسان رضوی ، چهره هاي ماندگار شهر مشهد ، چهره هاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر مشهد ، مشاهير استان خراسان رضوی ، چهره هاي ماندگار شهر مشهد ، چهره هاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر مشهد ، مشاهير استان خراسان رضوی ، چهره هاي ماندگار شهر مشهد ، چهره هاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر مشهد ، مشاهير استان خراسان رضوی ، چهره هاي ماندگار شهر مشهد ، چهره هاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر مشهد ، مشاهير استان خراسان رضوی ، چهره هاي ماندگار شهر مشهد ، چهره هاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر مشهد ، مشاهير استان خراسان رضوی ، چهره هاي ماندگار شهر مشهد ، چهره هاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر مشهد ، مشاهير استان خراسان رضوی ، چهره هاي ماندگار شهر مشهد ، چهره هاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر مشهد ، مشاهير استان خراسان رضوی ، چهره هاي ماندگار شهر مشهد ، چهره هاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر مشهد ، مشاهير استان خراسان رضوی ، چهره هاي ماندگار شهر مشهد ، چهره هاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر مشهد ، مشاهير استان خراسان رضوی ، چهره هاي ماندگار شهر مشهد ، چهره هاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر مشهد ، مشاهير استان خراسان رضوی ، چهره هاي ماندگار شهر مشهد ، چهره هاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر مشهد ، مشاهير استان خراسان رضوی ، چهره هاي ماندگار شهر مشهد ، چهره هاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر مشهد ، مشاهير استان خراسان رضوی ، چهره هاي ماندگار شهر مشهد ، چهره هاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim




سخنان بزرگان با عکس

Posted: 23 Dec 2013 05:10 PM PST




عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر شیروان ، مشاهير استان خراسان شمالی ، چهره هاي ماندگار شهر بجنورد ، چهره هاي ماندگار خراسان شمالی ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر شیروان ، مشاهير استان خراسان شمالی ، چهره هاي ماندگار شهر بجنورد ، چهره هاي ماندگار خراسان شمالی ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر شیروان ، مشاهير استان خراسان شمالی ، چهره هاي ماندگار شهر بجنورد ، چهره هاي ماندگار خراسان شمالی ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر شیروان ، مشاهير استان خراسان شمالی ، چهره هاي ماندگار شهر بجنورد ، چهره هاي ماندگار خراسان شمالی ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر شیروان ، مشاهير استان خراسان شمالی ، چهره هاي ماندگار شهر بجنورد ، چهره هاي ماندگار خراسان شمالی ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر شیروان ، مشاهير استان خراسان شمالی ، چهره هاي ماندگار شهر بجنورد ، چهره هاي ماندگار خراسان شمالی ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر شیروان ، مشاهير استان خراسان شمالی ، چهره هاي ماندگار شهر بجنورد ، چهره هاي ماندگار خراسان شمالی ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر شیروان ، مشاهير استان خراسان شمالی ، چهره هاي ماندگار شهر بجنورد ، چهره هاي ماندگار خراسان شمالی ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر شیروان ، مشاهير استان خراسان شمالی ، چهره هاي ماندگار شهر بجنورد ، چهره هاي ماندگار خراسان شمالی ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر شیروان ، مشاهير استان خراسان شمالی ، چهره هاي ماندگار شهر بجنورد ، چهره هاي ماندگار خراسان شمالی ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر شیروان ، مشاهير استان خراسان شمالی ، چهره هاي ماندگار شهر بجنورد ، چهره هاي ماندگار خراسان شمالی ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر شیروان ، مشاهير استان خراسان شمالی ، چهره هاي ماندگار شهر بجنورد ، چهره هاي ماندگار خراسان شمالی ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر شیروان ، مشاهير استان خراسان شمالی ، چهره هاي ماندگار شهر بجنورد ، چهره هاي ماندگار خراسان شمالی ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






سخنان بزرگان با تصویر

Posted: 23 Dec 2013 05:09 PM PST



عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر کرج ، مشاهير استان البرز ، چهره هاي ماندگار شهر کرج ، چهرههاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر کرج ، مشاهير استان البرز ، چهره هاي ماندگار شهر کرج ، چهرههاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر کرج ، مشاهير استان البرز ، چهره هاي ماندگار شهر کرج ، چهرههاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر کرج ، مشاهير استان البرز ، چهره هاي ماندگار شهر کرج ، چهرههاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر کرج ، مشاهير استان البرز ، چهره هاي ماندگار شهر کرج ، چهرههاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر کرج ، مشاهير استان البرز ، چهره هاي ماندگار شهر کرج ، چهرههاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر کرج ، مشاهير استان البرز ، چهره هاي ماندگار شهر کرج ، چهرههاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر کرج ، مشاهير استان البرز ، چهره هاي ماندگار شهر کرج ، چهرههاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر کرج ، مشاهير استان البرز ، چهره هاي ماندگار شهر کرج ، چهرههاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر کرج ، مشاهير استان البرز ، چهره هاي ماندگار شهر کرج ، چهرههاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر کرج ، مشاهير استان البرز ، چهره هاي ماندگار شهر کرج ، چهرههاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر کرج ، مشاهير استان البرز ، چهره هاي ماندگار شهر کرج ، چهرههاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر کرج ، مشاهير استان البرز ، چهره هاي ماندگار شهر کرج ، چهرههاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر کرج ، مشاهير استان البرز ، چهره هاي ماندگار شهر کرج ، چهرههاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر کرج ، مشاهير استان البرز ، چهره هاي ماندگار شهر کرج ، چهرههاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر کرج ، مشاهير استان البرز ، چهره هاي ماندگار شهر کرج ، چهرههاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زيبا ، عکس سخنان زيبا ، مشاهير شهر کرج ، مشاهير استان البرز ، چهره هاي ماندگار شهر کرج ، چهرههاي ماندگار ، عکس سخنان حکيمانه ، عکس حکيم ارد بزرگ ، حکيم ، حکمت ، حکمت ارديسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim





عکس سخنان مشاهیر

Posted: 15 Dec 2013 02:14 AM PST




عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس مشهیر شهر کرج / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان

جملات پندآموز + تصویر

Posted: 15 Dec 2013 01:31 AM PST


تصویر سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس جمات ناب ،جملات پندآموز حکیم ارد بزرگ ، حکیم ارد بزرگ فیلسوف و حکیم برجسته ایرانی ،ارد حکیم ،ارد بزرگ،اردبزرگ،hakim orod bozorg،حکیم ارد، کاشان، حکمت اردیسم ، آثار باستانی کاشان ، حکیم چهارم ایران ، حکمت اردیسم ، ارود بزرگ ، اورود بزرگ ، اورد بزرگ ، OROD






تصویر سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس جمات ناب ،جملات پندآموز حکیم ارد بزرگ ، حکیم ارد بزرگ فیلسوف و حکیم برجسته ایرانی ،ارد حکیم ،ارد بزرگ،اردبزرگ،hakim orod bozorg،حکیم ارد، کاشان، حکمت اردیسم ، آثار باستانی کاشان ، حکیم چهارم ایران ، حکمت اردیسم ، ارود بزرگ ، اورود بزرگ ، اورد بزرگ ، OROD






تصویر سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس جمات ناب ،جملات پندآموز حکیم ارد بزرگ ، حکیم ارد بزرگ فیلسوف و حکیم برجسته ایرانی ،ارد حکیم ،ارد بزرگ،اردبزرگ،hakim orod bozorg،حکیم ارد، کاشان، حکمت اردیسم ، آثار باستانی کاشان ، حکیم چهارم ایران ، حکمت اردیسم ، ارود بزرگ ، اورود بزرگ ، اورد بزرگ ، OROD






تصویر سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس جمات ناب ،جملات پندآموز حکیم ارد بزرگ ، حکیم ارد بزرگ فیلسوف و حکیم برجسته ایرانی ،ارد حکیم ،ارد بزرگ،اردبزرگ،hakim orod bozorg،حکیم ارد، کاشان، حکمت اردیسم ، آثار باستانی کاشان ، حکیم چهارم ایران ، حکمت اردیسم ، ارود بزرگ ، اورود بزرگ ، اورد بزرگ ، OROD






تصویر سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس جمات ناب ،جملات پندآموز حکیم ارد بزرگ ، حکیم ارد بزرگ فیلسوف و حکیم برجسته ایرانی ،ارد حکیم ،ارد بزرگ،اردبزرگ،hakim orod bozorg،حکیم ارد، کاشان، حکمت اردیسم ، آثار باستانی کاشان ، حکیم چهارم ایران ، حکمت اردیسم ، ارود بزرگ ، اورود بزرگ ، اورد بزرگ ، OROD






تصویر سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس جمات ناب ،جملات پندآموز حکیم ارد بزرگ ، حکیم ارد بزرگ فیلسوف و حکیم برجسته ایرانی ،ارد حکیم ،ارد بزرگ،اردبزرگ،hakim orod bozorg،حکیم ارد، کاشان، حکمت اردیسم ، آثار باستانی کاشان ، حکیم چهارم ایران ، حکمت اردیسم ، ارود بزرگ ، اورود بزرگ ، اورد بزرگ ، OROD






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، فیلسوف و حکیم بزرگ ایرانی ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، فیلسوف و حکیم بزرگ ایرانی ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، فیلسوف و حکیم بزرگ ایرانی ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، فیلسوف و حکیم بزرگ ایرانی ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، فیلسوف و حکیم بزرگ ایرانی ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، فیلسوف و حکیم بزرگ ایرانی ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، فیلسوف و حکیم بزرگ ایرانی ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، فیلسوف و حکیم بزرگ ایرانی ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، فیلسوف و حکیم بزرگ ایرانی ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، فیلسوف و حکیم بزرگ ایرانی ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، فیلسوف و حکیم بزرگ ایرانی ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، فیلسوف و حکیم بزرگ ایرانی ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، فیلسوف و حکیم بزرگ ایرانی ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، فیلسوف و حکیم بزرگ ایرانی ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، فیلسوف و حکیم بزرگ ایرانی ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان







عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس نصایح بزرگان / عکس جملات پندآموز / عکس سخنان مشاهیر /عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان


عکس جملات حکیمانه

Posted: 15 Dec 2013 01:05 AM PST


بزرگترین فیلسوف جهان ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، عکس سخنان بزرگان ، بزرگترین فیلسوف معاصر حکیم ارد بزرگ ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






بزرگترین فیلسوف جهان ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، عکس سخنان بزرگان ، بزرگترین فیلسوف معاصر حکیم ارد بزرگ ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






بزرگترین فیلسوف جهان ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، عکس سخنان بزرگان ، بزرگترین فیلسوف معاصر حکیم ارد بزرگ ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






بزرگترین فیلسوف جهان ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، عکس سخنان بزرگان ، بزرگترین فیلسوف معاصر حکیم ارد بزرگ ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






بزرگترین فیلسوف جهان ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، عکس سخنان بزرگان ، بزرگترین فیلسوف معاصر حکیم ارد بزرگ ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






بزرگترین فیلسوف جهان ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، عکس سخنان بزرگان ، بزرگترین فیلسوف معاصر حکیم ارد بزرگ ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






بزرگترین فیلسوف جهان ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، عکس سخنان بزرگان ، بزرگترین فیلسوف معاصر حکیم ارد بزرگ ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






بزرگترین فیلسوف جهان ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، عکس سخنان بزرگان ، بزرگترین فیلسوف معاصر حکیم ارد بزرگ ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






بزرگترین فیلسوف جهان ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، عکس سخنان بزرگان ، بزرگترین فیلسوف معاصر حکیم ارد بزرگ ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






بزرگترین فیلسوف جهان ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، عکس سخنان بزرگان ، بزرگترین فیلسوف معاصر حکیم ارد بزرگ ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






بزرگترین فیلسوف جهان ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، عکس سخنان بزرگان ، بزرگترین فیلسوف معاصر حکیم ارد بزرگ ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






بزرگترین فیلسوف جهان ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، عکس سخنان بزرگان ، بزرگترین فیلسوف معاصر حکیم ارد بزرگ ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






بزرگترین فیلسوف جهان ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، عکس سخنان بزرگان ، بزرگترین فیلسوف معاصر حکیم ارد بزرگ ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






بزرگترین فیلسوف جهان ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، عکس سخنان بزرگان ، بزرگترین فیلسوف معاصر حکیم ارد بزرگ ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






بزرگترین فیلسوف جهان ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، عکس سخنان بزرگان ، بزرگترین فیلسوف معاصر حکیم ارد بزرگ ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






بزرگترین فیلسوف جهان ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، عکس سخنان بزرگان ، بزرگترین فیلسوف معاصر حکیم ارد بزرگ ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






بزرگترین فیلسوف جهان ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، عکس سخنان بزرگان ، بزرگترین فیلسوف معاصر حکیم ارد بزرگ ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






بزرگترین فیلسوف جهان ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، عکس سخنان بزرگان ، بزرگترین فیلسوف معاصر حکیم ارد بزرگ ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






بزرگترین فیلسوف جهان ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، عکس سخنان بزرگان ، بزرگترین فیلسوف معاصر حکیم ارد بزرگ ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






بزرگترین فیلسوف جهان ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، عکس سخنان بزرگان ، بزرگترین فیلسوف معاصر حکیم ارد بزرگ ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






بزرگترین فیلسوف جهان ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، عکس سخنان بزرگان ، بزرگترین فیلسوف معاصر حکیم ارد بزرگ ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






بزرگترین فیلسوف جهان ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، عکس سخنان بزرگان ، بزرگترین فیلسوف معاصر حکیم ارد بزرگ ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






بزرگترین فیلسوف جهان ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، عکس سخنان بزرگان ، بزرگترین فیلسوف معاصر حکیم ارد بزرگ ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






بزرگترین فیلسوف جهان ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، عکس سخنان بزرگان ، بزرگترین فیلسوف معاصر حکیم ارد بزرگ ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






بزرگترین فیلسوف جهان ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، عکس سخنان بزرگان ، بزرگترین فیلسوف معاصر حکیم ارد بزرگ ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






بزرگترین فیلسوف جهان ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، عکس سخنان بزرگان ، بزرگترین فیلسوف معاصر حکیم ارد بزرگ ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






بزرگترین فیلسوف جهان ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، عکس سخنان بزرگان ، بزرگترین فیلسوف معاصر حکیم ارد بزرگ ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim






بزرگترین فیلسوف جهان ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، عکس سخنان بزرگان ، بزرگترین فیلسوف معاصر حکیم ارد بزرگ ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim





عکس جمله دار

Posted: 15 Dec 2013 12:47 AM PST



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات بزرگان / عکس سخنان زیبا / عکس سخنان حکیمانه / عکس جملات زیبا / عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، بزرگترین فیلسوف حال حاضر جهان ،حکمت اردیسم






عکس سخنان بزرگان / عکس جملات بزرگان / عکس سخنان زیبا / عکس سخنان حکیمانه / عکس جملات زیبا / عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، بزرگترین فیلسوف حال حاضر جهان ،حکمت اردیسم






عکس سخنان بزرگان / عکس جملات بزرگان / عکس سخنان زیبا / عکس سخنان حکیمانه / عکس جملات زیبا / عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، بزرگترین فیلسوف حال حاضر جهان ،حکمت اردیسم






عکس سخنان بزرگان / عکس جملات بزرگان / عکس سخنان زیبا / عکس سخنان حکیمانه / عکس جملات زیبا / عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، بزرگترین فیلسوف حال حاضر جهان ،حکمت اردیسم






عکس سخنان بزرگان / عکس جملات بزرگان / عکس سخنان زیبا / عکس سخنان حکیمانه / عکس جملات زیبا / عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، بزرگترین فیلسوف حال حاضر جهان ،حکمت اردیسم






عکس سخنان بزرگان / عکس جملات بزرگان / عکس سخنان زیبا / عکس سخنان حکیمانه / عکس جملات زیبا / عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، بزرگترین فیلسوف حال حاضر جهان ،حکمت اردیسم






عکس سخنان بزرگان / عکس جملات بزرگان / عکس سخنان زیبا / عکس سخنان حکیمانه / عکس جملات زیبا / عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، بزرگترین فیلسوف حال حاضر جهان ،حکمت اردیسم






عکس سخنان بزرگان / عکس جملات بزرگان / عکس سخنان زیبا / عکس سخنان حکیمانه / عکس جملات زیبا / عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، بزرگترین فیلسوف حال حاضر جهان ،حکمت اردیسم






عکس سخنان بزرگان / عکس جملات بزرگان / عکس سخنان زیبا / عکس سخنان حکیمانه / عکس جملات زیبا / عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، بزرگترین فیلسوف حال حاضر جهان ،حکمت اردیسم






عکس سخنان بزرگان / عکس جملات بزرگان / عکس سخنان زیبا / عکس سخنان حکیمانه / عکس جملات زیبا / عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، بزرگترین فیلسوف حال حاضر جهان ،حکمت اردیسم






عکس سخنان بزرگان / عکس جملات بزرگان / عکس سخنان زیبا / عکس سخنان حکیمانه / عکس جملات زیبا / عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، بزرگترین فیلسوف حال حاضر جهان ،حکمت اردیسم






عکس سخنان بزرگان / عکس جملات بزرگان / عکس سخنان زیبا / عکس سخنان حکیمانه / عکس جملات زیبا / عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، بزرگترین فیلسوف حال حاضر جهان ،حکمت اردیسم






عکس سخنان بزرگان / عکس جملات بزرگان / عکس سخنان زیبا / عکس سخنان حکیمانه / عکس جملات زیبا / عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، بزرگترین فیلسوف حال حاضر جهان ،حکمت اردیسم






عکس سخنان بزرگان / عکس جملات بزرگان / عکس سخنان زیبا / عکس سخنان حکیمانه / عکس جملات زیبا / عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، بزرگترین فیلسوف حال حاضر جهان ،حکمت اردیسم






عکس سخنان بزرگان / عکس جملات بزرگان / عکس سخنان زیبا / عکس سخنان حکیمانه / عکس جملات زیبا / عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، بزرگترین فیلسوف حال حاضر جهان ،حکمت اردیسم






عکس سخنان بزرگان / عکس جملات بزرگان / عکس سخنان زیبا / عکس سخنان حکیمانه / عکس جملات زیبا / عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، بزرگترین فیلسوف حال حاضر جهان ،حکمت اردیسم






عکس سخنان بزرگان / عکس جملات بزرگان / عکس سخنان زیبا / عکس سخنان حکیمانه / عکس جملات زیبا / عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، بزرگترین فیلسوف حال حاضر جهان ،حکمت اردیسم






عکس سخنان بزرگان / عکس جملات بزرگان / عکس سخنان زیبا / عکس سخنان حکیمانه / عکس جملات زیبا / عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، بزرگترین فیلسوف حال حاضر جهان ،حکمت اردیسم






عکس سخنان بزرگان / عکس جملات بزرگان / عکس سخنان زیبا / عکس سخنان حکیمانه / عکس جملات زیبا / عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، بزرگترین فیلسوف حال حاضر جهان ،حکمت اردیسم






عکس سخنان بزرگان / عکس جملات بزرگان / عکس سخنان زیبا / عکس سخنان حکیمانه / عکس جملات زیبا / عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، بزرگترین فیلسوف حال حاضر جهان ،حکمت اردیسم






عکس سخنان بزرگان / عکس جملات بزرگان / عکس سخنان زیبا / عکس سخنان حکیمانه / عکس جملات زیبا / عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، بزرگترین فیلسوف حال حاضر جهان ،حکمت اردیسم





عکس سخنان بزرگان / عکس جملات بزرگان / عکس سخنان زیبا / عکس سخنان حکیمانه / عکس جملات زیبا / عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، بزرگترین فیلسوف حال حاضر جهان ،حکمت اردیسم"

عکس سخنان زیبا

Posted: 15 Dec 2013 12:11 AM PST


عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim



عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim



عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim



عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim



عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim



عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim



عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim



عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim



عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim



عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim



عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim



عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim



عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim



عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم ، hakim orod bozorg , hekmat orodism, hakim



عکس سخنان بزرگان / عکس جملات بزرگان / عکس سخنان زیبا / عکس سخنان حکیمانه / عکس جملات زیبا / عکس سخنان بزرگان ، عکس جملات زیبا ، عکس سخنان زیبا ، عکس سخنان حکیمانه ، عکس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ، حکمت ، حکمت اردیسم

عکس جملات بزرگان

Posted: 14 Dec 2013 04:46 AM PST


عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان






عکس حکیم ارد بزرگ,mojtaba shoraka , p;lj hvndsl,p;dl hvn fcv' , bozorg shirvan , hekmat orodism . hakim orod bozorg , چهره ارد بزرگ، اردبزرگ ، بزرگ شیروان




عکس سخنان حکیم ارد بزرگ

Posted: 14 Dec 2013 04:31 AM PST


سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سهنان برگزیده / رهنمون / سخنان حکیم ارد بزرگ از کتاب سرخ / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / جملات مشاهیر / نصایح /سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده






سخن بزرگان / مشاهیر شهر مشهد / حکیم ارد بزرگ / ارد بزرگ / ارد حکیم / عکس جملات زیبای بزرگان / عکس جمله دار / سخن حکیمانه / سخنان بزرگان / عکس و تصویر مشاهیر / تصویر سخان زیبا / عکس فیسبوکی / عکس جملات ارزشمند / orod bozorg / shirvan / hakim orod bozorg / orod hakim / مجتبی شرکا / زیباترین جملات / جملات ناب / سخنان حکیمانه با عکس / سخنان قصار / سخنان برگزیده





نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

خبرنامه

شیلا خداداد (عکس بازیگران سینما و تلویزیون)

حامد کمیلی (عکس بازیگران سینما و تلویزیون)