خبرنامه

خبرنامه


اینترنت چگونه از شبکه ملی اطلاعات جدا می‌شود؟

Posted: 17 Aug 2013 08:13 AM PDT

سازمان فناوری اطلاعات ایران در گزارشی به شبهات ایجاد شبکه ملی اطلاعات پاسخ داده است؛ اینکه ایده این شبکه از کجا آمده و پس از جدایی اینترنت از اینترانت با راه‌اندازی فاز اول این شبکه، اینترنت چه شکلی پیدا خواهد کرد؟
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فناوری اطلاعات ایران، ایجاد شبکه ملی اطلاعات طی چند سال اخیر در مجموعه وزارت ارتباطات مورد توجه قرار گرفته، شبکه‌ای که در ابتدا به اشتباه از آن به نام اینترنت ملی نامبرده می شد و با توجه به تعاریف و سیاست های مشخص شده نام کارشناسی شبکه ملی اطلاعات برای آن در نظر گرفته شد تا تمامی جوانب، اهداف موارد مدنظر در این حوزه را در برگیرد.
بر همین اساس، به طور کلی ایجاد اینترنت ملی با مفهوم ملی کردن اینترنت از ابتدا در برنامه های وزارت ارتباطات نبوده، نیست و نخواهد بود.
در این راستا، قانون برنامه پنجم توسعه کشور با توجه به اهمیت موضوع ایجاد شبکه ملی اطلاعات، از این شبکه به صراحت نامبرده و تعریف و شرایط اختصاصی آن را مشخص کرده است.
در تبصره ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه، شبکه‌ ملی اطلاعات‌ را شبکه‌ای مبتنی ‌بر قرارداد اینترنت به همراه سوییچ‌ها‌، مسیریاب‌ها و مراکز داده است به‌صورتی که درخواست‌های دسترسی داخلی و اخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می‌شوند به هیچ وجه از طریق خارج کشور مسیریابی نشود و امکان ایجاد شبکه‌های اینترانت از نوع خصوصی و امن داخلی در آن فراهم شود، تعریف کرده است.
ویژگی‌هایی که این قانون برای ایجاد شبکه مذکور نظر گرفته بسیار تخصصی و کارشناسی است، به گونه ای که در این قانون آمده است: شبکه‌‌ ملی اطلاعات متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی، مراکز داده‌ توسعه یافته داخلی دولتی و غیردولتی و همچنین زیرساخت‌های نرم‌افزاری است که در سراسر کشور گسترده شده است. این شبکه ظرفیت لازم برای نگهداری و تبادل امن‌تر اطلاعات داخلی در کشور به منظور توسعه‌ خدمات الکترونیکی و دسترسی به اینترنت از طریق بستر ارتباطی باند پهن‌ سراسری را برای کاربران خانگی، کسب‌ و کارها و دستگاه‌های اجرایی فراهم می‌کند.
به طور کلی باید گفت شبکه‌ ملی اطلاعات تجمیع‌کننده‌ شبکه‌های اختصاصی، محلی و ملی در کشور است که از دو بخش اختصاصی و عمومی تشکیل می‌شود. بخش اختصاصی برای ارتباط و تبادل اطلاعات و خدمات دستگاه‌های اجرایی با یکدیگر و بخش عمومی برای ارایه خدمات به کاربران عمومی است و این دو بخش در نقاطی نظیر مراکز داده با یکدیگر اتصال دارند.

*شبکه ملی اطلاعات از کجا آمده است؟
در راستای توسعه کاربردها و خدمات فناوری اطلاعات در بسیاری از کشورهای پیشرفته طرح‌های ملی نظیر شبکه ملی اطلاعات البته با عناوین مختلف ایجاد و مورد بهره برداری قرار گرفته است. کاربرد رایانش ابری در توسعه خدمات دولت الکترونیکی که اخیرا در تعدادی از کشورهای پیشرو نیز مورد استفاده قرار می گیرد از جمله موضوعاتی است که در طراحی های کلان شبکه ملی اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته است.
‌به هر حال به لحاظ اقتصادی و با رویکرد استفاده از منابع داخلی از جمله مراکز داده داخلی و ایجاد اشتغال، ‌اکثر کشورهای دنیا چنین رویکردی را دارند.
به عنوان مثال در کشور برزیل از شبکه ملی سلامت به عنوان شبکه ملی اطلاعات یاد می‌شود و کافی است در مورد NIN جستجو شود.
اتصال دستگاه‌های اجرایی،‌اتصال خانوارها در مرحله اول سپس توسعه مراکز داده داخلی و الکترونیکی کردن سرویس‌ها و خدمات هرچه سریعتر،‌آنگاه اشتراک گذاری داده ها و نهایتا توسعه پهنای باند داخلی و بین المللی از مهمترین پارامترهای شکل گیری شبکه ملی اطلاعات است.

اجزا و خدمات قابل ارائه بر بستر شبکه ملی اطلاعات
شبکه‌ ملی اطلاعات دارای سه جز اصلی است. اولین جز این شبکه مربوط به زیرساخت‌ است که این بخش شامل دو بخش عمومی و اختصاصی است. جزء دوم، مدیریت یکپارچه است و جزء سوم شامل کاربردها و محتوای شبکه است. تمامی این اجزا در کنار هم باید به گونه‌ای قرار بگیرند که بتوان روی این شبکه خدمات و محتوا ارایه کرد. این خدمات الکترونیکی شامل تجارت الکترونیکی، دولت الکترونیکی، آموزش الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی و... است.
خدمات الکترونیکی دستگاه ها و بخش های عمومی و خصوصی روی شبکه ملی اطلاعات شکل می‌گیرد. با راه‌اندازی و توسعه تدریجی شبکه‌های تخصصی شاهد ارائه خدمات به فضا عمومی شبکه ملی اطلاعات خواهیم بود. در واقع شبکه ملی اطلاعات زمینه ارایه خدمات دولت به مردم را در بخش عمومی فراهم می‌کند. بطور مثال خدمات الکترونیکی در حوزه سلامت و بهداشت از جمله خدماتی است که بر بستر شبکه ملی سلامت که افتتاح شده و در حال گسترش و ارائه است. همچنین صدها خدمت دیگر که توسط دستگاه‌های مختلف در بخش‌های آموزشی، ‌سیستم بانکی و غیره در حال ارائه است.
به طور کلی، این شبکه ظرفیت لازم برای نگهداری و تبادل امن اطلاعات داخلی درکشور به منظور توسعه خدمات الکترونیکی و دسترسی به اینترنت از طریق بستر ارتباطی باند پهن‌ سراسری برای کاربران خانگی، کسب‌وکارها و دستگاه‌های اجرایی را فراهم می‌کند. این شبکه تجمیع‌کننده‌ شبکه‌های اختصاصی، محلی و ملی در کشور است که از دو بخش اختصاصی و عمومی تشکیل می‌شود. بخش اختصاصی برای ارتباط و تبادل اطلاعات و خدمات دستگاه‌های اجرایی با یکدیگر و بخش عمومی برای ارایه خدمات به کاربران عمومی است و این دو بخش در نقاطی نظیر مراکز داده با یکدیگر اتصال دارند.
به باور کارشناسان، افزایش سرعت و کیفیت دریافت خدمات و همینطور کاهش هزینه‌ها از جمله تغییراتی است که مردم در دریافت خدمات خود احساس خواهند کرد. همینطور تعامل ارائه‌دهندگان خدمات با ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی باعث تنوع خدمات و نحوه ارائه آن از رسانه هایی با فناوری های جدید مانند گوشی های هوشمند خواهد بود.

*برنامه‌ها و پروژه‌های شبکه ملی اطلاعات
اما برای اجرای شبکه ملی اطلاعات 14 محور مشخص در نظر گرفته شده که بر اساس ساختار تعریف شده، وظایف بخش های مختلف، بندهای قانونی و ناظران اجرا در حوزه های مختلف مشخص شده است.
"توسعه شبکه های ارتباطات و فناوری اطلاعات در سه لایه هسته، لبه،و دسترسی"، "مدیریت شبکه ملی اطلاعات شامل مدیریت منابع نظیر مدیریت IP آدرس ها، مدیریت نام های دامنه و IDN ها و غیره و تفکیک اینترنت از اینترانت"، "توسعه شبکه های اختصاصی (زیر ساخت دولت و کسب و کار الکترونیک)" و " ایجاد و توسعه مراکز امن داده داخلی دولتی و غیر دولتی مدیریت میزبانی ها شامل انتقال میزبانی ها به داخل کشور، ساماندهی کارگزاران و مجوز ایجاد مرکز داده" از جمله محورهای در نظر گرفته شده در این حوزه محسوب می شود.
از دیگر محورهای تعریف شده می توان به "اشتراک گذاری اطلاعات و ایجاد پنجره واحد"، " ایمنی و پایداری شبکه ملی اطلاعات"، " ایجاد توسعه سرویس های دولت الکترونیکی شبکه ملی اطلاعات"، " سرویس های عمومی شبکه ملی اطلاعات"، " تدوین قوانین، مقررات ، استانداردها و ضوابط" و " تولید محتوای سالم" اشاره کرد.
بر اساس این برنامه اجرایی و از آنجایی که ایجاد شبکه ملی اطلاعات یک پروژه فراسازمانی است، هر یک از بخش‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی بخش تخصصی خود را اجرایی خواهند کرد.

*اینترنت رقیب شبکه ملی اطلاعات نیست
این سوال برای برخی کاربران ایجاد شده بود که آیا جدایی اینترنت از اینترانت که قرار است در فاز اول اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات انجام می‌شود به منزله این است که اگر اطلاعاتی در داخل بود، نمایش داده می‌شود در غیر این صورت وارد محیط اینترنت برای جست‌وجو نمی‌شود؟
اما علی حکیم جوادی، مجری اجرای این شبکه بر این باور است که جدایی این شبکه از اینترنت مفهومی فنی است و منظور از جدایی، مرزبندی این دو شبکه است که از آن به بعد "شما" (شبکه ملی اطلاعات) قابلیت پیاده‌سازی در ارگان و بخش‌های مختلف را خواهد داشت. ما با علم بر اینکه تمامی اطلاعات در کشور موجود نیست و الزاما نباید هم این‌گونه باشد این شبکه را توسعه دادیم و بر این اساس هر زمان کاربران اطلاعات مورد نیازشان را در داخل کشور نیافتند، به شبکه اینترنت هدایت می‌شوند و بر روی پهنای باند بین‌الملل می‌روند تا بتوانند شبکه جهانی را برای هدف خود جست‌وجو کنند.
به اعتقاد حکیم جوادی، هر زمان تولید داخلی محتوا به مرحله‌ای برسد که کاربران نیازی به گذر از مرزهای مجازی کشور نداشته باشند عملا کمتر به استفاده از اینترنت روی خواهند آورد اما ارتباط با این شبکه عظیم جهانی هیچگاه قطع نخواهد شد چرا که محتوایی در این بستر وجود دارد که اگر دسترسی قطع شود، خودمان متضرر خواهیم شد.

و بالاخره اینکه ...
در این ساختار دسترسی کاربران به تمامی سایت‌های داخل کشور با سرعت بالاتر و قیمت ارزان‌تر برقرار شده و دسترسی به اینترنت بصورت فعلی باقی می‌ماند و این شبکه محدودیتی برای دسترسی کاربران به اینترنت و خدمات مبتنی بر وب ایجاد نمی‌کند.

از کارافتادن تعداد زیادی فایل در فیس‌بوک

Posted: 17 Aug 2013 08:12 AM PDT

نقص در طراحی ابزار جدید فیس‌بوک برای شناسایی برنامه‌های آلوده از غیرآلوده موجب شد تعداد قابل توجهی از برنامه‌های سالم موجود در این وب سایت از کار بیفتد.
به گزارش فارس به نقل از تک هایو، این ابزار که نتوانسته بود به درستی برنامه‌های سالم را از برنامه‌های معیوبی که با کدهای آلوده در این سایت عرضه می شوند، تشخیص دهد موجب شد تا به طور موقت برخی برنامه‌های محبوب و پرکاربرد در فیس بوک هم از دسترس خارج شوند.
این مشکل نه تنها برنامه‌های یاد شده را از دسترس خارج کرد، بلکه موجب شد حساب کاربری افراد طراح این برنامه‌ها به طور موقت بسته شود، امری که موجب اعتراض و نگرانی این افراد شد.
پس از اینکه دامنه این اعتراضات گسترده شد، فیس بوک اعلام کرد که سیستم طراحی شده توسط این شرکت برای شناسایی و از کار انداختن برنامه‌های آلوده و حفاظت از کاربران و خود این سایت دارای مشکلاتی است. ظاهرا الگوریتمی که این سایت برای شناسایی برنامه‌های آلوده به کار می‌برد مشکلات قابل توجهی دارد.
مدیران فیس بوک می‌گویند برای جلوگیری از تکرار این اشتباهات قصد دارند الگوی مورد استفاده در برنامه یاد شده را اصلاح کنند تا دیگر شاهد تکرار این مشکل نباشند.

اتصال بازار سرمایه به شبکه ملی اطلاعات

Posted: 17 Aug 2013 08:11 AM PDT

بیست و یکمین جلسه شورای راهبری فناوری اطلاعات و ارتباطات بازار سرمایه در محل سازمان فناوری اطلاعات کشور و با حضور اعضای کمیته راهبری شبکه ملی اطلاعات برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر، در این جلسه که با حضور حکیم جوادیف معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مجری طرح ملی شبکه ملی اطلاعات برگزار شد، قابلیت ها و مزایای شبکه ملی اطلاعات برای اعضا وفعالین ICT بازار سرمایه تشریح گردید.
علی عبدالهی مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس واوراق بهادار و دبیر شورای راهبری ICT بازار سرمایه ضمن ارائه خلاصه ای از اقدامات انجام گرفته در حوزه فناوری اطلاعات وارتباطات بازار سرمایه بیان داشت: این حوزه در سطح خوبی از بلوغ فناوری قرار گرفته ولی ارتقاء بیشتر سطح بلوغ نیازمند فراهم شدن بسترها و زیرساختهای امن در سطح ملی است.
وی ادامه داد: فراهم سازی این بسترها از توان بازار سرمایه خارج است لذا توسعه موثرتر ICT در بازار سرمایه، نیازمند همراهی و تعامل بیشتر بین مجموعه های مانند وزارت ارتباطات، سازمان فناوری اطلاعات و بازار سرمایه در جهت فراهم شدن سرویس های ارتباطی واطلاعاتی کیفی ونیز پاسخگویی به رشد تقاضای فناوری بازار سرمایه است.
در این جلسه انصاری معاون شبکه ملی اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ویژگی های شبکه ملی اطلاعات ارائه گردید و همچنین اقدامات انجام گرفته در این خصوص در جهت توسعه زیر ساخت ها و نیز ارائه سرویس های کیفی و با پهنای باند بالا تشریح گردید.
انصاری اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات شامل سه بخش کلی است شبکه خصوصی وامن ، شبکه عمومی امن داخلی وشبکه اینترنت که متقاضیان می توانند بنابر نیاز خود مشترک هریک از این شبکه ها باشند. همچنین 14 برنامه راهبردی شبکه ملی اطلاعات مورد تشریح قرار گرفت و در هر بخش مسئولین سازمان پاسخگوی پرسش های اعضای بازار سرمایه شدند.
در بخش دیگر این جلسه توانمندی های بخش امن سازی و ارتقای امنیت سازمان فناوری اطلاعات توسط معاون امنیت شبکه سازمان و مدیر مرکز ماهر ارائه گردید و کلیه خدماتی که سازمان فناوری اطلاعات میتواند به اعضای بازار سرمایه در جهت امن سازی خدمات خود ارائه نماید تشریح گردید.
در بخش پایانی نیز موضوع استاندارد های این بخش مورد اشاره قرار گرفت و ضمن بیان ویژگی های استانداردهای مدیریت امنیت اطلاعات، فرآیند اخذ تأییدیه های فنی این حوزه مورد بررسی وتدقیق قرار گرفت.
در ادامه جلسه مهندس حکیم جوادی ضمن استقبال از تعامات دوسویه بازار سرمایه با سازمان فناوری اطلاعات، رویکرد سازمان به ارائه خدمات به بخش های مختلف کشور نظیر بخش مالی و بازار سرمایه را در کنار وظائف حاکمیتی از جمله راهبردی های جدید سازمان بر شمرده وخاطر نشان کرد: توسعه ICT کشور مرهون این تعاملات دوسویه وارائه خدمات از سوی دستگاه های متولی در جهت کمک وتوانمند سازی قابلیت های فنی و نیز تسهیل در اخذ خدمات بازار سارمایه از سایر نهاد های حاکمیتی است که مهم توسط سازمان بورس انجام خواهد شد.
در پایان جلسه مقرر شد ضمن گسترش تعاملات فی مابین، برنامه ها و اقدامات لازم برای اتصال بازار سرمایه به شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال 92، عملیاتی شوند و بدین منظور پیگیری این موضوع و نیز سایر موضوعات در حوزه ها من جمله زیر ساخت مراکز داده، امن سازی واستانداردهای امنیتی ونیز مالی حوزه فناوری اطلاعات جلسات مستمری تشکیل شود.
همچنین مسئول پیگیری این تعاملات نیز بر عهده مهندس باقری اصل، مدیر فناوری اطلاعات بورس کالا و معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات نهاده شد.

آیفون جدید 128 گیگا حافظه دارد!

Posted: 17 Aug 2013 08:10 AM PDT

در حالی که بازار شایعات درباره گوشی‌های جدید اپل داغ است، این بار شایع شده که گوشی‌ آی‌فون جدید با حافظه داخلی 128 گیگابایتی راهی بازار خواهد شد.
به گزارش موبنا، اپل درصدد است گوشی آی‌فون را در مراسم ۱۹ شهریور شامل دو نسخه 5S و مدل ارزان قیمت 5C معرفی کند.
همچنین گفته می‌شود برای نخستین بار این غول آمریکایی قصد دارد نسخه‌ای از گوشی آی‌فون را با حجم 128 گیگابایتی راهی بازار کند.
گفته می‌شود قیمت احتمالی این نسخه پرظرفیت، با قرار‌داد دو ساله، ۴۹۹ دلار خواهد بود.
همچنین شایع شده که آی‌فون با تراشه A7 و مجهز به یک گیگابایت RAM عرضه خواهد شد. این تراشه بر پایه معماری ARMv8 ساخته شده که نسبت به A6 تا 20 درصد بهره‌وری انرژی بیشتری دارد.
گفته می‌شود آی‌فون 5S با دوربین بهتری نسبت به نسخه‌ قبلی و فلش LED دوتایی به بازار خواهد آمد که کارایی بهتر دوربین را در شرایط نور کم تضمین می‌کند.

نخستین دیدار کاری وزیر ارتباطات

Posted: 17 Aug 2013 08:07 AM PDT

محمود واعظی که 24 مرداد با کسب 218 رأی موافق از 284 آرای ماخوذه، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شد دقایقی قبل با ورود به وزارتخانه، نخستین روز کاری خود را در سمت جدید آغاز کرد.
به گزارش فارس نخستین روز کاری محمود واعظی وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات در این وزارتخانه امروز آغاز شد.
وی که پنجشنبه هفته گذشته 24 مرداد ماه، با کسب 218 رای موافق، 45 رای مخالف و 20 رای ممتنع، از میان 284 آرای ماخوذه، جواز ورود به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را از نمایندگان خانه ملت گرفته بود، دقایقی قبل در اولین ساعت از روز کاری شنبه 26 مرداد ماه به وزارت ارتباطات آمد.
نخستین دیدار کاری واعظی نیز با شورای معاونین انجام شد و هم‌اکنون نیز جلسه وزیر با شورای معاونین ادامه دارد.

توقف تولید آی‌فون 5

Posted: 17 Aug 2013 08:02 AM PDT

اخبار و شایعات حاکی از آن است که اپل پس از معرفی گوشی جدیدش در ماه آینده، تولید آی‌فون 5 را متوقف خواهد کرد.
تحلیلگران بازار معتقدند، پس از رونمایی از آیفون‌های جدید اواسط ماه آینده، اپل تولید آی‌فون ۵ را متوقف خواهد کرد.
شایعات حاکی از آن است که آی‌فون ارزان‌قیمت جای آی‌فون ۵ را می‌گیرد.
بر اساس گزارش بلومبرگ، iPhone 5C حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار قیمت خواهد داشت.
در حالی که معمولا با معرفی آی‌فون جدید، اپل آخرین آی‌فون تولیدی را حفظ کرده و تنها قیمت آن را کاهش می‌دهد، اما شایع شده که اپل تولید آی‌فون 5 را متوقف می‌کند و ساخت iPhone 4S را ادامه خواهد داد. این در حالی است که پیشتر اعلام شده بود، اپل قصد توقف تولید گوشی آی‌فون 4S را دارد.
به گزارش موبنا، بر این اساس گفته می‌شود با توجه به شباهت گوشی‌های‌iPhone 5C و iPhone 5 تولید آی‌فون 5 متوقف خواهد شد.

گزارش پلیس فتا از حمله به وزارت نفت

Posted: 17 Aug 2013 08:01 AM PDT

اردیبهشت سال گذشته بود که هکرها با حمله به سایت وزارت نفت سبب شدند مدتی این سایت از دسترس خارج شود. امروز بعد از بیش از یک سال از این حمله، رئیس پلیس فتا جزئیات این پرونده را تشریح کرد.
حملات سایبری از جمله اقداماتی است که این روزها از سوی دشمنان نظام و انقلاب به سایت‌ وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف می‌شود که با هوشمندی نیروهای فناوری اطلاعات و ارتباطات همین وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و با همکاری پلیس فضای تبادل اطلاعات ناکام گذاشته می‌شود.
اردیبهشت ماه سال 91 بود که هکرها با هدف قرار دادن وب سایت وزارت نفت قصد بدست آوردن اطلاعات مهم و کلیدی این وزارتخانه استراتژیک را داشتند.
از زمانی که سایت وزارت نفت از دسترس عموم خارج شد تا وقتی که مجدداً دسترسی به آن ممکن شود، زمان زیادی نگذشت.
احمد تولایی، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت امنیت اطلاعات داخلی سایت‌های وزارت نفت را بسیار بالا توصیف کرد و شاید به همین دلیل بود که چند روز بعد وقتی وزیر نفت خبر حمله سایبری را تایید کرد و خبر از دفع این حملات داد.
وزیر نفت وقت عنوان کرد: این حمله سایبری به مسائل و اطلاعات اساسی وزارت نفت و شرکت ملی نفت صدمه نزده است و تنها مسائل و اطلاعات عمومی صدمه دیده چنانکه در بخش اتوماسیون اداری و سیستم EOR نیز تنها اطلاعات عمومی سیستم دچار صدمه شده است.
اکنون بعد از گذشت یک سال از وقوع این حمله رئیس پلیس فتا در مورد پیگیری های فتا در خصوص این پرونده گفت‌وگو کرد:
سردار هادیانفر گفت: همان زمان مسدود سازی هایی که از سوی خود وزارت نفت انجام شد جلوی صدمات را گرفت و با همکاری‌های انجام شده جلوی فعالیت ویروسی که وارد سیستم‌ها شد را گرفتیم و از فعال شدن آن جلوگیری کردیم. محل هکرها همان زمان شناسایی شد.
وی در مورد اینکه چرا این هکرها با وجود شناسایی شدن هنوز دستگیر نشده و یا از آنها شکایتی صورت نگرفته است گفت: این حملات از طریق یک provider واقع در آمریکا انجام شده است که ما بلافاصله نامه نگاری های لازم را با نهادهای مربوط در آمریکا انجام دادیم.
وی افزود: در نهایت جوابی که آنها دادند این بود که "دستگاههای امنیتی ما اجازه نمی دهند که اطلاعات را در اختیار شما قرار دهیم" بر همین اساس ما از طریق پلیس اینترپل در تلاشیم که اطلاعات مربوط به این هکرها را بدست بیاوریم.
رئیس پلیس فتا معتقد است که این حملات از دو حالت خارج نیست و می گوید «این حملات یا بوسیله خود provider آمریکایی و نیروهای آنها صورت گرفته یا اینکه این provider تنها امکانات خود را در اختیار هکر ها قرار داده است».
سردار هادیانفر گفت: حملات سایبری به وب سایت‌های نهادهای جمهوری اسلامی به همین جا ختم نمی‌شود.
وی افزود: در آستانه انتخابات خبر از حملات شدید هکرها به یکی از سایت‌های مهم نیز شنیده شد، حملاتی که بار دیگر با هوشمندی‌های نیروهای انقلاب ناکام ماند.
اما آنچه این عدم همکاری نهادهای امنیتی آمریکا به اذهان متبادر می کند، این است که آیا پشت تمام این حملات و از جمله حمله به سایت وزارت نفت از سوی خود این نهادها انجام شده است که از دادن اطلاعات مربوط به هکرها خودداری می کنند؟ این موضوعی است که باید به آن توجه داشت و در مطالبه از نهادهای بین المللی مانند پلیس اینترپل باید آن را در نظر گرفت.
رئیس پلیس فتا کشور این سوال را مطرح می‌کند که در زمینه حمله هکرها به سایت‌ها و دستگاه‌ها آیا پلیس فتا وظیفه پیشگیری از وقوع حملات سایبری را دارد و یا اینکه بعد از وقوع حمله باید با آن مقابله کند.
وی در پاسخ به این سوال ادامه می‌دهد: بر اساس قوانین بین المللی، این پلیس کشورها هستند که می‌توانند بعد از وقوع حملات سایبری با آن مقابله کنند و به آنها جواب دهند.
به گزارش فارس، هادیانفر گفت: اساساً یک ساختاری در پلیس سایبری کشورهای دنیا وجود دارد جهت پاسخ به حملات سایبری. که این ساختار در پلیس فتای ایران هم ایجاد شده و توانمندی از نظر نیروی انسانی و متخصصان و هم از نظر زیرساختی فراهم شده است.
رئیس پلیس فتا در پاسخ به این سوال که چرا در کشور ما هنوز امنیت سایت وزارتخانه‌ها و نهادها بر عهده پلیس قرار نگرفته است، چرا هنوز پلیس باید در صورت اعلام نیاز واحد فناوری دستگاه مورد حمله واقع شده، وارد عمل شود و عملا نیروی دوم به شمار می آید؟ گفت: در کشور زیرساخت‌ها و امکانات لازم جهت جلوگیری از این حملات آماده شده که نیاز است با هماهنگی هایی که انجام می شود، زیر ساخت‌های فراهم شده به پلیس فتا منتقل شود تا بتوانیم بصورت 24 ساعته مراقبتهای خود را انجام دهیم، البته متاسفانه هنوز این هماهنگی ها انجام نشده و ما همچنان منتظر هستیم تا این اختیار را به ما واگذار کنند.

رییس جمهور توجه ویژه‌ای به ICT دارد

Posted: 17 Aug 2013 07:59 AM PDT

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم، ایجاد تحول در بخش پست کشور، گسترش سرویس دهی تلفن همراه، دستیابی به موفقیتهای فضایی و افزایش سرعت اینترنت را از جمله مهمترین برنامه های خود برای ایجاد تحول در این حوزه عنوان کرد و گفت: آرامش و ثبات را به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بازمی گردانم.
محمود واعظی که پس از پایان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت تدبیر و امید از میان 284 آرای ماخوذه با کسب 218 رای موافق، 45 رای مخالف و 20 رای ممتنع از مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم رای اعتماد گرفت از امروز شنبه 26 مردادماه با حضور در ساختمان مرکزی وزارت ارتباطات، فعالیت خود را رسما آغاز کرده است.
وی در گفتگو با خبرنگار مهر، به تشریح برنامه های اولویت دار خود در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت و اظهار داشت: اولین قدمم این است که در یک فاصله زمانی کوتاه آرامش و ثبات را به این وزارتخانه برگردانم و نابسامانی های درونی و بیرونی این بخش را سامان دهم.
واعظی تاکید کرد که برنامه های خود را در 5 بخش تلفن ثابت و همراه، پست، فضا، فناوری اطلاعات و تحقیق و پژوهش به جد پیگیری خواهد کرد.

توسعه جدی موبایل در کشور
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم با اشاره به عدم توسعه تلفن همراه به معنای واقعی در کشور یکی از معضلات خصوصی سازی را دورماندن از توسعه جدی عنوان کرد و به مهر گفت: بخش موبایل در کشور به صورت جدی باید توسعه یابد به نحوی که اپراتورهای تلفن همراه باید سرویس دهی با این تکنولوژی را در کل کشور گسترش دهند.

لزوم ایجاد تحول در پست سنتی
واعظی با بیان اینکه باید در بخش پست کشور تحولی جدی روی دهد، اضافه کرد: امیدواریم با یک برنامه ریزی مدون سرویس نوین پستی در خدمت خانواده های ایرانی قرار گیرد؛ چرا که باید علاوه بر بخش سنتی و نامه نگاری پست، برای صرفه جویی در امور از ظرفیت های این بخش بهره ببریم و این امر تنها با ایجاد تحول در پست سنتی ممکن خواهد بود.

دستیابی به موفقیتهای فضایی
وی با تاکید براینکه تکنولوژیهای فضایی روز به روز در حال پیشرفت هستند به مهر گفت: باید برای جانماندن از تکنولوژیهای بخش فضایی، همگام با سایر کشورها در این حوزه عمل کنیم و براین اساس باید برنامه ای مدون برای بهره گیری از توان فنی کشور در عرصه فضایی تهیه شود.

افزایش سرعت اینترنت و پهنای باند
واعظی با بیان اینکه فناوری اطلاعات بستر توسعه کشور است و براین اساس پرداختن به این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: فناوری اطلاعات به طور حتم در ابعاد مختلف اقتصادی علمی و تجاری موثر است و در این راستا بحث توسعه پهنای باند اینترنت و نیز افزابش سرعت اینترنت در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار می گیرد.

صنعت ICT در ایران بومی می شود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به گستره نیروی انسانی فارغ التحصیل در حوزه فناوری اطلاعات و رشته های مرتبط خاطرنشان کرد: با استفاده از این نیروهای انسانی می توانیم صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات را در ایران بومی کنیم. در همین حال ایجاد شغل و حمایت و کمک رسانی به ابعاد مختلف پژوهش و تحقیق در این حوزه در دستور کار قرار می گیرد.

برنامه ریزی برای توسعه ICT در مناطق محروم
واعظی گفت: نکته مورد توجه من این است که علاوه بر رفع خلاءهای سیگنال رسانی در شهرهای بزرگ، باید با یک برنامه ریزی مشخص بتوانیم پوشش ارتباطات و فناوری اطلاعات را در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته، مناطق مرزی و محروم پیگیری کرده و توسعه دهیم.

ثبات و آرامش را به وزارت ارتباطات بازمی گردانم
وی با اشاره به مشکلات موجود در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به مهر گفت: متاسفانه طی 4 سال گذشته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تغییر 3 وزیر روبرو بوده و براین اساس در مسائل داخلی مشکلات بسیاری داشته است؛ در این راستا اولین قدمم این است که در یک فاصله کوتاه زمانی، آرامش و ثبات را به این وزارتخانه برگردانم؛ به نحوی که همه بخش ها در جای خودشان مشغول به کار شوند.
واعظی با اشاره به نابسامانیهای موجود در این وزارتخانه ادامه داد: باید برای نیروهای توانمند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انگیزه ای به وجود آید تا فعالیت خود را از سرگیرند.
وی با تاکید براینکه در یک زمان کوتاه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تحول به وجود خواهد آمد در مورد وضعیت این وزارتخانه و تعامل با مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: همه چیز به جایگاه اصلی خود برمی گردد و تمامی نابسامانیها خاتمه می یابد.

عنایت خاص آقای رئیس جمهور به ICT
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، عنایت خاص دکتر حسن روحانی رئیس جمهور به حوزه ICT را یکی از نقاط کلیدی رفع مشکلات این وزارتخانه برشمرد و به مهر گفت: رئیس جمهور با عنایت ویژه به این بخش، جایگاه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را برای اشتغال زایی، درآمدزایی، رفاه اجتماعی و کمک به توسعه علم در کشور مدنظر دارند و نگاه مثبت ایشان به طور قطع می تواند در بسیاری موارد راهگشا باشد.

نگاهی به کنسول جدید سونی

Posted: 17 Aug 2013 07:57 AM PDT

اين مطلب يکي از مقالات پرونده ويژه شماره 146 ماهنامه شبکه با عنوان «کنسول‌هاي جديد بازي» است. براي دريافت کل اين پرونده ويژه مي‌توانيد به بخش پرونده ويژه‌هاي سايت مراجعه کنيد.





شرکت سونی در طول حیات خود دردنیای کنسول‌ها فراز و نشیب زیادی را تجربه کرده‌ است. شروع این حرکت با نوعی خیانت به نینتندو و با شکست رقیب و در اوج آغاز شد. نخستین نسل پلی‌استیشن طوفانی در صنعت کنسول به پا کرد و این موفقیت تا نسل بعد نیز ادامه پیدا کرد. اما پلی‌استیشن 3 آغاز افول منحنی موفقیت این کنسول بود. البته، این افول نه فقط در بخش کنسول و به‌طور کلی، در همه فعالیت‌های سونی دیده شد و حالا سونی نیازمند یک خون تازه در این حوزه است تا بتواند دوباره با اقتدار در مقابل رقبا قد علم کند. دور جدید پیکار کنسول‌ها در حال آغاز شدن است و سونی کارت تازه خود را در نمایشگاه E3 امسال رو کرد. نمایش سونی با موفقیت برگزار شد و این شرکت توانست تماشاچیان خود را به وجد آورد و حتی در اوج نمایش تماشاچیان را به تشویق و تحسین وا دارد، یعنی زمانی که از سیاست خود در زمینه خرید و فروش بازی‌های دست دوم و قرض‌دادن دیسک بازی‌ها گفت. یک برتری دیگر سونی نیز قیمت کنسول جدیدش است که صد دلار از رقیب اصلی یعنی مایکروسافت ارزان‌تر است (به‌لطف عرضه جداگانه دوربین دستگاه و عرضه فقط یک دسته همراه دستگاه) . اما با تمام این موارد، آیا کنسول جدید سونی می‌تواند در دور جدید مسابقات گوی سبقت را از رقبا برباید؟

طراحی
اندازه اکس‌باکس وان 10 درصد بزرگ‌تر از اکس‌باکس 360 است و البته از PS4 هم بزرگ‌تر است. PS4 طراحی استانداردی دارد و برخلاف PS3 فاقد بدنه‌ای خميده ‌است. در مجموع، کنسول تازه سونی از رقيب خود اکس‌باکس وان باریک‌تر است اما از نظر تغییرات ظاهری با آن شباهت‌هایی دارد. PS4 از خطوط منحنی به خطوط صاف و گوشه‌های تیز متمایل شده ‌است. در‌کنار این رویکرد دریچه‌های فن بزرگی دیده می‌شوند که برای تهویه هوای تولید شده توسط پردازنده‌های قدرتمند و کارت گرافیک‌های داخل دستگاه تعبیه شده‌اند. پورت‌های USB، دکمه پاور و اجکت به‌طور ماهرانه‌ای مخفی هستند که این به‌ظاهر دستگاه حسی مدرن می‌دهد. دستگاه دارای پخش‌کننده بلورِی، ارتباط وای‌فای و پردازنده‌های قدرتمند است. Eye Camera نیز امکانات اضافه‌ای را در‌اختیار بازی‌دوستان قرار می‌دهد هرچند که البته قابلیت‌های آن به حسگر کینکت مایکروسافت نمی‌رسد.

دسته‌های کنسول
سونی با عرضه کنسول جدید دسته‌های ‌بازی آن‌را نيز نوسازی کرد و چندين قابليت جدید را به آن افزود. دسته بازی سونی معروف به Sixaxis در پلی‌استيشن4 تغييرات زيادی را به‌خود ديده ‌است و بارزترين ويژگی فنی‌اش اين است که سیستم حسگر حرکتی Move را در خود تلفيق کرده ‌است. همچنين در نسخه جديد، کنترل‌های بسيار بيش‌تری در اختيارتان قرار دارند. از بارزترين مشخصه‌های فيزيکی دسته جديد بازی، پد لمسی آن است که بين دکمه‌های جهت‌نما و دکمه‌های کنترلی قرار گرفته ‌است. پرتو مربوط به Move نيز از کناره پشت دسته ساطع می‌شود تا وظيفه خود را به‌عنوان بخشی از سامانه حسگر حرکتی Move انجام دهد (به قسمت معرفی سامانه کنترل حرکت يا Motion Control سونی موسوم به Move مراجعه کنيد). ديگر مشخصه جالب‌توجه دسته بازی وجود دکمه Share است که به‌وسيله آن می‌توانيد هر لحظه دلخواه از روند بازی را به‌سرعت با ديگران به‌اشتراک بگذاريد.
به‌لحاظ طراحی ظاهری تفاوت بين دسته بازی PS3 با PS4 بنيادی نيست. در مجموع، دسته جدید کمی تخت‌تر است و خطوط منحنی ظریف بیشتری دارد. سونی آن‌قدر هوش به‌خرج داده تا تغییرهایی ایجاد نکند که باعث آزار بازی‌بازها شود یا زیادی ناآشنا به نظر برسد. سونی در این زمینه کمی به فلسفه طراحی اکس‌باکس گرایش پیدا کرده و از این رو بخشی از دسته که در دست جای می‌گیرد انحنا و ارگونومی کاربرپسندی دارد و جنس و بافت آن به‌گونه‌ای است که به‌خوبی در دست کاربر آرام می‌گيرد. دکمه‌های شستی کمی فرورفته‌اند و کار کردن با آن‌ها از قبل راحت‌ترند. بر‌اساس بررسی‌های اولیه‌ای که در نمایشگاه E3 انجام شد، دسته جدید تعادل خوبی دارد و به‌راحتی در دست جای می‌گیرد. دکمه‌ها در جای مناسبی قرار گرفته‌اند و پاسخگویی آن‌ها نیز مناسب است. اما نکته قابل توجه این است که طبق صحبت‌های سخنگوی شرکت در E3 در جعبه دستگاه فقط یک دسته موجود خواهد بود و دسته اضافی شصت دلار هزینه خواهد داشت. امکانات چرخاندن دوربین در بازی چنان‌که وعده داده شده بود، کار می‌کنند. امکان استفاده از صفحه لمسی و Eye Camera نیز در یک دمو در E3 با نام Playroom خود را نشان می‌داد. البته صفحه لمسی بيش‌تر سفت و سخت است تا نرم و بيش‌تر به‌نظر می‌رسد داريد کليک می‌کنيد تا لمس. نکته جالب توجه این است که تجربه کلی استفاده از دسته تجربه بهتری از دسته‌های فعلی PS3 DualShock به شمار می‌آید. البته دارندگان PS3 نمی‌توانند از این دسته‌ها استفاده کنند زیرا با مدل‌های قبلی سازگار نیستند.

سخت‌افزار
پلی‌استیشن 4 دارای یک واحد پردازشی شتاب‌یافته یا APU (سرنام Accelerated Processing Unit) توسعه‌یافته توسط AMD و سونی است. این واحد شامل یک CPU، GPU، کنترلر حافظه و چندین ماجول ثانویه روی یک die واحد است. پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای است و از دو ماجول چهارهسته‌ای x86-64 تشکیل شده‌است که مبتنی‌بر معماری Jaguar شرکت AMD است. پردازنده گرافیکی نیز یک رادئون تغییریافته است که شامل هجده واحد محاسباتی می‌شود. حافظه کنسول شامل 8 گیگابایت حافظه GDDR5 با حداکثر پهنای باند 176 گیگابایت در ثانیه می‌شود که شازنده برابر این میزان در PS3 است.
درایو بلورِی دستگاه دیسک‌ها را با سرعت 6x می‌تواند بخواند، به عبارت دیگر سرعت خواندن درایو 27 مگابایت در ثانیه است که یک ارتقای قابل توجه در مقابل 2x و 9 مگابایت در ثانیه در پلی‌استیشن 3 به شمار می‌آید. همچنین، درایو نوری به‌طور دائم داده را روی هارد‌دیسک کش می‌کند تا سرعت و روانی بیش‌تری در اجرای بازی وجود داشته باشد. علاوه‌بر این، ظرفیت ذخیره‌سازی کنسول جدید 500 گیگابایت ‌است که توسط کاربر قابل ارتقا خواهد بود. برخی احتمال استفاده از SSD را در دستگاه جهت ذخیره‌سازی داده‌اند، ما سونی این خبر را به‌طور رسمی تأیید نکرده ‌است.
امکانات ارتباطی دستگاه شامل وای‌فای 802.11b/g/n، اترنت، بلوتوث 1.2 و دو پورت USB 3.0 می‌شود. یک پورت نیز برای اتصال به دوربین و دوربین تشخیص حرکت اختصاص دارد. پورت HDMI و S/PDIF نیز موجود خواهند بود. علاوه‌بر این‌ها، یک هدست نیز در جعبه کنسول وجود خواهد داشت.

سیستم حرکت‌سنج Move
شايد خبر داشته باشيد که مايکروسافت سامانه کينکت خود را برای استفاده همراه با اکس‌باکس وان کاملاً دگرگون کرده ‌است. مهم‌تر از همه اين است که کينکت ديگر نه يک دستگاه جانبی و انتخابی بلکه به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذير از اکس‌باکس وان و همراه با آن عرضه خواهد شد. کينکت جديد يا Kinect 2.0 به دوربين‌های 1080p مجهز است و با این حساب در مقايسه با نسل نخست آن از وضوح بسيار بيش‌تری پشتيبانی‌ می‌کند زیرا حسگرهای کارت گرافيک‌اش قوی‌تر شده‌اند. اين در حالی است که دوربين‌های نخستین کينکت حتی از دوربين‌های بسياری از گوشی‌های موبايل معمولی امروزی نيز ضعيف‌تر بودند.
سیستم مشابه روی پلی‌استيشن سونی Move نام دارد. Move به‌عنوان دستگاه جانبی PS3 طراحی و عرضه شده‌بود اما اينک سونی آن‌را در داخل دسته‌های بازی يا همان کنترلرهای PS4 جاسازی کرده ‌است. به‌اين ترتيب، يک پرتوافشان در پشت دسته قرار گرفته ‌است که دستگاه PS4 با ردگيری پرتو مذکور، محل و موقعيت سامانه را شناسایی می‌کند و به‌علاوه، با گردآوردن داده‌های منتشرشونده از طرف شتاب‌‌سنج (accelerometer) درون دسته‌ بازی حرکت‌ها را با دقت بيش‌تری تشخيص می‌دهد. هنوز قابليت‌های Move سونی به‌طور کامل معرفی و شناسانده نشده‌اند اما از ظواهر امر چنين برمی‌آيد که کينکت جديد مايکروسافت در‌کنار اکس‌باکس وان کاربردهای جالب‌تری داشته باشد.

Eye Camera
در مرحله فعلی چیز زیادی درباره دوربین برای گفتن وجود ندارد. به جز این‌که یک وب‌کم استاندارد است به اضافه مقداری هوشمندی که به آن اضافه شده است. دوربین شامل دو دوربین با تفکیک‌پذیری 800×1280 پیکسل است.
طراحی آن کمینه‌گرا، ساده و جمع‌وجور است، محدوده دید قابل قبولی ارائه می‌دهد و امکانات احتمالی‌اش به این بستگی دارد که توسعه‌دهندگان از آن چه بهره‌ای ببرند. نکته اصلی این است که این وسيله اضافی و دل بخواهی جانبی است یعنی در بسته اصلی وجود ندارد و این شاید به معنای آن باشد که مثل دوربین فعلی با آن رفتار شود، یعنی فراموش شدن توسط همه به‌جز چند بازی محدود. قیمت دوربین نیز شصت دلار خواهد بود.

زمان نمایش
در E3 فرصت بازی با Killzone: Shadowfall، DriveClub، Knack و Need for Speed Rivals و همچنین چند دمو از جمله Destiny، Call of Duty: Ghosts و FIFA 14 برای بازدیدکنندگان پیش آمد. به‌گفته آن‌هایی که این بازی‌ها را آزمایش کردند، تجربه خوبی بود، البته فرق بسیار اساسی و خارق‌العاده‌ای با آن‌چه در حال حاضر، در PS3 از آن لذت می‌بریم وجود نداشت، هر چند که باید پیش‌رفت جلوه‌های بصری و گرافیکی را در‌نظر گرفت. با وجود این‌که DriveClub PS4 در حد 35 درصد کامل شده است، اما در مجموع ناامیدکننده به نظر می‌رسید و بیش‌تر روی بازی چندنفره تأکید داشت و سعی داشت از قابلیت‌های ارتباطی کنسول استفاده کند.
اگرچه گرافیک Killzone: Shadow Fall خیره‌کننده است و آبشارها و مناظر گسترده شگفت‌انگیزی را به نمایش می‌گذارد، گیم‌پلی و کلیت بازی همانی بود که در PS3 دیدیم، فقط آزادی بیش‌تری به بازی‌باز می‌داد، به‌طوری که در نمونه موجود در نمایشگاه کاراکتر پشت خط دشمن قرار می‌گرفت و به بازی‌باز مأموریت‌هایی محول می‌شد که می‌توانست با ترتیب دلخواه آن‌ها را انجام دهد. این بازی قرار است یکی از عنوان‌های اصلی کنسول جدید باشد و از نظر گرافیکی نشان‌دهنده تمام آن‌چه است که PS4 در این مرحله اولیه توانایی انجام آن را دارد. هر چند که به‌نظر می‌رسد، Destiny همان هِیلوی سونی باشد و اگرچه دارای محتوای اختصاصی برای PS4 خواهد بود، اما برای Xbox One نیز عرضه خواهد شد.
نکته جالب توجه که اعلام آن اوج سمینار سونی در E3 بود سیاست‌های شرکت درباره تأیید اصالت بازی بود. طبق اظهارات شرکت، برخلاف اکس‌باکس وان نیازی به ارتباط اینترنتی برای تأیید اصالت بازی نیست و همچنین کاربران خواهند توانست بدون محدودیت دیسک‌های بازی خود را با یکدیگر تعویض کنند، به یکدیگر غرض دهند یا دیسک‌های دست دوم را خرید و فروش کنند. البته موضوع به این سادگی نیست. زیرا این آزادی‌ها درباره بازی‌های خود سونی به‌طور کامل صدق می‌کند و توسعه‌دهندگان شخص ثالث می‌توانند محدودیت‌های خود را وضع کنند. «تأیید آنلاین» شرکت EA نمونه خوبی از این محدودیت‌های شرکت‌های دیگر هستند. اما سونی وعده داده که درباره بازی‌های خود شرکت چنین محدودیت‌هایی وجود نداشته باشد. هنوز فهرست کاملی از بازی‌هایی که قرار است عرضه شوند اعلام نشده است، اما شرکت اعلام کرده که در مجموع 140 عنوان PS4 در حال توسعه هستند که صد عنوان در سال نخست عرضه خواهد شد. همچنین از این تعداد سی عنوان عناوین اختصاصی هستند که بیست عنوان از آن‌ها در سال نخست عرضه خواهند شد.

بازی در ابرها
سونی ارائه امکانات ابری مبتنی‌بر Gaikai را در کنسول خود وعده داده، اما با توجه به این‌که هیچ دمویی در این زمینه در E3 در دسترس نبود، امکان امتحان عملی این امکانات وجود نداشت. اگرچه همه امکانات ابری تا سال 2014 به‌طور رسمی عرضه نخواهند شد، اما بعضی از این ویژگی‌ها در زمان عرضه در دسترس خواهند بود؛ مانند امکان انجام بازی‌ها در PS Vita، اما امکان آزمایش این امکانات نیز در E3 وجود نداشت.

نمایشگر دوم
با در‌نظر گرفتن دستگاه‌های مبتنی‌بر آندروئید سونی و PS Vita، برخی توسعه‌دهندگان تجربه‌هایی با نمایشگر دوم را به نمایش گذاشتند و نشان دادند که تبلت می‌تواند به یکی از عناصر اصلی در آینده بازی‌ها تبدیل شود. به‌عنوان نمونه، Battlefield 4 از شرکت EA اجازه می‌دهد که بازی‌باز از فاصله‌ای دور از کنسول با استفاده از تبلت همه عملیات میدان جنگ را سازمان‌دهی کند، نیروهای هوایی را فرا خواند یا مهمات و آذوقه برای گروه فراهم کند.همچنین Ubisoft نیز نشان داد که کاربران تبلت می‌توانند از این وسیله و برنامه‌های خاص در بازی‌های Watch Dogs و Tom Clancy's The Division به‌خوبی استفاده کنند.

سرگرمی
در این زمینه همه امکاناتی که قبلاً سراغ داشتید در دسترس خواهند بود. کاربر یک برنامه Netflix، Music Unlimited و امکان دانلود فیلم PlayStation Store را همانند گذشته خواهد داشت. همچنین دستگاه یک پخش‌کننده بلورِی نیز خواهد بود و اگر همان عملکرد قبلی در این دستگاه نیز باشد، یکی از بهترین نمونه‌ها در این زمینه خواهد بود.

بازخوردهای اولیه
مسلم است که هنوز موارد زیادی وجود دارند که آن‌ها را تجربه نکرده‌ایم. برای نمونه سونی نشان نداد که منوها و رابط کاربری تغییر زیادی کرده یا خیر. یا دکمه به اشتراک‌گذاری در عمل چگونه کار می‌کند و موارد جدید دیگری که به‌احتمال زمان عرضه دستگاه آشکار خواهند شد. همچنین تاریخ دقیقی نیز برای عرضه بازی‌ها اعلام نشد و فهرست کاملی از بازی‌هایی که قرار است عرضه شوند نیز ارائه داده نشد. به‌نظر می‌رسد که در میدان جنگ کنسول‌ها، سونی موفق شده از جهاتی دست بالا را داشته باشد. به‌خصوص این‌که بازی‌بازها به این موضوع که مایکروسافت آن‌ها را مجبور می‌کند دستگاه خود را هر 24 ساعت یک‌بار به اینترنت متصل کنند و به این ترتیب به اشتراک گذاشتن و تعویض یا خرید و فروش بازی‌های دست دوم در Xbox One بسیار مشکل یا غیرممکن خواهد بود، عکس‌العمل منفی نشان دادند. موضوعی که درباره PS4 صدق نمی‌کند. پلی‌استیشن 4 محدودیت‌های مشابه اکس‌باکس وان را به کاربران تحمیل نمی‌کند و کوشیده تا همه چیز را ساده نگه دارد، از جمله پشتیبانی از بازی‌های (به‌احتمال فیلم نیز شامل این موضوع می‌شود) بدون محدودیت منطقه خاص (Region Free Support) و این نکته مطلوب خیلی‌ها خواهد بود. همه این موارد را به قیمت پایین‌تر PS4 از اکس‌باکس وان اضافه کنید.

قيمت و زمان عرضه
همان‌طور که در آغاز مقاله نيز اشاره ‌شد، اکس‌باکس وان صد دلار گران‌تر از PS4 قيمت‌گذاری شده‌ است و حتی برای مثال در بازار بريتانيا نيز قيمت آن‌ها به ترتيب 429 و 349 پاوند اعلام شده‌ است. مايکروسافت محصول خود را نوامبر امسال عرضه خواهد کرد و سونی در تعطيلات پايان سال 2013. علت اين‌که رقيب امريکایی محصول خود را گران‌تر می‌فروشد، تجهيزات جانبی آن به‌ويژه سامانه حسگر کينکت است. اما اين گرانی قيمت به‌احتمال به سخت‌افزارهای داخلی دو دستگاه ربطی ندارد به‌ويژه که اگر قرار بود اين مورد در قيمت‌شان تعيين‌کننده باشد جا داشت سونی اندکی گران‌تر به‌فروش برسد زیرا به‌لحاظ قدرت سخت‌افزاری کمی جلوتر از مايکروسافت گام برمی‌دارد.

و سخن پايانی
بسياری از کاربردها و توانمندی‌های پلی‌استيشن 4 چه به‌ويژه از حيث فناوری‌ در آينده بيش‌تر مشخص خواهدشد. برای مثال، کينکت مايکروسافت که در آغاز به‌عنوان يک سامانه حسگر برای سنجش حرکت در کنار اکس‌باکس 360 معرفی شده ‌بود پس از مدتی چنان مورد توجه دوست‌داران فناوری قرار گرفت که به‌تدريج از آن در مواردی کاربردی‌تر و فراتر از بازی‌های کامپيوتری نيز سود بردند. سونی نيز مانند مايکروسافت باتوجه به معماری به‌نسبت بازتر PS4 (در مقايسه با معماری سفارشی و بسته PS3) می‌تواند سرويس‌ها و کارکردهای نوينی را برای دستگاهش تعريف کند و اين راهبردی است که اجرایش از هم‌اکنون آغاز شده‌ است.

گوشی های لمسی و افشای اطلاعات

Posted: 17 Aug 2013 07:56 AM PDT



محققان امنیتی به كاربران گوشی های لمسی در مورد افشای اطلاعات هشدار دادند. محققان دانشگاه پنسیلوانیا با تحقیق بر روی گوشی های Google Nexus one و HTC G۱ كه هر دو از یك سیستم بازگشایی كلمه عبور یكسان استفاده می كنند، دریافتند كه این گوشی ها می توانند رمز عبور كاربران خود را در اختیار هكرها قرار دهند.


به گزارش ایتنا از مرکز ماهر، این گوشی ها از سیستمی برای رمزگشایی استفاده می كنند كه در آن باید كاربر آیتم های خاصی را طبق یك الگو مرتب كند.

محققان با بررسی این گوشی ها دریافتند كه اثر حركت انگشتان حتی بعد از پاك كردن گوشی بر روی آن باقی می ماند. آنها با استفاده از دوربین معمولی و در نور طبیعی از گوشی ها مذكور عكس گرفتند و سپس با كمی ویرایش عكس های مذكور با نرم افزارهایی كه امروزه در اكثر رایانه های خانگی وجود دارد، توانستند در ۹۰ درصد موارد با زیاد كردن كنتراست عكس، رمز عبور را شناسایی كنند.

علت این امر كم بودن تعداد آیتم هایی است كه باید محل آنها تغییر كند. به همین دلیل به كاربران توصیه می شود، آیتم ها را در بیش از یك جهت برای قرار دادن در محل خود حركت دهند، این كار احتمال شكسته شدن رمز عبور آنها را كاهش می دهد.

افزايش سرمايه گذاري در اينترنت با جيب مشتريان؟

Posted: 17 Aug 2013 07:55 AM PDT

جمال صوفيه - روزنامه شرق
به گزارش سايت تله جئوگرافي در کشورهاي آفريقايي بين سال هاي ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ قيمت پهناي باند حدود ۸۹ درصد کاهش داشته است.
در سال ۲۰۱۲ قيمت اجاره يک خط STM-۱ (معادل پهناي باند ۱۵۵مگابيت) بين لندن و نايروبي ماهانه حدود ۲۰ هزاردلار بوده است که نسبت به سال قبلش نصف شده؛ يعني صد درصد کاهش داشته است. در اروپاي غربي قيمت اجاره يک خط STM-۱ بين آمستردام و لندن در سال ۲۰۱۱ حدود هزارو۶۴۹دلار و يک سال بعد در ۲۰۱۲ حدودهزار دلار بوده است. در اروپاي شمالي قيمت اجاره همين ميزان پهناي باند بين اسلو در نروژ و استکهلم در سوئد در ۲۰۱۱ حدود دوهزارو۷۲۸دلار و سال بعدي اش به رقم ۹۰۹ دلار کاهش يافته، يعني در عرض يک سال حدود ۷۰ درصد کاهش قيمت داشته است.

در مصاحبه‌اي که با يکي از گزينه‌هاي احتمالي براي وزارت ICT در يکي از نشريات صورت گرفته بود، ايشان تاکيد داشتند تعرفه‌هاي مخابراتي در ايران بايد به ميزان محسوسي گران‌تر شود تا شرکت‌ها انگيزه سرمايه‌گذاري بيشتري داشته باشند.
در اين خصوص ذکر چند نکته لازم به نظر مي‌رسد:
نخست اينکه اين اقدام با روند نزولي تعرفه هاي خدمات آي سي تي در بيشتر نقاط دنيا منافات دارد و ديگر اينکه شرکت‌ها در دنيا به جاي استفاده از سهل‌الوصول ترين راه افزايش درآمد يعني بالابردن قيمت‌ها و فشار بر کاربران به فکر تجديدنظر در مدل‌هاي کسب وکارشان و يافتن راه‌هاي جديد ايجاد درآمد و ارايه خدمات ارزش افزوده و گسترش پوشش خدماتشان و افزايش تعداد مشترکانشان مي‌افتند نه اينکه به اصطلاح هر جا کم آوردند از جيب مشتريان کمبود موردنظر را جبران کنند. اما غير از اين مساله و حالا به بهانه تورم زياد در کشور اگر بتوان افزايش تعرفه ها را توجيه کرد، آيا به راستي کم درآمدي شرکت‌هايي مانند زيرساخت يا مخابرات ايران يا همراه اول به دليل تعرفه هاي پايين است يا به دليل مديريت لخت و بدنه سنگين اداري و بوروکراسي و سايه سنگين مقررات متعدد و بهره وري اندک و نوآوري و ابتکار اندک در خدماتشان است. همين شرکت هاي موجود اگر درآمدشان را تحليل کنيم، عمده آن برمي گردد به خدمات اوليه و تا حدي بدوي در دنياي ارتباطات يعني همان خدمات ساده صوتي که به قول ظريفي تا چند سال پيش شرکت هاي مخابراتي عملا سرويسي بيشتر از همان اختراع مرحوم الکساندر گراهام بل به مردم عرضه نمي‌کردند. به علاوه صرف افزايش درآمد يک شرکت آن هم دولتي يا شبه دولتي آيا واقعا محرک اصلي سرمايه گذاري بيشتر است يا رقابت و خطر از دست دادن سهم بازار و خطر از ناحيه خدمات جايگزين است که شرکت ها را وامي دارد به تکاپو بيفتند و از سرمايه موجودشان چه سرمايه فني و چه سرمايه انساني به بهترين وجه استفاده کنند و با حداقل سرمايه گذاري حداکثر منافع را نصيب خود کنند و درآمد تک تک مشتريانشان برايشان ناگهان اهميت پيدا مي کند و آن وقت براي تکريم و راضي نگه داشتن مشترکانشان کم نمي گذارند.

اتحاديه بين المللي مخابرات (ITU) شاخصي به نام شاخص سبد قيمتي خدمات ICT تعريف کرده که در سه زمينه خدمات ارتباطي ثابت، سيار و باند پهن ثابت است و هر ساله توسط اين اتحاديه اين شاخص براي کشورهاي مختلف تعيين مي شود.
اين شاخص در واقع بينش خوبي درخصوص هزينه خدمات ICT و ميزان استطاعت مردم در کشورهاي مختلف به دست مي دهد.
مطابق گزارش امسال اين اتحاديه، سهم خدمات ICT از سبد خانوار هم در مقياس متوسط جهاني و هم کشورهاي در حال توسعه و هم در کشورهاي توسعه يافته، آهنگ نزولي داشته و اين افت به ويژه در کشورهاي در حال توسعه بين سال هاي ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ کاملامشهود است و شيب تندي هم دارد.
در مقياس جهاني متوسط اين شاخص در دنيا در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۰ در صد سبد خانوار است. در کشورهاي توسعه يافته اين ميزان حدود ۱/۶ درصد است. در آمريکا در سال ۲۰۱۲ اين ميزان حدود ۲/۷ درصد بوده است. اگر يک خانوار سه نفري در ايران با درآمد متوسط يک ميليون تومان را در نظر بگيريم، بعيد به نظر مي رسد هزينه خدمات تلفن ثابت و دو، سه خط موبايل و اينترنت و ... در ماه جمعا کمتر از صد هزار تومان باشد که حدود ۱۰ درصد کل درآمد خانواده را شامل مي شود و رقم کمي نيست اگرچه نزديک متوسط جهاني است اما با کشورهاي توسعه يافته اختلاف بسيار زيادي دارد. بنابراين اين ادعا که هزينه و تعرفه خدمات ICT در کشور ما خيلي ارزان است و بايد گران شود، درست نيست و نه تنها با آمار و ارقام واقعي دنيا همخواني ندارد بلکه خلاف روند نزولي قابل توجه تعرفه ها در دنياست در حالي که برعکس در کشور ما در سال هاي اخير، اغلب با افزايش تعرفه ها مواجه بوده ايم. حتي اگر تورم را هم لحاظ کنيم به هرحال درآمد خانوارها افزايش چنداني نکرده و افزايش تعرفه ها فقط فشار بيشتري بر مردم وارد مي کند و به خصوص قشر جوان و دانشجو که اغلب درآمد چنداني ندارند، مجبورند عطاي اين خدمات را به لقايش ببخشند. و اما تحليلي مختصر هم درخصوص سرعت و پهناي باند اينترنت داشته باشيم.

در حال حاضر پهناي باند ورودي اينترنت به گفته مسوولان ذي ربط چيزي حدود ۷۷ گيگابيت است. اگر جمعيت استفاده کننده از اينترنت در کشور ۳۰ ميليون نفر هم باشد (کمتر از نصف جمعيت) و نياز هر کاربر يک مگابيت باشد (امروزه در خيلي کشورها اين رقم حداقل صد مگابيت يعني صدبرابر رقم فرضي ماست) در آن صورت با ضرب ۳۰ ميليون کاربر در يک مگابيت به عدد ۳۰ هزارگيگ مي رسيم يعني حدود چهارصد برابر پهناي باند کنوني لازم است.

تروجان ویژه وردپرس و جوملا

Posted: 17 Aug 2013 07:53 AM PDT

محققان آزمایشگاه ضدویروس پاندا از کشف تروجانی خبر دادند که بطور مشخص وبلاگ ها و وب سایت هایی که با سیستم CMS مدیریت می شوند، نظیر وردپرس و جوملا را هدف قرار داده است.


به گزارش ایتنا از روابط عمومی شرکت ایمن رایانه پندار، نماینده رسمی و انحصاری شرکت پاندا سکیوریتی در ایران، نفوذگران با کمک این تروجان می توانند محتوای وبلاگ ها و وب سایت ها را تغییر داده و یا سیستم های کامپیوتری بازدیدکنندگان آنها را آلوده کنند.

بر همین اساس در اولین مرتبه از نفوذ این بدافزار به سیستم، تروجان خود را در یکی از فولدرهای سیستم کپی کرده و ریجستری را که مسئول راه اندازی خودکار برنامه های کاربردی است، در زمان بالا آمدن سیستم، دچار تغییر می کند.

در نهایت تروجان به سروری از راه دور که توسط نفوذگران کنترل می شود، متصل می شود.
در این لحظه مهاجمان فهرستی از وبلاگ ها و وب سایت هایی که با سیستم CMS مدیریت می شوند را که جوملا و وردپرس نیز از آن جمله است به تروجان ارسال می کنند.
از این پس بدافزار شروع به شکستن کلمات عبور کرده و به پنل مدیریتی دست پیدا می کند.

در صورت موفقیت، تروجان اطلاعات به دست آمده را به سرور کنترل و فرماندهی ارسال و نویسندگان این بدافزار این امکان را پیدا خواهند کرد تا دسترسی های خود را به اشخاص سودجو بفروشند.

چرا این تروجان خطرناک است؟
مهاجمان با کمک این تروجان می توانند محتوای وبلاگ و یا وب سایت را تغییر دهند.
این افراد حتی می توانند با ورود کدهای مخرب خود به وب سایت، سیستم های کامپیوتری بازدیدکنندگان را نیز آلوده کنند.

این تروجان برای آن دسته از کاربرانی که از یکی از محصولات شرکت پاندا سکیوریتی استفاده می‌کنند، به هیچ وجه خطرناک نبوده و توسط این شرکت با نام Trj/Genetic.gen شناسایی می شود.

سفارت ایران در هند: دو طرف برای حل موضوع توقیف نفت‌کش هندی در حال تعاملند

Posted: 17 Aug 2013 07:52 AM PDT

سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی با تاکید بر «فنی» بودن موضوع توقیف یک نفت‌کش هندی توسط ایران اعلام کرد که مقامات دو طرف برای حل این موضوع مطابق حقوق بین‌المللی در حال تعامل با یکدیگرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری فرانسه از دهلی گزارش داد: دهلی و تهران روز شنبه در جهت حل مشاجره بر سر توقیف یک نفت‌کش هندی توسط گارد دریایی ایران به دلیل آلوده کردن آب دریا در خلیج فارس تلاش کردند.

نفتکش ام تی دش شانتی که تحت مالکیت دولت هند قرار دارد؛ روز سه‌شنبه در مسیر بازگشت از عراق به هند بود که توسط مقامات ایرانی متوقف شده و به بندرعباس منتقل شد.

یک مقام وزارت امور خارجه هند به خبرگزاری فرانسه گفت: ما با ایران از طریق کانال‌های دیپلماتیک در دهلی و تهران برای حل این مساله کار می‌کنیم.

این خبرگزاری در تلاش برای ارتباط دادن توقیف این نفت‌کش که ایران علتش را آلوده‌سازی محیط دریا اعلام کرده است به موضوع تحریم‌های ایران افزود: این حادثه زمانی رخ داده است که هند، چهارمین وارد کنده بزرگ نفت جهان، واردات نفت خام از ایران را در پی تحریم آمریکا و اروپا که انتقال نفت از جمهوری اسلامی را دشوار کرده، به اندازه چشمگیری کاهش داده است. گزارش‌های رسانه‌یی محلی هند عنوان می‌کنند که ممکن است ایران این نفت‌کش را به دلیل نارضایتی‌اش از این که نفت عراق را حمل می‌کرده است، توقیف کرده باشد.

اما سفارت ایران در دهلی اعلام کرده است که این یک «موضوع کاملا فنی و غیرسیاسی است.»

در بیانیه سفارت ایران آمده است: مقامات کشتیرانی دو کشور وارد تعاملی سازنده و مثبت برای حل این موضوع مطابق حقوق بین‌المللی در اسرع وقت شده‌اند.

بنا به اعلام سفارت ایران در هند، این نفت‌کش در پی هشدار مرکز کمک اضطراری متقابل دریایی، سازمانی مستقر در بحرین که با آلوده شدن آب دریا مبارزه می‌کند، توقیف شده است.

با این وجود هند آلوده شدن آب دریا توسط این نفت‌کش را نپذیرفته است.

در عین حال معاون سازمان بنادر و دریانوردی ایران، علت توقیف کشتی نفت‌کش هندی در روز گذشته را آلودگی آب‌های ایران در خلیج فارس و تخلیه عمدی پساب‌های نفتی این کشتی اعلام کرد.

سید علی استیری، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران اظهار کرد که این «نفت‌کش هندی روز جمعه به منظور بارگیری نفت خام از عراق وارد منطقه شد که از خوزستان به لنگرگاه بندرعباس هدایت شد و توسط افسران کنترل و بازرسی بندر مورد بازرسی قرار گرفت که در جریان این بازرسی نقص فنی این کشتی مشخص شد.»

وی افزود: کشتی مذکور بخشی از آب توازن حاوی نفت خود را در حدود 30 مایلی شرق جزیره لاوان تخلیه کرده که این امر موجب بروز لکه نفتی به طول حدود 10 مایل شده است.

استیری با بیان این که کشتی نفت‌کش هندی دارای نقص فنی مربوط به تجهیزات جدا کننده مواد نفتی از آب بوده که از زمان حرکت کشتی از مبداء وجود داشته است، گفت: با توجه به اعتراف کاپیتان کشتی، این کشتی هندی با تخلیه عمدی پساب‌های نفتی در آب‌های ایران در خلیج فارس برابر با قوانین ملی و بین‌المللی تا اطلاع ثانوی در توقیف خواهد بود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: خلیج فارس از سوی سازمان بین‌المللی دریانوردی، منطقه ویژه دریایی معرفی شده و آلوده کردن آب‌های آن برابر قوانین بین‌المللی و ملی ممنوع است.

چندقلو‌زایی در گوسفندان آذربایجان‌شرقی افزایش می‌یابد

Posted: 17 Aug 2013 07:51 AM PDT

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کارشناسان کشور نیوزیلند در بهبود جمعیت دام سبک مولد با این سازمان همکاری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه آذربایجان‌شرقی، مسعود محمدیان در نشستی با هیئت نیوزیلندی با بیان اینکه فرآورده‌های دامی، درصد زیادی از صادرات کشور نیوزیلند را تشکیل می‌دهد، افزود: پرورش گوسفند برای تولید پشم و گوشت، تولید لبنیات، وجود بزرگترین کشتارگاه‌های دنیا و نیز صادرات آهو و اسب از نیوزیلند می‌تواند زمینه بسیار مناسبی برای همکاری‌های مشترک بین ایران و نیوزیلند باشد.

وی ادامه داد: تولید انبوه گوشت در نیوزیلند و اینکه 7.5 درصد از مجموع تجارت گوشت جهان در این کشور صورت می‌گیرد زمینه بسیار مناسبی برای همکاری‌های مشترک است.

وی افزود: کشور نیوزیلند با داشتن 4000 مزرعه، بزرگترین مرکز پرورش آهو در جهان و از بزرگترین کشورهای صاحب گوسفند در جهان است که مقدار 52 درصد از زمین‌های نیوزیلند، به چرای دام اختصاص دارند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه کارشناسان و گله‌داران کشور نیوزیلند می‌توانند در چندقلو‌زایی گوسفندان آذربایجان‌شرقی این سازمان را یاری رسانند، افزود: مدیریت تغذیه و هورمون‌تراپی یکی از روش‌های موثر در افزایش دوقلو‌زایی در گوسفندان است که در آذربایجان‌شرقی انجام می‌پذیرد.

وی افزود: افزایش دوقلوزایی با اصلاح‌نژاد گوسفند و بز میسر شده و در پی بهبود جمعیت دام سبک مولد در استان هستیم.

محمدیان یادآور شد: به منظور بهبود جمعیت دام‌ مولد سبک و افزایش تولید گوشت گوسفندی، این سازمان اجرای برنامه‌هایی را در این خصوص آغاز کرده است و با بهبود مدیریت تولید و تغذیه دام می‌توان میزان تولید گوشت قرمز گوسفندی را افزایش داده و به نوعی که فشار کمتری نیز به مراتع وارد شود، به همین منظور تاکید بیشتر این سازمان در بخش بهبود تغذیه دام و مدیریت تولید مثل است.

وی از حمایت این سازمان از گوسفنددارانی که به روش صنعتی فعالیت می‌کنند، خبر داد وافزود: پیش‌بینی کرده‌ایم که می‌توان با مدیریت تولید مثل درصد دوقلوزایی را افزایش داد و یا تولیدمثل را به گونه‌ای مدیریت کرد که دوقلوزایی در طول یک سال صورت گیرد، در این راستا تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد تا از طرفی تغذیه مناسب برای گله‌های دام سبک تامین شود و از طرف دیگر تولیدکنندگان بتوانند مدیریت تولید مثل را انجام دهند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اظهار کرد: برای خودکفایی تولید گوشت قرمز افزایش دوقلوزایی در پرواربندی‌های گوسفند و بز با اصلاح نژادی که از طریق تلقیح مصنوعی و لایروسکوپی انجام می‌شود، در دستور کار سازمان قرار دارد.

وی افزود: باتوجه به اینکه 75درصد درآمد یک واحد را تولید گوشت در بر می‌گیرد از این رو نرخ نسبتا بالای بره‌زایی درخارج از فصل تولید می‌تواند گزینه مناسبی برای افزایش تولید و افزایش بهره‌وری از امکانات موجود باشد.

وی خاطرنشان کرد: استان آذربایجان‌شرقی با دارا بودن نزدیک به 10 میلیون واحد دامی که 45 درصد آن را دام سبک و 55 درصد را نیز دام سنگین تشکیل می‌دهد، رتبه دوم جمعیت دامی کشور را از آن خود ساخته و بر اساس آمارهای موجود، میزان تولید سرانه گوشت قرمز در این استان در مقایسه با کشور 35 درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی با تولید سالانه یک میلیون و 29 هزار تن محصولات دامی، 7.8 درصد کل تولید محصولات دامی کشور را شامل شده و یکی از مهمترین استان‌های شمالغرب کشور در تولید محصولات دامی به شمار می‌رود.

تولید بیش از 17 میلیون بچه ماهی زینتی در قزوین

Posted: 17 Aug 2013 07:50 AM PDT

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: سالانه در 19 مزرعه پرورش ماهیان زینتی بیش از 17 میلیون و 330 هزار بچه ماهیان زینتی تولید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیمین شکری اظهار کرد: پرورش ماهیان زینتی نقش بسزایی در ارتقای سطح تولید این گونه ماهیان دارد.

وی ادامه داد: نگهداری ماهیان زینتی از دیرباز برای عموم یک سرگرمی محسوب شده و بسیاری از علاقمندان به محیط های آبی از آکواریوم در منازل خود استفاده می‌کنند.

شکری گفت: در 10 سال اخیر صنعت پرورش ماهیان زینتی در آکواریوم در سطح وسیعی پیشرفت کرده و مردم هر روزه به دنبال کسب اطلاعات و دانش نوین در این زمینه هستند.

به گفته وی استفاده از وسایل و تکنیک‌های جدید در نگهداری آکواریوم ها و ماهیان زینتی در افزایش سطح تولید این گونه ماهیان مهم و ضروریست.

او انواع ماهیان زینتی تولید شده در سطح استان را گوبی، تترا، زبرا، گلدفیش، سوروم آنجل و ... ذکر کرد.

حساسیت زیادی روی تامین اجتماعی دارم/تقویت رفاه اجتماعی هدف من است

Posted: 17 Aug 2013 07:49 AM PDT

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی گفت که رفاه اجتماعی برای او از اهمیت بالایی برخوردار است و در دولت تدبیر و امید مهمترین هدف خود را تقویت جامعه از بعد رفاه اجتماعی قرار خواهد داد.

به گزارش خبرنگار تعاون و اشتغال خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی ربیعی در حاشیه بازدید از وزارتخانه متبوعش در جمع خبرنگاران گفت: اولین اولویت کاری من بررسی وضعیت تشکیلاتی و ساختار وزارتخانه خواهد بود.

وی گفت: درصدد هستم تا با مشورت دکتر عباسی (وزیر پیشین کار) برای ایجاد هم افزایی در تشکیلات سازمان استفاده کنم.

ربیعی ادامه داد:‌ مجلس حساسیت زیادی روی سازمان تامین اجتماعی و شرکای وابسته دارد و به طور طبیعی حساسیت من هم در این جهت خواهد بود.

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که رفاه اجتماعی برای من از اهمیت بالایی برخوردار است، ابراز امیدواری کرد: در دولت تدبیر و امید جامعه را از بعد رفاه اجتماعی قوی‌تر کند چرا که این مهمترین هدف وی به شمار می رود.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که امروز با حضور در وزارت کار چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد؟ اظهار کرد: بنا ندارم امروز تصمیم بگیرم و می‌خواهم نظرات دکتر عباسی و مشورت ایشان را در مورد برخی از حوزه‌ها از جمله حوزه کار بگیرم. طبعا اگر وفق قانون نبود در مورد آن‌ها تصمیم خواهم گرفت.

ربیعی درباره برخی مصوبات اخیر هیات امنای سازمان تامین اجتماعی که حاشیه ساز بود نیز گفت: نمی‌خواهم بدون تحقیق و عجولانه قضاوت کنم باید ابتدا بررسی کنم طبعا تصمیماتی اتخاذ شده و اختیاراتی بوده است با این حال حساسیت خاصی روی منافع کارگران دارم و هر چه وفق قانون نبود حتما برمی‌گردانم.

به گزارش ایسنا، وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود در حالی که عکاسان بدون وقفه عکس دو وزیر پیشین و جدید کار در کنار یکدیگر را ثبت می‌کردند در رابطه با تعامل با اصحاب رسانه سخن گفت.

وی ادامه داد:‌ معتقدم یکی از پایه‌های رای مردم به دکتر روحانی شفافیت بود و با بالا بردن نظارت بر دولت از طریق رسانه‌ها می‌توانیم جامعه را به پویایی بیشتر برسانیم.

ربیعی در مورد روزنامه نگاران و تشکیل انجمن صنفی روزنامه نگاری نیز گفت: در این مورد بحث‌هایی داریم و امیدوارم که با آسیب‌شناسی بیشتر رسانه‌ها را به سمت عملکرد حرفه‌ای‌تر سوق بدهیم همه روزنامه نگاران باید در یک انجن باشند و من امیدوارم به سمتی برویم که نظام روزنامه‌نگاری هم مثل نظام پزشکی جایگاه خود را پیدا کند.

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد:‌ در گذشته عده‌ای تحت عنوان انجمن صنفی روزنامه نگاران با گرایش‌های سیاسی مختلف کار می کردند یکی از خط مشی‌های اعتدال این است که همه را در یک مشی اعتدال‌گرایانه به لحاظ هویت صنفی شان دور یک میز جمع کنیم.

وی گفت: میز انجمن علمی‌ام در دانشگاه را دوست دارم و از حالا دلم برایش تنگ می‌شود ولی این ما هستیم به میزها هویت می‌دهیم و در پشت آن‌ها رفتاربخشی می‌کنیم.

اسدالله عباسی وزیر پیشین تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی نیز در پایان با بیان این‌که هر زمان که به تجربیات بنده نیاز باشد آمادگی در اختیار قرار دادن تجارب خود را دارم، گفت: امیدوارم خداوند متعال و جامعه هدف ما که 50 میلیون نفر هستند از ما راضی باشند بنده سرباز کوچک نظام هستم و تا زمانی که بر ما تکلیف است انجام وظیفه خواهیم کرد.

گذرنامه اتباع ایرانی برای سفر به مالزی باید 6 ماه زمان داشته باشد

Posted: 17 Aug 2013 07:49 AM PDT

گذرنامه اتباع ایرانی برای سفر به کشور مالزی باید حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، براساس اعلام وزارت امور خارجه کشورمان، به منظور جلوگیری از سرگردانی، شکایات و ضررهای مادی به مسافران عازم کشور مالزی و ممانعت از خروج آنها، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: ضروریست گذرنامه مسافران عازم این کشور حداقل شش ماهه اعتبار داشته باشد.

فرودگاه زاهدان در انتظار گواهی‌نامه فرودگاهی

Posted: 17 Aug 2013 07:48 AM PDT

با فراهم‌شدن زمینه لازم، فرودگاه زاهدان در آستانه دریافت گواهی‌نامه فرودگاهی قرار گرفت.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با پشت سر گذاشتن مراحل مختلفی نظیر تهیه دستورالعمل‌های عملیاتی برای هریک از واحدهای ستادی و مخصوصا عملیاتی فرودگاه، تهیه و تکثیر طرح اضطراری فرودگاه برای 100 ارگان درگیر طرح اضطراری، تهیه و تکثیر نظام‌نامه فرودگاهی و دیگر دستورالعمل‌های عملیاتی برای دوایر مراقبت پرواز، ایمنی‌زمینی، الکترونیک و مخابرات از مواردی است که برای دریافت گواهی‌نامه فرودگاهی، مورد توجه قرار گرفته است.

در این خصوص دو نوبت ممیزی توسط نمایندگان تام‌الاختیار سازمان هواپیمایی کشوری و رفع عدم تطابق‌ها و یافته‌ها برابر استانداردهای موجود و ممیزی دیگری توسط نمایندگان تام‌الاختیار شرکت فرودگاه‌ها(دفتر استانداردهای فرودگاهی) انجام شده است.

با توجه به پیگیری دفتر استانداردهای فرودگاهی و مدیریت ایمنی فرودگاه زاهدان از اوایل سال 90، در حال حاضر اقدامات اولیه برای برخورداری از گواهینامه فرودگاهی انجام شده است.

مراسم تودیع و معارفه نیکزاد و ...ی سه‌شنبه برگزار می‌شود

Posted: 17 Aug 2013 07:46 AM PDT

مراسم تودیع و معادفه وزاری راه و شهرسازی دولت دهم و یازدهم سه‌شنبه در ساختمان شهید دادمان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) عباس ...ی که ششمین وزیر مسکن و شهرسازی پس از انقلاب بود با رای نمایندگان مجلس دوباره به این بخش بازگشت که مراسم معارفه وی به عنوان نهمین سکاندار مجموعه مسکن و دومین وزیر وزارت ادغامی راه و شهرسازی روز سه‌شنبه در وزارت راه و شهرسازی برگزار می‌شود.

علی نیکزاد که از 17 شهریور 88 وزیر مسکن و شهرسازی بود، از خرداد 90 پس از ادغام این وزاتخانه با وزارت راه و ترابری به عنوان اولین وزیر راه و شهرسازی فعالیت خود را در این دو بخش آغاز کرد.

نیکزاد امروز در اولین روز کاری وزیر جدید در این وزارتخانه اظهار کرد: فردی متخصص وارد وزارت راه و شهرسازی شده که به مسائل جدید اشراف دارد.

سرویس‌های نوین پستی در خدمت خانواده‌های ایرانی

Posted: 17 Aug 2013 07:44 AM PDT

وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات از لزوم برنامه ریزی مدون برای استفاده خانواده‌های ایرانی از سرویس‌های نوین پستی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر واعظی در نخستین واکنش به حوزه تحت مدیریتش با بیان این‌که باید برای صرفه‌جویی در امور از ظرفیت‌های بخش پست کشور نهایت بهره را ببریم، افزود: در بخش پست سنتی نیازمند تحولی جدی هستیم و امیدواریم با یک برنامه‌ریزی مدون سرویس نوین پستی در خدمت خانواده‌های ایرانی قرار گیرد.

وی در ادامه با نگاه جدی به پست اظهار کرد: باید علاوه بر بخش سنتی و نامه‌نگاری، توجه به ورود فناوری‌های نوین به این بخش داشت تا هموطنان بتوانند از مزیت‌های بسیار آن در جهت کاهش بار مالی و اتلاف وقت استفاده کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به گستره نیروی‌انسانی فارغ‌التحصیل در حوزه فناوری اطلاعات و رشته های مرتبط خاطرنشان کرد: با استفاده از این نیروهای انسانی می توانیم صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات را در ایران بومی کنیم. در همین حال ایجاد شغل و حمایت و کمک‌رسانی به ابعاد مختلف پژوهش و تحقیق در این حوزه در دستور کار قرار می‌گیرد.

واعظی سپس به وجود نیروهای کارآمد در این وزارتخانه اشاره کرد و افزود: ایجاد آرامش در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی مدت زمان کوتاه از مهم‌ترین اولویت‌های کاری است تا نیروهای توانمند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با افزایش انگیزه به فعالیت خود ادامه دهند.

ضرورت یکسان سازی قیمت انوع سکه طلا

Posted: 17 Aug 2013 07:43 AM PDT

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی با اشاره به یکسان بودن ابعاد، عیار و وزن انواع طرح سکه بهار آزادی، بر ضرورت یکسانی قیمت آن در بازار تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بهزاد قیاسوند، مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی درباره تفاوت سکه‌های طلای موجود در بازار اظهارکرد: تفاوتی از لحاظ وزن، عیار و ابعاد در بین سکه‌های گرانبها در زمان قبل (سکه‌های موسوم به پهلوی) و بعد از انقلاب وجود ندارد و تمام سکه‌های گرانبها بر اساس استاندارد واحدی تولید می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به تفاوت قیمت میان سکه‌های ضرب شده سال 1386 نسبت به سال‌های قبل از آن گفت: عیار همه سکه‌های گرانبهای طلا، 900 در هزار و وزن هرکدام به نسبت اندازه، ضریبی از سکه تمام بهار آزادی با 8.1359 گرم است و تنها تفاوت سکه‌های قبل و بعد انقلاب در طرح می‌باشد، ولی متاسفانه سوء استفاده عده‌ای سودجو از نا‌آگاهی مردم از طریق دامن زدن به شایعاتی از قیبل تفاوت وزن و عیار سکه‌های ضرب قدیم و جدید باعث بروز چنین پدیده‌ای شده است.

قیاسوند در ادامه از برنامه‌های در دست اقدام بانک مرکزی در خصوص ایجاد تغییراتی در طرح و امنیت سکه‌های بهار آزادی خبر داد و افزود: از جمله این اقدامات می‌توان استفاده از تصویر پرتره رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) در تمامی قطع‌های سکه‌های بهار آزادی از جمله نیم و ربع و بسته‌بندی امنیتی و هلوگرام مخصوص به منظور مقابله با ورود سکه‌های غیر بانکی را نام برد.

براساس قانون پولی و بانکی مصوب سال 1351، ضرب سکه و انتشار اسکناس برعهده بانک مرکزی است. این قانون در خصوص سکه‌های طلا نخستین بار در سال 1337 به تصویب مجلس شورای ملی رسید و پس از انقلاب نیز الحاقیه‌ای توسط مجلس شورای اسلامی به آن افزوده شد که از آن زمان تولید سکه با وزن و عیار قبلی و با طرح جدید در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

خبرنامه

شیلا خداداد (عکس بازیگران سینما و تلویزیون)

حامد کمیلی (عکس بازیگران سینما و تلویزیون)