خبرنامه

خبرنامه


تمدید مهلت ارسال مقاله به کنگره «رفتارهای پرخطر»

Posted: 18 Aug 2013 09:00 AM PDT

چهارمین کنگره سراسری «رفتارهای پرخطر»، هفتم تا نهم آبان ماه امسال به همت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، محورهای اصلی این کنگره علمی شامل «همه‌گیرشناسی و پیشگیری از رفتارهای پرخطر در گروه‌های جمعیتی مختلف مرتبط با مصرف مواد و سیگار، رفتارهای جنسی ناایمن، رفتارهای تغذیه‌ای پرخطر و آسیب‌های عمدی و غیر عمدی نظیر خشونت، خودکشی، تصادفات، پرخاشگری»، «عوامل زیستی روانشناختی، فرهنگی و اجتماعی مرتبط با رفتارهای پرخطر»، «همکاری بین بخشی و درون بخشی در ارتقای رفتارهای ایمن»، «تهاجم فرهنگی و رفتارهای پرخطر»، «برنامه‌های پیشگیری از رفتارهای پرخطر در فرآیند استفاده از فرآورده‌های خونی» و «رفتارهای پرخطر و جنبه‌های پزشکی قانونی» است.

بر اساس اعلام دبیرخانه کنگره، پیش از این آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات 10 شهریور ماه بوده است که با توجه به تعطیلات تابستان و درخواست علاقه‌مندان، زمان پذیرش خلاصه مقالات تا 20 شهریور ماه با موافقت کمیته برگزارکننده تمدیده شده است. همچنین 10 مهر ماه زمان اعلام نتایج بررسی خلاصه مقالات خواهد بود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتی seminars.zaums.ac.ir مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 05413425789 تماس بگیرند.

انقراض حیوانات عظیم‌الجثه، عامل کاهش مواد مغذی خاک

Posted: 18 Aug 2013 08:59 AM PDT

مطالعات جدید حاکی از آن است که انقراض انبوه حیوانات عظیم‌الجثه در دوران پلیستوسن منجر به کمبود مواد مغذی خاک در زمان مدرن شد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان در خصوص آسیب‌ بیشتر به حیوانات غول پیکر امروزی از قبیل فیل‌ها هشدار دادند.

دوران پلیستوسن که به 2.6 میلیون تا 11 هزار و 700 سال پیش بازمی‌گردد، حیوانات عظیمی موسوم به megafauna را به خود دید که سلطنت بر روی کره زمین را از دایناسورها به ارث برده بودند و سپس تمامی آن‌ها منقرض شدند.

در طول حکومت آن‌ها، اکثر نقاط زمین به ساوانای افریقای امروزی شباهت داشت.

این حیوانات بیش از 44 کیلوگرم وزن داشتند و نقش مهمی را در حاصلخیزی خاک نواحی نزدیک به رودخانه‌هایی که در نزدیکی آن‌ها تغذیه می‌کردند، ایفا کردند، زیرا مواد مغذی را از طریق مدفوع یا تجزیه بدنهاشان پس از مرگ، به خاک تزریق می‌کردند.

حیوانات بزرگ بسیار بیشتر می‌خوردند و بیش از حیوانات کوچک‌تر مسافت می‌پیمودند و مسئول اصلی باروری خاک در فواصل دوردست بودند.

کریس داوتی از دانشگاه آکسفورد بر این باور است که حیوانات بزرگ مانند شریان‌های تغذیه‌کننده زمین هستند و انقراض آن‌ها به تصلب این شریان‌ها می‌انجامد.

با استفاده از مدل‌های ریاضی، محققان تخمین زدند که انقراض، پراکندگی فسفر مغذی گیاهی را در آمازون تا حدود 98 درصد کاهش داد و این امر در تمامی قاره‌های خارج از افریقا تا حد مشابهی اما با شدت کمتر، تکرار شد. افریقا تنها قاره‌ای بود که در آن انسان‌های مدرن همزمان با megafauna تکامل یافتند.

به جای آن، مواد مغذی در نزدیکی دشت‌های سیلابی و دیگر نواحی حاصلخیز متمرکز شد.

مدل مورد استفاده در این مطالعه به دانشمندان امکان پیش‌بینی اثر انقراض‌های بیشتر را می‌دهد؛ سرنوشتی که به باور تیم علمی، به سرعت به حیوانات عظیم‌الجثه امروزی به ویژه در افریقا و آسیا نزدیک می‌شود.

جزئیات این تحقیق در مجله Nature Geoscience منتشر شده است.

موفقیت محققان جهاد دانشگاهی در بومی‌سازی تولید افزایه‌های سیمان حفاری

Posted: 18 Aug 2013 08:59 AM PDT

رییس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی از بومی سازی تولید سه افزایه سیمان حفاری ساخته شده توسط محققان این پژوهشکده برای استفاده در صنعت نفت کشور خبر داد.

دکتر علی شکرالله‌زاده درباره افزایه‌های تولید شده در این پژوهشکده به خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: طرح کسب دانش فنی تولید پنج قلم از افزایه‌های سیمان حفاری با همکاری کارشناسان حفاری شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب از سه سال پیش در این پژوهشکده آغاز شد و سال گذشته این افزایه‌ها در فرآیند حفاری در چاه‌های نفت از آزمایش میدانی خود سربلند بیرون آمدند.

به گفته وی، هدف اصلی اجرای این طرح در چند سال گذشته شناسایی ساختار این افزایه‌ها و دستیابی به فرمولاسیون و روش تولید صنعتی آنها برای خود کفایی صنعت نفت کشور بوده است. برای آنکه دوغاب سیمان حفاری ویژگی‌هایی مانند قابلیت پمپاژ، مقاومت فشاری و دمایی، ممانعت از نفوذ گاز، کنترل میزان آب و ویژگی‌هایی نظیر اینها را داشته باشد، به این افزایه‌ها نیازمند است و بدون آنها عملیات سیمان کاری چاه‌ها عملا امکان پذیر نخواهد بود.

شکرالله‌زاده با اشاره به اینکه پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی برای تامین کالای شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب برنده دو مناقصه اعلام شده است، گفت: پژوهشکده برای تولید سه افزایه «FLC دمای پایین»، «Anti Gas Migration» و «FLC دمای بالا» در مناقصات این شرکت حضور پیدا کرد و برای تامین دو قلم اول برنده مناقصه شد.

به گفته وی، رقم پیشنهادی این پژوهشکده برای تولید «Anti Gas Migration» با شرکتهای وارد کننده حاضر در مناقصه تفاوت بسیار زیادی داشته است که نشان می‌دهد پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی به خوبی موفق شده تا علمی را که در اختیار دارد به ثروت نزدیک کند و از هزینه‌های تولید نفت کشور بکاهد. همچنین این پژوهشکده برای تولید این دو ماده طی شش ماه آ‌ینده با چند کارخانه کنسرسیوم تشکیل داده است؛ به این ترتیب با دانش فنی که در اختیار پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی است، کار تولید افزایه‌های سیمان حفاری در این واحدهای تولیدی انجام می‌شود.

به گفته رییس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی، طبق بخشنامه‌ای که وزارت نفت صادر کرده است، اگر برای تامین کالا یا ماده‌ای در صنعت نفت تولید کننده داخلی وجود داشته باشد، بدون برگزاری مناقصه باید نیازمندی‌ها را از همان تولید کننده خریداری کرد. با این حال پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ترجیح داد که در مناقصه شرکت کرده و به صورت رقابتی تولید خود را آغاز کند.

کشف ابر گازی چند میلیون درجه‌یی حاصل از برخورد دو کهکشان

Posted: 18 Aug 2013 08:58 AM PDT

دانشمندان موفق به شناسایی یک ابر گازی چند میلیون درجه‌یی عظیم در کهکشانی در فاصله 60 میلیون سال نوری از زمین شدند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این ابر احتمالا در اثر یک برخورد عظیم طولانی مدت میان یک کهکشان کوتوله و یک کهکشان بزرگتر تولید شده و این برخورد می‌تواند برای 50 میلیون سال دیگر ادامه داشته باشد.

در صورت تائید این فرضیه، این اولین بار خواهد بود که چنین برخوردی در پرتو ایکس ثبت شده و می‌تواند به رمزگشایی اسرار چگونگی رشد کهکشانها کمک کند.

برخورد بین کهکشان کوتوله و مارپیچی به یک موج شوک منجر شده که گازی داغ با دمای حدود شش میلیون درجه تولید کرده است.

این مشاهدات که توسط رصدخانه پرتو ایکس چاندرای ناسا انجام شده، گاز داغی را نمایش می‌دهند که از ظاهر یک دنباله‌دار که توسط حرکت کهکشان کوتوله به وجود آمده، برخوردار است.

ستاره شناسان بر این باورند که شکل‌گیری ستارگان ممکن است توسط موج شوک آغاز شده و منجر به تولید ستارگان عظیم و درخشان شود.

جرم کلی ابر گازی ناشناخته است چرا که تصویر دو بعدی نمی‌تواند نشان دهد که آیا این ابر به شکل یک کلوچه نازک متمرکز بوده یا در یک منطقه بزرگ کروی منتشر شده است.

در صورت متمرکز بودن این ابر، جرم آن برابر با 40 هزار خورشید است. در غیر این صورت جرم این جسم بزرگتر و حدود سه میلیون برابر خورشید است.

به گفته ناسا، گاز داغ باید برای دهها تا صدها میلیون سال به درخشش خود در پرتو ایکس ادامه دهد.

محققان بر این باورند که جستجو برای مناطق بزرگ گاز داغ در کهکشانها ممکن است راهی برای تخمین بسامد برخوردها با کهکشانهای کوتوله و درک اهمیت چنین پدیده‌هایی برای رشد کهکشان باشد.

یک توضیح جایگزین این است که ابر گاز داغ می‌تواند در اثر ابرنواختر و بادهای داغ از سوی تعداد زیادی از ستارگان بزرگ ایجاد شده باشد.

با این حال، ناسا مدعی است که این توضیح به دلیل نبود شواهد مورد انتظار از ویژگی‌های رادیویی، مادون قرمز یا نوری غیرمحتمل است.

خودکفایی در پالایش فرآورده‌های خونی با دستگاه ساخت محققان کشور

Posted: 18 Aug 2013 08:56 AM PDT

محققان مرکز رشد بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز موفق به تولید دستگاه «SPLC» شدند که با استفاده از آن خالص سازی پروتئین و پالایش فرآورده‌های خونی از جمله آلبومین و ایمونوگلوبین‌های درمانی امکان‌پذیر می‌شود.

دکتر یونس قاسمی، رییس مرکز رشد بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اعلام این خبر افزود: پلاسما و خون به صورت خام به خارج از کشور صادر می‌شود و در آنجا پس از پالایش در قالب فرآورده‌های خونی با قیمت بالا به کشور بازمی‌گردد.

وی تصریح کرد: این دستگاه بسیار گران است که با استفاده از این تکنولوژی می‌توان خالص سازی پروتئین و پالایش فرآورده‌های خونی را با قیمت پایینی انجام داد. پس از ساخت دستگاه، هم اکنون به سمت سفارش ساخت این دستگاه برای مراکز تحقیقاتی نیز پیش رفته‌ایم.

فضاپیمای «وویجر1» یک سال پیش از منظومه شمسی خارج شده است؟

Posted: 18 Aug 2013 08:54 AM PDT

دانشمندان دانشگاه‌های مریلند و بوستون بر این ادعا هستند که فضاپیمای وویجر 1 بیش از یکسال قبل از منظومه شمسی خارج و وارد فضای میان ستاره‌ای شده است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این در حالیست که ناسا معتقد است این فضاپیما هنوز در یک منطقه انتقال تقریبا ناشناخته بین حوزه نفوذ خورشید و سایر کهکشان قرار دارد.

وویجر 1 که به همراه خود پیام‌های زمینی را بر روی یک صفحه گرامافون با روکش طلا داشته، تاکنون بیشتر از تمام اجسام ساخت دست بشر از زمین دور شده است.

ماموریت کنونی آن در کنار فضاپیمای وویجر 2 کشف بیرونی‌ترین لبه منطقه نفوذ خورشید و ورای آن است.

اکنون دانشمندان مریلند و بوستون اظهار کرده‌اند که این فضاپیما اولین اکتشافات کهکشان راه شیری در خارج از منطقه تاثیر خورشید را آغاز کرده است. اگرچه گزارش ناسا در مقایسه چنین نتیجه‌گیری کرده که وویجر 1 هنوز در مرزهای نهایی منظومه شمسی است.

این محققان مدلی از لبه خارجی هلیوسفر را ساخته‌اند که نشان می‌دهد وویجر 1 در حقیقت کمی بیشتر از یکسال قبل وارد فضای میان ستاره‌ای شده است.

مشکل اینجاست که دانشمندان دقیقا نمی‌دانند این فضاپیما چه مسافتی را باید طی کند تا به فضای میان ستاره‌ای برسد.

در واقعیت، هیچ مرز مشخصی وجود ندارد که محدوده منظومه شمسی در فاصله 17.7 میلیارد کیلومتری را تعریف کند.

منطقه هلیوسفر تقریبا به عنوان منطقه‌ای از فضا که تحت تاثیر میدان مغناطیسی و ذرات باردار خورشیدی قرار داشته، شناخته شده است.

در خارج از هلیوسفر، فضای میان‌ستاره‌ای پر از ماده ستارگان دیگر و میدان مغناطیسی حاضر در منطقه نزدیک کهکشان راه‌شیری است.

طبق خرد متعارف، دانشمندان زمانی خواهند دانست که وویجر از این مرز اسرارآمیز رد شده که دیگر ذرات خورشیدی را ندیده و ذرات کهکشانی را مشاهده کنند.

همچنین جهت غالب میدان مغناطیسی محلی با تغییراتی روبرو خواهد شد.

مشکل اینجاست که ناسا بر این باور است که جهت میدانهای مغناطیسی در حباب خورشیدی در یک الگوی مختلف جهتی نسبت به میدانهای موجود در فضای میان‌ستاره‌ای حرکت می‌کنند.

دانشگاه مریلند استدلال کرده که میدانهای مغناطیسی داخل و خارج حباب خورشیدی در یک جهت مشابه هستند.

به ادعای این دانشمندان، از این رو منطقه‌ای وجود داشته که حباب خورشیدی و فضای میان‌ستاره‌ای در آن همپوشانی دارد و در نتیجه حدود منظومه شمسی نزدیکتر بوده و وویجر تاکنون از آن گذشته است.

فضاپیماهای وویجر 1 و 2 که در سال 1977 به فضا ارسال شده بودند، با استفاده از طیف گسترده تجهیزات خود به ارائه داده‌های علمی می‌پردازند و از نیروی کافی برای اجرایی ماندن تا سال 2020 برخوردارند.

مهدی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا:شورای عالی عتف آماده انتشار اسناد بررسی طرح‌های کلان ملی است

Posted: 18 Aug 2013 08:54 AM PDT

دبیر شورای عالی عتف با دفاع از تصویب طرح‌های کلان ملی برای جهت‌دهی به پژوهش و فناوری کشور، اعلام کرد: دبیرخانه شورا آماده‌ی انتشار اسناد فرآیند بررسی طرح‌های کلان ملی است.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اعلام چند ده طرح پژوهشی به عنوان طرح‌های کلان ملی در شورای عالی عتف از انتقادات مطرح شده در خصوص عملکرد شورای عالی عتف و وزارت علوم است که خصوصا در پایان دولت دهم مجال بیشتری برای طرح یافته است. منتقدان صرف نظر از زیر سوال بردن اصل ضرورت معرفی طرح‌های کلان و تمرکز ویژه بر چند طرح پژوهشی خاص، معتقدند اعلام حدود 45 طرح پژوهشی به عنوان طرح «کلان ملی» منطقی نیست و بسیاری از طرح‌های اعلام شده در حدی نیستند که بتوان به عنوان طرح‌های کلان ملی در کانون توجه و حمایت قرار بگیرند. روشن نبودن فرایند تصمیم‌گیری، اجرا و تخصیص بودجه به این طرح ها از دیگر انتقادات مطرح شده است.

دکتر محمد مهدی‌نژاد نوری، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و دبیر شورای عالی عتف در گفت‌و‌گو با ایسنا با دفاع از تعریف و تصویب طرح‌های کلان ملی برای جهت‌دهی به پژوهش و فناوری کشور، گفت: این طرح‌ها از ابتدا بر پایه‌ی نقشه جامع علمی کشور تعیین شده‌اند و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تطبیق این پروژه‌ها با این نقشه را تایید کرده است.

تصویب طرح‌های کلان ملی بر مبنای نیاز کشور بوده است

وی در پاسخ به این سوال که برخی، تعیین طرح های کلان ملی راعامل مغفول‌ماندن سایر پروژه های پژوهشی کشور می‌دانند، تصریح کرد: در طرح‌های کلان ملی مصوب شورای عالی عتف آنچه که به عنوان اصل تعیین شده، نیاز کشور است و این نیاز می‌تواند در تمامی حوزه‌های پژوهشی باشد.

معاون پژوهش و فناوری‌ وزیر علوم ادامه داد: کشور قاعدتا در حوزه‌های علوم انسانی، هنر و سایر رشته‌ها نیز نیازمندی‌هایی دارد که متولیان آنها باید کم‌کم پای کار بیایند و با تبیین نیاز‌های خود آنها را به کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی عتف ارائه کنند. البته این به معنی تایید تمامی طرح‌های پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی شورا نیست، چرا که تمامی ذی‌نفعان عمده پروژه باید درباره‌ی آن اظهار‌نظر کنند و در پیشبرد آن مشارکت داشته باشند.

مهدی‌نژاد بااشاره به این‌که هفت طرح از مجموع 45 طرح‌ کلان ملی به حوزه علوم انسانی اختصاص دارد، گفت: قاعدتا این تعداد برای علوم انسانی کافی نیست، همان‌طور که پروژه‌های فناورانه نیز می‌توانند بیش از این باشند اما مهم این است که طرح‌ها از نقشه جامع علمی کشور پیروی می‌کنند.

به اعتقاد وی، محور اصلی و هدف نهایی تمامی طرح‌های کلان ملی، کاربردی کردن پژوهش‌های دانشگاهی با رفع جدی‌ترین نیازهای کشور و ایجاد پشتوانه‌ برای اقتصاد دانش‌بنیان است.

اختصاص عمده بودجه فناورانه وزارت علوم به طرح‌های کلان ملی

به گفته‌ مهدی‌نژاد به دلیل کمبود منابع و نیز ناشناخته بودن نظام مدیریتی آن در آغاز کار تنها تعداد محدودی طرح کلان ملی به تصویب رسید، اما از همان آغاز نیز عمده منابعی که برای توسعه‌ی فناوری‌های نوین به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سپرده شده بوده به این طرح‌ها اختصاص داده شد.

دبیر شورای عالی عتف با اشاره به اختصاص 400 میلیون دلار از درآمد مازاد فروش نفت به طرح‌های کلان ملی در بودجه سال جاری خاطر نشان کرد: این طرح‌ها همگی برای برطرف کردن جدی‌ترین نیاز‌های علمی و فناوری کشور هستند و اگر این مبلغ محقق شود، تعداد آنها به یکصد طرح افزایش پیدا خواهد کرد.

دبیرخانه شورا آماده انتشار اسناد بررسی‌های طرح‌های کلان ملی است

دبیر شورای عالی عتف در مورد پذیرش درخواست یا سفارش دستگاه‌های اجرایی برای تصویب یا انجام یک پروژه به عنوان طرح کلان ملی گفت: قطعا دستگاه‌ها خود پیشنهاد چنین طرح‌هایی را ارائه می‌کنند، اما کمیسیون دائمی شورا نیز در این زمینه بی‌تفاوت نیست، چرا که تیم‌های تخصصی بسیاری دارد که با نیاز‌شناسی بر محور نقشه جامع علمی و مطالعات و طرح‌های جامع دستگاه‌های اجرایی، سند‌های مختلفی را استخراج کرده‌اند که اولویت آنها در زمینه‌های مختلف مشخص شده است.

مهدی‌نژاد تصریح کرد: دبیرخانه آمادگی انتشار این اسناد به صورت عمومی را دارد تا مورد استفاده‌ سیاست‌گذاران و محققان سیاست‌گذاری علم و فناوری قرار گیرد. این مطالعات تمامی حوزه‌های علمی و فناوری را پوشش داده و از موردی غفلت نکرده است. هرچند ممکن است در مجموع برخی از موارد اولویت بالایی را به خود اختصاص نداده باشند.

هر 500 عضو هیات علمی، یک طرح کلان ملی

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، پیش‌بینی کرد که در دولت یازدهم بتوان به ازای هر 500 عضو هیات علمی یک طرح کلان ملی تعریف کرد تا همه ظرفیت‌های پژوهشی کشور برای برطرف شدن نیاز‌های اساسی به همراه پیشرفت در آن به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: اگر پیش‌بینی کنیم که بتوانیم طی چند سال آینده تعداد طرح‌های کلان را به 140 عدد برسانیم، می‌توانیم برای هر 500 عضو هیات علمی یک طرح کلان داشته باشیم، البته افزودن این تعداد طرح با توجه به نقشه جامع علمی کشور و مبالغی که برای آنها پیش‌بینی شده است چندان زیاد نیست.

به گفته وی برای 38 طرح ابتدایی تصویب شده در این شورا دو هزار و 500 میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده است که در مقایسه با طرح‌های عمرانی مبلغ بالایی نیست البته این طرح‌ها به مرور زمان پایان می‌پذیرد و طرح‌های جدید جایگزین آنها خواهد شد.

ذی‌نفعان، هزینه پژوهش را تامین کنند

دبیر شورای عالی عتف با تاکید بر این‌که طرح‌های کلان ملی برای هدفمند‌کردن پژوهش کشور شکل گرفته‌اند به ایسنا گفت: این طرح‌ها باعث به وجودآمدن تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شوند، چرا که اساتید و دانشجویان می‌توانند دستاورد‌های خود را برای ورود به عرصه‌ی صنعت و تجارت کشور در این شرکت‌ها به تولید برسانند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم دولت دهم افزود: برخی اعتقاد دارند که باید اعتبارات حوزه پژوهش به میزان تعریف پروژه افزایش پیدا کند، اما موضوع این است که دولت تا چه اندازه می‌تواند هزینه‌ی پژوهش را بپردازد. به نظر من بعد از یک دوره حمایت دولتی، درآمد حاصل از طرح‌ها و پروژه‌هایی که به بار می‌نشینند و تجاری می‌شوند، باید بتوانند بخش مهمی از هزینه‌ی پژوهش‌های کاربردی جدید را پوشش دهند.

مهدی‌نژاد گفت: البته برخی از پروژه‌ها به‌طور خاص بر روی دوش دولت قرار می‌گیرد. پروژه‌هایی که افق تحقیقاتی طولانی مدت دارند و ممکن است 15 تا 20 سال طول بکشد که قاعدتا صنایع و بخش خصوصی نمی‌توانند این مدت طولانی را منتظر بازده طرح باشند. به عنوان مثال طرح شتاب‌دهنده‌ی ملی که از سوی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی پیگیری می‌شود در چند سال اندک به نتیجه نخواهد رسید و به زمان طولانی و حجم زیادی از اعتبارات نیاز دارد که آن را باید دولت تامین کند.

وی درباره‌ی پروژه‌هایی که صنایع و بخش خصوصی آن را تعریف و تامین می‌کنند، توضیح داد: صنایع به نتایج برخی از طرح‌های کلان ملی مانندهواپیمای 150 نفره و خودروی ملی نیاز دارند و قاعدتا باید بخشی از هزینه‌های آن را تامین کنند. البته این طرح‌ها برای آنها در نهایت سود خواهد داشت و سود حاصل از آن می‌تواند مجددا وارد بخش پژوهش شود. به همین دلیل است که بودجه مورد نیاز طرح‌های کلان چندان زیاد نیست و برای هر کدام از آنها بهره‌بردار و ذی‌نفع تعیین می‌شود.

صنعت چاره‌ای جز رجوع به دانشگاه برای حل مشکلات خود ندارد

بسیاری از کارشناسان معتقدند که راهکار ارتباط دانشگاه و صنعت اختصاص تعداد زیادی از پروژه‌های پایان‌نامه دانشجویان تحصیلات تکمیلی به طرح‌های صنعتی نیست.

به گفته این دسته، تزهای دانشجویی باید بتواند یک خلأ علمی را تعریف و برای پرکردن آن راه‌حل ارائه کند در حالی که یک مشکل صنعتی لزوما نمی‌تواند یک خلأ علمی باشد.

دبیر شورای عالی عتف درباره‌ی این انتقادات توضیح داد: این بخشی از واقعیت کشور در حوزه علم و فناوری است، قرار نیست دانشگاه‌ها کمک کنند تا آنچه تولید می‌شود دوباره به تولید برسد، اما واقعیت این است که صنعت ما کمبود‌هایی دارد که امکان واردات آن در شرایط فعلی تحریم یا بسیار گران است و یا غیرممکن.

وی ادامه داد: هم‌اکنون بسیاری از قطعات خودرو را در کشور ساخته و صادر می‌شود اما سازندگان توانایی تغییر هیچ کدام از آنها را ندارند، چون دانش اصلی طراحی در اختیار آنها نیست.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم دولت دهم معتقد است که حرکت در مرز دانش در پایانه‌های دانشجویی تنها یک وسوسه است و دانشگاهیان نیز این نکته را می‌دانند که منبع پژوهش کشور برای برطرف کردن مشکلات هستند و صنعت چاره‌ای جز مراجعه به آنها برای حل مشکلات ندارد.

دبیر شورای عالی عتف خاطر نشان کرد: دانشجویان می‌توانند با استفاده از طرح‌های صنعتی، دید خود را در حوزه دانشی ارتقاء دهند و حتی از حل مشکلات صنعتی، گزارش فنی (Technical Report) ارائه دهند که هم‌اکنون در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا این گزارش‌های فنی جایگزین مقاله‌ها و پایان‌نامه‌ها شده‌اند.

برگزاری چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی «علم تا عمل»

Posted: 18 Aug 2013 08:53 AM PDT

معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: با پیشنهاد دبیرخانه‌های استانی جشنواره ملی «علم تا عمل» و موافقت شورای سیاستگذاری این جشنواره، برگزاری چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی «علم تا عمل» به اواسط مهر ماه امسال موکول شد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر سیدمجتبی خیام‌نکویی با اعلام خبر تعویق برگزاری چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی «علم تا عمل» افزود:‌ در پی تعویق برگزاری چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل، مهلت ثبت‌نام نیز تا پنجم شهریور ماه همچنان ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: از تمام شرکت‌هایی که دارای طرح‌های فناورانه و نوآورانه در مرحله تجاری‌سازی هستند، دعوت به عمل می‌آید تا از طریق سامانه جهت شرکت در این رخداد ملی، ثبت‌نام کنند.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر علاوه بر مراجعه به وبسایت http://festival.isti.ir، با دبیرخانه‌های استانی این جشنواره واقع در استاندار‌ی‌ها و یا دبیرخانه مرکزی چهارمین دوره جشنواره و نمایشگاه «علم تا عمل» به شماره تماس 83532428/ 83532429 ارتباط برقرار کنند.

درمان خروپف با خواندن آواز روزانه!

Posted: 18 Aug 2013 08:52 AM PDT

کارشناسان بر این باورند که تمرینات روزانه آواز می‌تواند عضلات ضعیف کام و گلو را که دلیل اصلی خروپف بوده، تقویت کند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این کشف پس از آن بوجود آمد که یک استاد آواز برای کمک به دوستش برای توقف خرخر کردن در خواب راهی را پیشنهاد داده بود.

آلیس اوجای برنامه‌ای از تمرینات آواز را طراحی کرد که گلو را هدف قرار می‌دهند و خروپف مزمن و آپنه خواب را که باعث توقف تنفس افراد در طول خواب عمیق شده، متوقف می‌کنند.

این کشف منجر به یک پژوهش بزرگ در دانشگاه اکستر و بنیاد خدمات درمانی اکستر شد.

در این پژوهش 30 فرد برای چند دقیقه در هر روز طی سه ماه این تمرینات را انجام دادند. در انتهای این کارآزمایی، وضعیت آنها نسبت به گروه دیگری که این تمرینات را انجام نداده بودند، ارتقای چشمگیری پیدا کرده بود.

این پژوهش در مجله Otolaryngology and Head and Neck Surgery منتشر شده است.

نقش پررنگ حمایت‌های اجتماعی در پیشگیری از ابتلای زنان به اچ‌آی‌وی/ایدز

Posted: 18 Aug 2013 08:51 AM PDT

یافته‌های یک پژوهش تاکید می‌کند از آنجاکه راه اصلی انتقال اچ آی وی «ایدز» در زنان،‌ از راه جنسی است، توجه ویژه به عوامل تقویت‌کننده توانایی زنان برای محافظت در برابر اچ آی وی از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، افزایش انتقال اچ آی وی از راه جنسی، یکی از نگرانی‌های جدی بخش سلامت است و به رغم تلاش‌های انجام شده در زمینه پیشگیری از این بیماری، راه اصلی ابتلای زنان کشور به این بیماری محسوب می‌شود.

در حال حاضر نگرانی های جدی درخصوص افزایش انتقال اچ آی وی/ ایدز از راه جنسی وجود دارد و در صورت عدم اقدام به موقع برای پیشگیری، ممکن است فرصت‌های بسیاری از دست برود.

با وجود برنامه‌های متعدد پیشگیری با هدف کاهش گسترش اچ آی وی/ ایدز میزان بروز این عفونت در کشورها همچنان در سطح بالایی قرار دارد.

به گفته محققان، علاوه بر مستعد بودن زیست‌شناختی زنان و دختران نسبت به انتقال اچ آی وی/ ایدز، چالش‌های اجتماعی،‌ فرهنگی و نیز قانونی متعددی آنان را آسیب‌پذیرتر می‌سازد.

به‌طور کلی زنان دو تا چهار برابر مردان مستعد ابتلا به انتقال اچ آی وی/ ایدز بوده و بیش از نیمی از تمامی موارد جدید عفونت در دنیا در این گروه‌ها رخ می‌دهد.

در کنار عامل زیست شناختی به عنوان یکی از عوامل خطرساز انتقال اچ آی وی/ ایدز در زنان، به واسطه گستردگی بافت مخاطی دستگاه تناسلی زن در تماس‌های جنسی و نیز قرار گرفتن در معرض مایع منی که بار ویروسی بالایی در افراد آلوده به ویروس نقص ایمنی انسان دارد، عوامل دیگری مانند هنجارها و نقش‌های جنسیتی و ارتباطات بین زن و مرد، مسائل اقتصادی و فقر و نابرابری‌های جنسیتی در گسترش نامتناسب انتقال اچ آی وی/ ایدز، در زنان نقش مهمی برعهده دارند.

طبق پژوهش‌های انجام شده، اغلب برنامه‌های پیشگیری از اچی آی وی ایدز، تصمیم‌گیری‌های جنسی را به‌طور مساوی در اختیار زن و مرد می‌دانند و این واقعیت که قدرت مبتنی بر جنسیت در روابط بین زن و همسر وی بر رفتارهای جنسی تاثیر می‌گذارند را نادیده می‌گیرند.

توجه صرف به عوامل فردی و نادیده گرفتن عوامل اجتماعی، فرهنگی و قانونی موثر بر رفتارهای مرتبط با انتقال اچ آی وی، شکست برنامه‌های مداخله‌ای را به دنبال داشته است. چنانکه برنامه‌های آموزشی و پیشگیری از اچ آی وی که فقر و نیاز مالی، خشونت و قدرت مبتنی بر جنسیت در روابط ، توانمندی زنان و سوءمصرف مواد را مورد توجه قرار می‌دهند از موفقیت بیشتری برخوردار هستند.

در این میان، حمایت‌های اجتماعی می‌تواند موفقیت بیشتری را در برنامه‌های پیشگیری از اچ آی وی موجب شود؛ به طوری که زنانی که مورد علاقه بودن و نیز مورد احترام بودن در آنها بیشتر احساس می‌شود، جسارت و توانایی بیشتری برای پیشنهاد استفاده از لوازم پیشگیری از ایدز را به همسر خود می‌دهند.

شواهد نشان می‌دهد افرادی که حمایت اجتماعی بیشتری درک می‌کنند از میزان مرگ و میر ناشی از استرس‌های زندگی برای آنها کاسته می‌شود. حمایت اجتماعی در ابعاد مختلفی از قبیل حمایت‌های اطلاعاتی،‌ ابزاری و عاطفی و نیز از منابع مختلف حمایتی همچون دوستان و اقوام، همسر و جامعه و دولت می‌تواند پیشگویی‌کننده مهمی در بیماری زایی و مرگ و میر برخی از بیماری‌ها محسوب شود. هر چند بطور عمده صحت این ادعا در پیامدهای روانشناختی نظیر افسردگی و اضطراب مورد بررسی قرار گرفته است.

تاکنون نقش حمایت اجتماعی در رفتارهای مرتبط با اچ آی وی در زنان در معرض خطر در کشور بررسی نشده است از این رو پژوهشی با هدف بررسی مفهوم حمایت اجتماعی و ابعاد مختلف آن در زمینه رفتار محافظت کننده جنسی از دیدگاه زنان در معرض خطر اچ آی وی و بر اساس تجربیات آنها انجام شده است.

نمونه‌های این پژوهش زنان بالای 18 سال در معرض بیشترین خطر برای ابتلا به اچ آی وی بودند و زنانی را شامل می‌شدند که همسران مردان مصرف کننده تزریقی مواد یا مردان اچ آی وی مثبت یا خود مصرف کننده مواد بودند.

نتایج این پژوهش نشان داد که از نظر اغلب مشارکت کنندگان، برخورداری از حمایت‌های عاطفی و اطلاعاتی و ابزاری از منابع مختلف در کاهش آسیب‌های اجتماعی بویژه برای زنان نقش بسیار مهمی داشته و با افزایش اعتماد به نفس و توانایی آنها در محافظت در برابر اچ آی وی همراه بوده است.

زنان در معرض خطر حمایت‌های اعمال شده از سوی خانواده،‌ همسر و دولت را در افزایش آگاهی در زمینه پیشگیری،‌ درک خطر و رفتارهای مددجویانه همچون انجام مشاوره‌ها و آزمایش اچ آی وی، ترک مصرف مواد و توانمندی مالی موثر دانسته و آن را زمینه‌ساز توانایی درک شده برای شکل‌گیری رفتار محافظت‌کننده می‌دانستند.

طبق یافته‌های این پژوهش که توسط فهمیه رمضانی تهرانی و همکاران وی انجام شده، به طور کلی مفاهیم تبیین شده در این طبقه،‌ در زیر طبقه حمایت های عاطفی، اطلاعاتی و ابزاری جای گرفتند.

نمونه‌های این پژوهش، حمایت عاطفی خانواده را فرصتی برای رشد و بهبود شرایط زندگی خود می دانستند که زمینه ساز درک توانایی آنها برای محافظت از خود در برابر اچ آی وی ایدز می‌شد.

عشق در روابط همسران، درک نیازها و شرایط خاص توسط خانواده و حمایت عاطفی آنها از فرزندان، حمایت اطلاعاتی و نقش آ‌موزش درباره اچ آی وی ایدز و راه‌های انتقال آن،‌ لزوم اطلاع رسانی و آموزش عمومی از سنین پایین،‌ کسب اطلاعات از مراکز مشاوره،‌ حمایت ابزاری (اغلب زنان مورد بررسی در این پژوهش معتقد بوده‌اند در صورتی که ناچار به پرداخت هزینه برای مشاوره یا دریافت خدمات بودند،‌ به احتمال زیاد به مراکز مراجعه نمی کردند)،‌ دسترسی آسان و رایگان به مشاوره و آزمایش اچ آی وی (امکاناتی که بطور رایگان در مشاوره‌های بیماری‌های رفتاری ارائه می‌شد،‌ منجر به افزایش اعتماد به نفس و توانایی محافظت از خود در زنان شده است) کمک مالی برای رفع نیاز،‌ ایجاد اشتغال، نیاز به وسیله پیشگیری زنانه ، حمایت‌های قانونی و نظارت،‌ از جمله مواردی بوده اند که نمونه‌های این پژوهش به عنوان حمایت‌های عاطفی،‌اطلاعاتی و ابزاری مورد نیاز و موثر در پیشگیری از اچ آی وی ایدز در زنان به آنها اشاره کرده‌اند.

بر اساس یافته‌های این پژوهش به طور کلی بی‌خانمانی خطر ابتلا به اچ آی وی را افزایش می دهد و بخشی از این افزایش خطر به رفتارهای پرخطر جنسی در زنان بی‌خانمان مربوط می شود. همچنین نقش فقر و مشکلات مالی در مطالعه حاضر نیز مشهود بوده است؛ فقر به عنوان متغیری قدرتمند در گسترش اچ آی وی نقش ایفا می‌کند.

این پژوهش تاکید می‌کند از آنجاکه راه اصلی انتقال اچ آی وی / ایدز در زنان،‌ انتقال جنسی است، توجه ویژه به عوامل تقویت کننده توانایی زنان برای محافظت در برابر اچ آی وی از اهمیت خاصی برخوردار است.

نمونه‌های این پژوهش همچنین میزان آگاهی خود و به طور کلی جامعه درباره اچ آی وی / ایدز را ناکافی ارزیابی کرده و معتقد بودند رسانه‌ها، آموزش و پرورش و مراکز بهداشتی می توانند حمایت اطلاعاتی در این زمینه ارائه کنند.

با نوشیدن چای و قهوه از کبد خود مراقبت کنید

Posted: 18 Aug 2013 08:50 AM PDT

پژوهش تیم بین‌المللی از محققان دانشگاه دوک آمریکا و دانشکده پزشکی دوک در سنگاپور نشان می‌دهد که افزایش مصرف کافئین می‌تواند کبد چرب را در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) کاهش دهد.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، به طور کلی 70 درصد از بیماران مبتلا به دیابت و چاقی مفرط، دچار (NAFLD) نیز هستند. هنوز درمان موثری برای این بیماری وجو ندارد اما انجام ورزش و رژیم غذایی مثمر ثمر خواهد بود.

محققان با بررسی بر بافت سلولی و نمونه‌های موش مشاهده کردند که کافئین، سوخت و ساز چربی‌های ذخیره شده در سلول‌های کبد را تحریک کرده و کبد چرب را در موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند کاهش می‌دهد.

نتایج به دست آمده نشان می‌دهد مصرف چهار فنجان قهوه یا چای در روز می‌تواند در جلوگیری و محافظت در برابر پیشرفت (NAFLD) موثر واقع شود.

به گفته پروفسور "پاول ین" سرپرست این پژوهش این تحقیق از اولین مطالعات دقیقی است که مکانیزم تاثیر کافئین بر چربی درون کبد را نشان می‌دهد که نتایج به دست آمده هم بسیار جالب بوده است.

بنا بر این گزارش، یافته‌های به دست آمده می‌تواند باعث تولید داروهای کافئین مانندی شود که اثرات جانبی مرتبط با مصرف کافئین را نداشته باشد اما تاثیرات درمانی خود را بر کبد بر جای بگذارد.

این پژوهش در مجله "Hepatology" منتشر خواهد شد.

غذاهای غنی از فلانوئید سلول‌های سرطان لوزالمعده را می‌کشد

Posted: 18 Aug 2013 08:49 AM PDT

غذاهای غنی از فلانوئید سلول‌های سرطان لوزالمعده را می‌کشد
تحقیقات دانشگاه ایلی نویز آمریکا نشان می‌دهد گیاهان کرفس، کنگر فرنگی و گیاهان دارویی از این قبیل به ویژه پونه مکزیکی همگی دارای آنتی اکسیدان‌های "آپی جنین" و "لوتئولین" هستند که سلول‌های سرطانی لوزالمعده انسان را با مهار آنزیمی مهم می‌کشد.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، دکتر «الویرا دو مجیا» می‌گوید "اپی جنین" به تنهایی باعث مرگ سلول‌های سرطانی در دو خط تهاجمی سرطان لوزالمعده می‌شود اما هنگامی که سلول‌های سرطانی را با این ترکیب به مدت 24 ساعت به طور مقدماتی درمان کنیم و سپس به مدت 36 ساعت از داروی شیمی درمانی موسوم به "جمسیتابین" استفاده کنیم، بهترین نتیجه را به دست خواهیم آورد.

جودی جانسون در این باره چنین عنوان می‌دارد: به نظر می‌رسد که این حقه پزشکی به این صورت موثر است که فلانوئیدها را به عنوان گزینه پیش درمانی و قبل از شیمی درمانی به کار ببریم. چراکه فلانوئیدها می‌توانند به عنوان آنتی اکسیدان‌ها عمل کنند. یکی از راه‌هایی که داروهای شیمی درمانی باعث مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود بر مبنای همین فعالیت آنتی اکسیدانی است؛ این بدان معناست که فلانوئیدها و داروهای شیمی درمانی می‌توانند خاصیت یکدیگر را هنگام مصرف همزمان به‌گونه‌ای خنثی کنند.

سرطان پانکراس نوعی سرطان متهاجم و چهارمین عامل مرگ بیماران سرطانی است که علائم اولیه اندکی دارد، در نتیجه تشخیص این بیماری پیش از پیشرفته شدن آن امری بسیار مشکل است.

به گفته جانسون گرچه هدف نهایی همواره درمان بیماران بوده است اما در درجه اول، افزایش طول بیماران راهبرد مهمی در درمان این بیماری تلقی می‌شود.

طی این پژوهش، محققان دریافتند که "اپی جنین" فعالیت آنزیمی موسوم به " گلیکوژن سنتاز کیناز-3بتا" را مهار کرده که منجر به کاهش تولید ژن‌های آنتی آپوپتوز (مرگ برنامه‌ریزی شده سلول) در سلول‌های سرطانی می‌شود.

در آزمایش این تحقیق، درصد آپوپتوزیس شدن با 50 میکرو مولار دوز از فلانوئیدها، از 4/8 به 8/43 افزایش پیدا کرد. علاوه بر این، مصرف فلانوئیدها با اصلاح بیان ژن‌های مربوطه نیز مرتبط بود.

بیماران مبتلا به سرطان پانکراس ممکن است نتوانند میزان کافی از غذاهای غنی از فلانوئید را به منظور افزایش سطوح فلانوئید پلاسمای خون مصرف کنند اما اکنون تلاش محققان در طراحی داروهایی است که این کمبود را رفع کند؛ در نهایت باید در نظر داشت که می‌توان با مصرف میزان کافی از میوه و سبزیجات از بروز چنین بیماری‌هایی جلوگیری کرد.

این پژوهش در مجله "Molecular Nutrition and Food Research"منتشر شده است.

وقوع زلزله‌ 2.9 ریشتری در شهر سمنان

Posted: 18 Aug 2013 08:48 AM PDT

یک کارشناس مرکز لرزه نگاری استان گفت: زلزله‌ای به بزرگی 2.9 در مقیاس امواج درونی زمین بامداد امروز 27 مردادماه شهر سمنان را به لرزه درآورد.

اقبالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان با اعلام این خبر افزود: این زمین لرزه در ساعت 7 و 12 دقیقه و 58 ثانیه، به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه زمین‌لرزه امروز سمنان در عمق 12 کیلومتری زمین رخ داد، افزود: این زمین لرزه در مختصات 35.17 عرض جغرافیایی و53.71 درجه طول جغرافیایی ثبت شده است.

رییس شبکه لرزه نگاری استان، جنوب شرقی شهر سمنان را مرکز این زمین لرزه اعلام کرد و گفت: معمولا زمین لرزه‌های کمتر 3.5 ریشتری احساس نمی‌شوند.

طراحی «دیواره آتش» سخت‌افزاری توسط محققان ایرانی

Posted: 18 Aug 2013 08:48 AM PDT

محققان یک شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری کرمانشاه موفق به طراحی دیواره آتش سخت‌افزاری و بومی‌سازی دانش فنی آن شدند.

آرش احمدی، عضو هیات علمی دانشکده فنی مهندسی دانشگاه رازی کرمانشاه و مدیر این پروژه در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: دیواره آتش از مهم‌ترین ابزار‌ها و نرم‌افزار‌های تدافعی اساسی برای حفاظت اطلاعات سیستم‌ها و شبکه‌های رایانه‌یی محسوب می‌شود.

به گفته‌ وی، دیواره آتش یکی از راه های محافظت سیستم از شبکه‌های غیرقابل اطمینان، ویروس‌ها و هکر‌ها است.

مدیر این پروژه خاطرنشان کرد: برخلاف تصور عمومی دیواره‌های آتش دارای ویژگی‌ها و امکانات متفاوتی هستند، البته هر دیواره آتش نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری مشمول تمام آنها نمی‌شود. در حال حاضر عملکرد فنی دیوار‌های آتش بسیار متنوع و گسترده شده است.

احمدی اظهار کرد: پیش از این نمونه‌های خارجی متنوع از دیواره آتش طراحی و در بازار عرضه شده است. این نرم‌افزار‌های امنیتی مطابق با همان سیستم‌های خارجی‌اند.

وی افزود: مهندسان ما در این شرکت دانش‌بنیان جهت بومی‌سازی و مطابق نمودن هرچه بیشتر این نرم‌افزار امنیتی با سیستم‌های داخلی به طراحی و ساخت دیواره آتش سخت‌افزاری اقدام کرده‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی در خصوص مزایای دیواره آتش سخت‌افزاری اظهار کرد: این سیستم به سادگی قابل پیاده‌سازی است و سرعت بالایی دارد. توانایی پردازش و اداره‌کردن بسته‌های داده‌ها و پایش وب از ویژگی‌ها و مزایای دیواره آتش(فایروال) سخت‌افزاری است.

به گفته‌ وی، بومی‌سازی دیواره آتش سخت‌افزاری مهم‌ترین مزیت این سیستم است. هم چنین علاوه بر ویژگی‌ امنیتی و نگهبانی ویژگی دیگری به نام backdoor و یک بخش مدیریت شبکه یکپارچه نیز به این سیستم افزوده شده است.

احمدی در پایان گفت‌وگو تصریح کرد: دیواره آتش سخت‌افزاری طراحی شده در مرحله‌ی آزمایش قرار دارد و پس از بررسی‌های همه‌جانبه وارد بازار می‌شود.

مهلت ارسال مقاله به کنگره ملی «آسیب شناسی خانواده»

Posted: 18 Aug 2013 08:46 AM PDT

ششمین کنگره ملی «آسیب شناسی خانواده» همراه با دومین جشنواره ملی «خانواده پژوهی» توسط پژوهشکده خانواده اردیبشهت ماه سال آینده در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این کنگره با هدف تبادل نظر پژوهشگران و متخصصان رشته‌های علمی مختلف و گسترش همکاری‌های بین رشته‌ای در زمینه مسایل خانواده برگزار می‌شود.

بر اساس اعلام دبیرخانه کنگره، پژوهشگران در رشته‌های مختلف علمی از جمله روانشناسی، مشاوره، روانپزشکی، تعلیم و تربیت، علوم اسلامی، حقوق، بهداشت خانواده، مددکاری اجتماعی و ... می‌توانند پژوهش‌های علمی خود را در محورهای «خانواده: سبک زندگی»، «ازدواج»، «سلامت جنسی و باروری»، «فرزندپروری»، «اعتیاد»، «نیازهای ویژه» و «فضای مجازی» ارائه کنند.

پایان آذر ماه امسال آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات به این کنگره است. علاقه‌مندان می‌توانند چکیده مقالات خود را از طریق پست الکترونیکی Family.congress@mail.sbu.ac.ir به دبیرخانه کنگره ارسال کنند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتی http:// fri.sbu.ac.ir مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 29902367 تماس بگیرند.

افتخارآفرینی دو دانشجوی شریف در کسب دو مدال طلا و برنز المپیاد جهانی ریاضی

Posted: 18 Aug 2013 08:45 AM PDT

دو دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف در چهاردهمین المپیاد بین المللی ریاضی که در اصفهان برگزار شد رتبه های اول و چهارم را کسب کردند.

به گزارش ایسنا، «نیما حیدری» و «مسعود شفایی ابر» توانستند با شکست حریفان خود مدال‌های طلا و برنز این دوره از مسابقات را به خود اختصاص دهند.

این المپیاد در رشته‌های زبان و ادبیات فارسی، الهیات و معارف اسلامی، علوم اقتصادی،علوم تربیتی،حقوق، شیمی، فیزیک، زیست شناسی، ریاضی و آمار برگزار شده است.

تیم‌های شرکت کننده در رشته‌های ریاضی در روزهای 21 و 22 مرداد ماه برابر با 13 و 14 آگوست 2013 در آزمون ریاضی شامل رشته‌های آنالیز ریاضی، آنالیز عددی، جبر خطی، جبر یا تحقیق در عملیات به رقابت پرداختند.

به گفته مسوولان سازمان سنجش آموزش کشور، در این اردو 16 نفر از برجسته‌ترین اساتید ایرانی به همراه 12 نفر از استادان خارجی در تصحیح اوراق و اعلام نتایج با سازمان سنجش همکاری داشتند.

مراسم اختتامیه این المپیاد، پنجشنبه 24 مرداد ماه برگزار ‌شد و به تیم‌های ایرانی و خارجی که حائز بالاترین نمرات بودند، به ترتیب مدال‌های طلا، نقره و برنز به همراه لوح تقدیر و جوایز دیگر اهدا شد.

حمایت 200 میلیارد ریالی معاونت از خرید تجهیزات و مواد برای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی

Posted: 18 Aug 2013 08:44 AM PDT

معاون فناوری و نوآوری معاونت علم و فناوری رییس جمهور گفت: دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی 400 میلیارد ریال از نخستین نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران خریداری کردند که از این میزان 200 میلیارد ریال را معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تقبل کرده است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر سید مجتبی خیام نکویی، معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این که نخستین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد، گفت: با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در چند سال اخیر در مورد حمایت از تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی، معاونت علمی و فناوری طی چند سال گذشته همواره از صنعتگران و پژوهشگران کشور برای ساخت داخل تجهیزات وارداتی، حمایت‌های لازم را به عمل آورده که در نتیجة آن، تعداد قابل توجهی تجهیزات و مواد آزمایشگاهی پیشرفته در شرکت‌های دانش بنیان داخل کشور تولید شده است.

وی ادامه داد:‌ به منظور توسعه فناوری از طریق ایجاد کشش بازار و کاهش وابستگی آزمایشگاه‌های داخلی به خرید تجهیزات و مواد وارداتی و همچنین استفاده از توانمندی‌های داخلی و حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان در زمینه ساخت تجهیزات و تولید مواد آزمایشگاهی، نخستین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد.

خیام نکویی افزود: با توجه به اینکه عمده مصرف کنندگان این تجهیزات دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی هستند برای تشویق به خرید از محصولات داخلی، یارانه ای 50 درصدی به منظور حمایت از خرید تجهیزات و مواد ساخت داخل به این مراکز اختصاص یافت.

معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری رییس جمهور در همین رابطه خاطرنشان کرد: طی برگزاری نمایشگاه 123 میلیارد تومان تقاضا ثبت شد که پس از نمایشگاه با تمام خریداران مکاتبه شد و براساس نظر آن‌ها 200 قرارداد تنظیم و برای آن‌ها ارسال شد که درنهایت با اتمام مهلت انعقاد قرارداد، 131 قرارداد با مبلغ 40 میلیارد تومان منعقد شد بنابراین ساخت تجهیزات وارد فاز اجرایی شده است که امیدوارم به زودی محصولات و تجهیزات آماده هم به مرور تحویل خریداران خواهد شد و برای باقی مانده آن‌ها نیز قرارداد ساخت منعقد شده است.

خیام نکویی اظهار داشت: براساس قراردادهای امضا شده سهم معاونت علمی و فناوری حدود 20 میلیارد تومان است که از این میزان تاکنون شش میلیارد و چهارصد میلیون تومان به کارگزار مالی نمایشگاه پرداخت شده است و مابقی تعهد معاونت نیز به مرور به حساب کارگزار واریز خواهد شد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که برگزاری این نمایشگاه در سال‌های آتی توان تولید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی را در کشور قویا تقویت کرده و در آینده شاهد رشد بیش از پیش شرکتهای دانش بنیان تولید کننده محصولات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران باشیم.

ساختمان جدید بنیاد ملی نخبگان روی خط نخبگان

Posted: 18 Aug 2013 08:28 AM PDT

ساختمان بنیاد ملی نخبگان به شمال خیابان آزادی منتقل می‌شود.

دکتر سعید سهراب‌پور، قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان درگفت وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌ با اعلام این خبر افزود: بنیاد ملی نخبگان از دو ساختمان واقع در خیابان نجات‌اللهی و زعفرانیه به ساختمان جدیدی در شمال خیابان آزادی منتقل می‌شود.

به گفته وی، با انتقال ساختمان به خیابان آزادی، بنیاد روی خط سه دانشگاه از دانشگاه‌های برتر کشور - صنعتی امیرکبیر، تهران و صنعتی شریف - و درواقع روی خط نخبگان قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: ساختمان جدید بنیاد ملی نخبگان خارج از محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد است و امیدواریم دسترسی نخبگان برای رفت و آمد به بنیاد تسهیل شود.

سهراب پور با بیان اینکه بخشی از افراد به ساختمان جدید منتقل شده‌اند، تصریح کرد: تمامی پرسنل تا پایان مردادماه به ساختمان جدید منتقل می‌شود.

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان درخاتمه تعداد کل نخبگان تحت پوشش بنیاد را 12 هزار نفر عنوان کرد و گفت: برگزیدگان المپیادهای علمی دانش‌آموزی با جمعیت پنج هزار و 490 نفر بیشترین افراد تحت پوشش را شامل می‌شود.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

خبرنامه

شیلا خداداد (عکس بازیگران سینما و تلویزیون)

حامد کمیلی (عکس بازیگران سینما و تلویزیون)